یزد؛

کمی‌گرایی و عدم تخصیص بودجه مناسب دو معضل نظام آموزش عالی استان یزد

دانشگاه یزد به لحاظ آمار مقالات و دستاوردهای علمی در جایگاه ممتاز بین‌المللی و در بین 13 دانشگاه برتر کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدصالح اولیاء رییس دانشگاه یزد ضمن اراپه تصویری کلی از وضعیت نظام آموزش عالی استان گفت: خوشبختانه در خصوص شاخص توسعه استان وضعیت خوبی داریم در بحث‌های آموزش و پرورش، شرکت های دانش‌بنیان، رتبه توسعه انسانی و ... معمولا دارای رتبه اول تا سوم و بعضا اول تا پنجم هستیم. 

اولیا افزود: در حال حاضر بین 83 تا 90 هزار دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف در 69 دانشگاه و موسسه آموزش عالی استان در حال تحصیل هستند. حدود 52 در صد از این تعداد در مقطع کارشناسی و مابقی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند. 

به گفته وی در حال حاضر در شاخص نسبت دانشجو تحصیلات تکمیلی، استان یزد رتبه اول را در کشور دارد. اما در خصوص نسبت دانشیار به بالا در جایگاه خوبی قرار نداریم که توجه به امر کیفیت می تواند به عنوان راهی برای ارتقای این وضعیت مورد توجه قرار گیرد.

رپیس دانشگاه یزد گفت: استان یزد در خصوص وضعیت شرکت‌های دانش بنیان نیز وضعیت مناسب و قابل قبولی دارد علاوه بر این دانشگاه یزد که حدود 28 سال پیش افتتاح شد تا کنون روند توسعه بسیار مناسبی را پشت سر گذاشته است به گونه ای در برخی از موارد از دانشگاه های قدیمی تر نیز وضعیت مناسب تری دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه یزد در بین 13 دانشگاه برتر کشور قرار دارد یادآور شد: سه نفر از استادان این دانشگاه به لحاظ آمار مقالات و دستاوردهای علمی در جایگاه ممتاز بین‌المللی قرار دارند. 

اولیاء خاطرنشان کرد: مهمترین مشکلی که در بعد نظام آموزش عالی گریبانگیر شهرستان‌هاست مسئله ظرفیت‌های مازاد است.

وی تصریح کرد: هر چند برخی از دانشگاه‌ها به ویژه در تهران با اخذ مجوز اقدام به ایجاد پردیس‌های گوناگون کرده‌اند اما این روند می‌بایست مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد که دانشگاه‌های شهرستان‌ها نیز بتوانند در شرایطی برابر به رقابت بپردازند. 

وی ادامه داد: بحث پژوهش نیز از دیگر چالش های مراکز آموزش عالی استان یزد است. در این خصوص می‌توان گفت که سهم بودجه برای پژوهش افزایش پیدا نکرده است. 

وی اظهار کرد: دانشگاه یزد در خصوص معضلات استانی به ویژه مسئله آب اقدام به ایجاد کارگروه ها و هسته های تحقیقاتی کرده‌ است. ایجاد اتاق فکر در استان نیز یکی از دیگر ابداعات دانشگاه یزد است.

همچنین محمد علی وحدت زاد رییس دانشگاه امام جواد (ع) گفت: یکی از جدی ترین مسائل مربوط به حوزه نظام آموزش عالی مسئله معیشت اعضای هیئت علمی است. یک استادیار پایه یک در دانشگاه‌های جامع دریافتی کمتری نسبت به استادیار پایه یک دانشگاه های علوم پزشکی دارد. علاوه بر این جوانانی که وارد دانشگاه می شوند تا چندین سال از حل کردن مسئله مسکن ناتوان هستند.

وحدت زاد ضمن اشاره به وضعیت تامین منابع مالی دانشگاه های داخلی گفت: در کشور ما 80 درصد بودجه دانشگاه های دولتی از سوی دولت و در مراکز غیر دولتی از طریق شهریه دانشجویان تامین می شود در حالیکه در چند دانشگاه خارجی حدود 20 تا 25 درصد از منابع مالی از طریق شهریه دانشجویان 18 تا 32 درصد از طریق حمایت دولتی 20تا 30 درصد از طریق سرمایه گزاری و به میزان 40 درصد حاصل فروش تحقیقات است.

وی تصریح کرد: این امر نشان می دهد که اولاْ تحقیقات از جایگاه بسیار بالایی در این دانشگاهها برخوردار است و پژوهش ها و تحقیقات آنان به صورت کاربردی انجام می شود. دانشگاههای ما می بایست این موارد را مدنظر قرار دهند.

دانشگاه آیت‌الله حائری میبد یک دانشگاه خیرساز

 عباس کلانتری رپیس دانشگاه آیت الله حائری میبد نیز ضمن اشاره به وضعیت کلی این دانشگاه اظهار داشت: این دانشگاه یک دانشگاه خیرساز است که بیشتر کمک های خود را از ناحیه خیرین تامین می کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این دانشگاه طرح جدیدی برای مسکن دانشجویان را در دست دارد که بیشتر بار آن را خیرین بر عهده گرفته اند. ما سال گذشته رشته مهندسی پزشکی را راه اندازی کردیم و درخواست ایجاد دانشکده و یا پژوهشکده مواد را داریم.
 
وی بااشاره به اینکه نقطه قوت دانشگاه فرهنگیان برنامه محور بودن ان است گفت: در این راستا ما یک سند چشم انداز تهیه کرده و مسیر تحول دانشگاه بر اساس آن تعیین شده است.
وی یادآور شد: از مشکلات دانشگاه فرهنگیان نداشتن عضو هیئت علمی مناسب است. چالش و مشکل دیگر، تامین منابع مالی از کسر حقوق دانشجویان است. وجود امنیت شغلی دانشجویان این دانشگاه نیز بعضا موجب افت کیفیت اموزش می شود.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.