کرمانشاه؛

ارتباط شب‌ادراری با نوزاد تازه متولد شده در خانواده

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: شب‌ادراری در کودکان ارتباط قابل توجهی با نوزاد تازه متولد شده در خانواده دارد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛خدیجه باقرآبادی گفت: بی اختیاری در ادرار شبانه به تخلیه ادرار در لباس یا رختخواب کودک اطلاق می‌شود که فقط در مواردی که این اتفاق در سن پنج سالگی به بعد رخ دهد می‌توان آن را شب اداری دانست و پیش از این سن طبیعی است.

وی با بیان اینکه شب‌اداری باید دو بار در هفته و آن هم به مدت سه ماه طول بکشد، افزود: در وهله اول کودک باید به پزشک مراجعه کند تا مشخص شود اختلال طبی ندارد و پس از آن درمان روانشناسی پیگیری شود.

این روانشناس شیوع شب‌اداری را در پسربچه‌ها بیشتر از دختربچه‌ها دانست و تاکید کرد: شیوع شب اداری در سنین مدرسه دو تا پنج درصد است و در سن 10 سالگی حدود سه درصد شیوع دارد.

به گفته باقرآبادی، شب‌اداری با بالا رفتن سن کاهش پیدا می‌کند و شیوع آن در نوجوانی 1.5 درصد و در افراد بالغ یک درصد است.

وی استرس‌های روانی و اجتماعی را مهمترین عامل تشدید شب‌اداری در کودکان اعلام کرد و یادآور شد: بررسی‌ها نشان داده شب‌ادراری رابطه مستقیمی با تولد خواهر و برادر تازه در خانواده دارد که باعث می‌شود کودک احساس کند دیگر با تولد کودک جدید، بهایی به او داده نمی‌شود.

باقرآبادی بستری شدن در بیمارستان در سنین دو تا چهار سالگی، شروع مدرسه، فروپاشی خانواده و طلاق والدین، نقل مکان به خانه جدید و... را نیز از دیگر عوامل بروز شب‌ادراری در کودکان عنوان کرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص درمان شب‌ادراری نیز تصریح کرد: اگر مشکلات جسمی و طبی وجود نداشت، برای کودک درمان‌های روانشناسی و روانپزشکی در نظر گرفته می‌شود که یکی از این درمان‌ها مداخلات دارویی است.

وی با بیان اینکه آموزش مناسب دستشویی رفتن نیز از دیگر مواردی است که باید برای کودک مبتلا به شب ادراری در نظر گرفته شود، تاکید کرد: راهنمایی و آموزش والدین نیز بسیار موثر است.

باقرآبادی گفت: در روش دیگری، والدین باید مایعات دادن به کودک در ساعات شب را کاهش دهند تا کمتر با این مشکل مواجه شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی اظهار کرد: در روش دیگر به ازاء هر شبی که کودک شب‌ادراری نداشته باشد به او ستاره می‌دهند و در نهایت تعداد ستاره‌های کودک که زیاد شد برای او جایزه تهیه می‌کنند تا تشویق شود.

وی عنوان کرد: استفاده از تشک زنگدار که به محض مرطوب شدن با به صدا درآمدن زنگ کودک را بیدار می‌کند نیز تا 50 درصد برای کاهش شب‌ادراری مفید است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار