یاسوج؛

افتتاح و کلنگ زنی 44 طرح عمرانی در دنا

افتتاح و کلنگ زنی 44 طرح عمرانی و اقتصادی در دهه فجر سال جاری به توسعه عمرانی شهرستان دنا کمک خواهد کرد.

به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جواناز یاسوج؛ بر اساس آمار حدود 70 طرح عمرانی و اقتصادی بااعتبار 400 میلیارد ریال در سال 93 در شهرستان دنا بهره برداری شد. 

در هفته دولت سال 94 نیز در شهرستان دنا 19 طرح کلنگ زنی و 2 طرح افتتاح شد. 

در دهه مبارک فجر 94 در شهرستان دنا 48 طرح بااعتباری افزون بر 175 میلیارد ریال افتتاح و هفت طرح با اعتباری نزدیک به 130 میلیارد ریال نیز کلنگ زنی شد. 

میزان اشتغال‌زایی طرح‌های افتتاحی و کلنگ زنی بیش از 470 نفر اعلام شد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره افزایش اعتبارات و طرح‌های کشاورزی شهرستان دنا در دولت تدبیر و امید گفت: تنها در هفته دولت سال جاری 25 طرح اقتصادی و اشتغال‌زای بخش کشاورزی این شهرستان افتتاح و یا کلنگ زنی شد. 

جعفر گوهرگانی اعتبار این طرح‌ها را 150 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: هم اینک چند طرح پمپاژ آب کشاورزی در شهرستان دنا در حال اجراست که تکمیل آن‌ها تحول خوبی در بخش کشاورزی این منطقه مستعد توسعه باغ و طرح‌های شیلاتی ایجاد خواهد کرد. 

فرماندار دنا با اشاره به شتاب بخشی روند عمرانی و آبادانی این شهرستان در دولت تدبیر و امید گفت: در هفته دولت سال جاری 81 طرح در این شهرستان بهره برداری و 9 طرح نیز عملیات اجرایی آنها آغاز شد که اعتبار این طرح‌ها حدود 300 میلیارد ریال برآورد شد. 

عباس بهشتی از در دست اجرا بودن 385 طرح عمرانی در این شهرستان خبر داد و گفت که عملیات اجرایی 100 طرح عمرانی این شهرستان در سال جاری آغاز شده است. 

وی با بیان اینکه چهار بخش راه ارتباطی، کشاورزی، توسعه روستایی و سلامت در اولویت توسعه دنا قرار دارد، تصریح کرد: 40 تا 50 درصد طرح‌های عمرانی در دست اجرای این شهرستان بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. 

فرماندار دنا از تصویب 11 طرح عمرانی در سفر اخیر رئیس جمهوری برای این شهرستان خبر داد و افزود: یک طرح از این محل در بخش راه به مناقصه گذاشته شده و کار انجام مبادله موافقت نامه و برگزاری مناقصه دیگر طرح‌ها در روند پیگیری و اجرا قرار دارد. 

46 طرح با اعتباری افزون بر 9 هزار و 600 میلیارد ریال در سفر روزهای 24 و 25 هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد برای محرومیت زدایی از این استان مصوب شد. 

فرماندار دنا از اختصاص یکهزار و 240 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری به این شهرستان خبر داد و اظهار کرد که از این مبلغ 240 میلیارد ریال از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 35 میلیارد ریال از محل ستاد بحران و مابقی از محل بودجه سفر رئیس جمهوری مصوب شده است. 

وی جذب اعتبارات استانی در سال جاری را افزون بر 44/1 درصد ذکر کرد و گفت: حدود 80 درصد اعتبارات ستاد بحران این شهرستان در سال جاری جذب شد. 

فرماندار دنا تصریح کرد: شتاب بخشی طرح‌های راه‌سازی در دست اجرا، اجرای طرح‌های تأمین آب و کشاورزی به‌ویژه برای رونق تولید و اشتغال پایدار و افزایش عمران و آبادانی روستاها از برنامه راهبردی توسعه شهرستان دناست. 

*پنج طرح پمپاژ آب کشاورزی در دنا در دست اجراست 

فرماندار دنا در کهگیلویه و بویراحمد گفت: 22 طرح پمپاژ برای تأمین آب کشاورزی این شهرستان پیش بینی شده که از این تعداد حدود پنج طرح در دست اجراست. 

عباس بهشتی اعتبار این طرح‌ها را از محل اعتبارات اختصاص یافته در سفر رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد 30 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این طرح‌ها 10 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. 

فرماندار دنا اظهار کرد که این طرح‌ها در مناطق توت نده، گندی خوری، بن زردها، میمند، احمد غریب، ده پایین و بیژگرد در حال اجراست که طرح پمپاژ توت نده حدود 500 هکتار را آبیاری می‌کند. 

سطح زیر کشت پنج طرح پمپاژ آب کشاورزی در دست اجرای دنا حدود یک هزار و 400 هکتار اعلام شده است. 

فرماندار دنا از انجام مطالعات حدود پنج طرح پمپاژ تأمین آب کشاورزی دیگر در مناطق روستایی این شهرستان خبر داد و گفت: طرح‌های مطالعاتی برای توسعه کشت آبی مناطق کریک، توت نده، چناربرم، بادمگون، حمیدآباد، ده شیخ، گنجون، مظفری و تمنک پیش بینی شده است.
 
سطح زیر کشت برخی از این طرح‌های پمپاژ آب کشاورزی کمتر از 50 هکتار و برخی تا 300 هکتار پیش بینی شده‌اند. 

فرماندار دنا از پیش بینی 6 طرح تأمین آبیاری نوین برای این شهرستان با هدف صرفه جویی در مصرف آب و افزایش سطح زیر کشت آبی خبر داد و گفت: اجرای این طرح‌ها 200 تا 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند. 

سطح باغ‌های شهرستان دنا هفت هزار هکتار بوده که از این میزان یکهزار و 500 هکتار سیب است و سالانه 20 هزار تن تولید دارند.

سالانه در این شهرستان حدود پنج هزار هکتار کشت گندم آبی و دیم انجام می‌گیرد. 

* 44 طرح عمرانی در دنا افتتاح و کلنگ زنی می‌شود 

فرماندار دنا با اشاره به اقدام‌های ارزنده دولت تدبیر و امید در توسعه خدمات رفاهی و عمرانی مناطق کمتر توسعه یافته، گفت: افتتاح و کلنگ زنی 44 طرح عمرانی و اقتصادی در دهه فجر سال جاری به توسعه عمرانی این شهرستان کمک خواهد کرد. 

بهشتی تصریح کرد که اعتبار این طرح‌ها شامل 20 طرح عمرانی افتتاحی،13 طرح عمرانی کلنگ زنی و 11 طرح اقتصادی افزون بر 300 میلیارد ریال است. 

وی بیان کرد: برای اجرای طرح‌های افتتاحی در بخش‌های مسکن، ورزشی، آموزشی، آب کشاورزی، برق رسانی و گازرسانی و غیره بیش از 100 میلیارد ریال هزینه شده است. 

وی اظهار داشت: 13 طرح عمرانی در حوزه عمران شهری، بهداشت درمان، کشاورزی گازرسانی برق رسانی در دهه فجر سال جاری کلنگ زنی خواهد شد. 

فرماندار دنا گفت که در دهه فجر سال جاری 11 طرح اقتصادی در این شهرستان با اعتبار 78 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی 463 نفر بهره برداری خواهد شد. 

بهشتی تصریح کرد: بهره برداری این طرح‌ها با حضور مسئولان اجرایی در دهه فجر به عنوان توسعه دستاوردهای ارزنده انقلاب اسلامی و دولت یازدهم به توسعه خدمات رفاهی و عمرانی مناطق شهری و روستایی این شهرستان کمک خواهد کرد. 

شهرستان دنا با 43 هزار نفر جمعیت به مرکزیت شهر سی سخت در 35 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع است. 


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.