کرمانشاه؛

نگهداری از خون بندناف بیش از یکهزار نوزاد کرمانشاهی در بانک خون بندناف رویان

مسؤول نمایندگی بانک خون بند‌ناف رویان استان کرمانشاه هزینه انجماد سلول‌های بنیادی بند‌ناف را 2 میلیون و 440 هزار تومان عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مسؤول نمایندگی بانک خون بند‌ناف رویان استان کرمانشاه هزینه انجماد سلول‌های بنیادی بند‌ناف را 2 میلیون و 440 هزار تومان عنوان کرد و گفت: یک‌هزار و 500 خانواده تا‌کنون در استان اقدام به ذخیره‌سازی سلول‌های بند‌ناف کرده‌اند

مریم صاحب‌یاری اظهار داشت: امروزه یکی ازشیوه‌های نوین درمان بیماری‌های لاعلاج و همچنین سلامتی در خانواده ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی و خون بندناف است.

وی ادامه داد: به‌دنبال کسب نتایج ارزشمند درمان بیماری‌های لاعلاج، استفاده ازسلول‌های بنیادی تشکیل بانک‌های نگهداری خون بند‌ناف مورد توجه قرار گرفت، به‌طوری که امروزه بانک‌های متعددی به‌صورت عمومی و اختصاصی در راستای ذخیره‌سازی بند‌ناف در سراسر جهان راه‌اندازی شده است.

مسؤول نمایندگان بانک خون بند‌ناف استان کرمانشاه با بیان اینکه ازسال 84 جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بندناف نوزادان با توافق والدین در کرمانشاه انجام شده است، گفت: این سلول‌ها چون نابالغ هستند بعد از اینکه پیوند‌زده می‌شوند، احتمال رد پیوند آن خیلی کم است.

وی درخصوص ذخیر‌سازی سلول‌های خون بند‌ناف، اضافه کرد: ذخیره‌سازی این سلول‌ها هم‌مانند بیمه برای خانواده‌ها محسوب می‌شود، خانواده‌ها یک ماه قبل از تولد نوزاد به بانک خون مراجعه می‌کنند، فرم‌ها و اطلاعات موردنظر را پر می‌کند.

صاحب‌یاری متذکر شد: در هنگام تولد نوزادان از باقیمانده جفت و بند‌ناف که در واقع مانند یک زباله بیولوژیکی دورانداختنی است نمونه خون را می‌گیرند و هیچ مشکلی برای مادر و کودک به‌وجود نمی‌آید.

این مسؤول به توانایی سلول‌های بنیادی برای تبدیل به تمامی سلول‌های بدن اشاره و بیان کرد: سلول‌های بنیادی در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به‌دنبال آسیب و جراحت موثر هستند و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب‌دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آن از بین رفته پیوند‌زده شوند.

وی خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های خونی مانند سرطان خون، سندروم‌های خونی و وراثتی، درمان دیابت و... کاربرد دارد.

صاحب‌یاری با بیان اینکه خون بند‌ناف با حفظ هویت خانواده‌ها در بانک‌خون نگهداری می‌شود، افزود: این خون در آینده برای خانواده‌ها یا فرد دیگری که از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی هزینه انجماد سلول‌های بنیادی بند‌ناف را 2 میلیون و 440 هزار تومان عنوان کرد و گفت: یک‌هزار و 500 خانواده تا‌کنون در استان اقدام به ذخیره‌سازی سلول‌های بند‌ناف کرده‌اند و بعد ازیک‌سالگی سالیانه سالی 116 هزار تومان حق نگهداری آن را به بانک خون می‌پردازند.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.