رهبر خبر داد

اختصاص بودجه 108 میلیارد تومانی به استان سیستان و بلوچستان

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: برای سال 96 توجه ویژه‌ای به مناطق محروم داریم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به سفری که توسط مسئولان کمیته امداد به استان سیستان و بلوچستان انجام شد، اظهار داشت: در این استان 97 هزار و 500 خانوار کمک معیشت بگیر کمیته هستند که این میزان جمعیتی بالغ بر 231 هزار نفر را شامل می‌شود، همچنین 19 هزار خانوار تک‌خدمتی و یا چندخدمتی با جمعیت 50 هزار نفری تحت پوشش کمیته امداد هستند.

وی در ادامه افزود: در پالایشی که از ابتدای سال 95 در خصوص ورود و خروج مددجویان انجام شد، این استان دارای کمترین آمار خروج به دلیل محرومیت‌ها بوده که تنها 9 هزار نفر به علت فوت، ازدواج و غیره از چرخه کمیته خارج شدند.

رهبر ادامه داد: در حال حاضر 80 هزار نفر سالمند، 89 هزار زن سرپرست خانوار، 38 هزار دانش آموز، 550 دانشجو و 100 نخبه تحت پوشش کمیته امداد در این استان وجود دارند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد افزود: سعی می کنیم برای سال 96 توجه ویژه‌ای به مناطق محروم داشته باشیم، به طوری که افراد پشت نوبت دریافت جهیزیه، وام ضروری و اجاره مسکن معوقه اقساط وام‌های مددجویان به صفر برسد.

وی با بیان اینکه 560 نفر از افراد تحت پوشش از معافیت نظام وظیفه برخوردار شده اند، عنوان کرد: هم اکنون 38 هزار و 400 یتیم در طرح اکرام هستند که 21 هزار نفر حامی از آنان حمایت می‌کنند.

رهبر گفت: در طرح محسنین 9 هزار نفر وجود دارند که سرانه میانگین ماهانه دریافتی برای هر یتیم 26 هزار تومان و برای افراد در طرح محسنین 25 هزار تومان است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد اضافه کرد: 6 هزار و 700 بیمه شده تأمین اجتماعی و 6 هزار و 700 صندوق بیمه روستایی در این منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه 11 هزار نفر کودک زیر 6 سال در طرح رفع سوء تغذیه در این استان وجود دارند، گفت: به علت وقوع سیل در چند روز اخیر،420 خانوار مددجویی که در این حادثه خسارت دیده اند تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفتند و خسارت آنان جبران می‌شود.

رهبر تأکید کرد: طی ده ماه سال جاری با همکاری سایر دستگاه‌ها 2 هزار و 850 طرح به منظور خودکفایی و توانمندسازی مددجویان در دست اقدام بوده که 800 طرح مربوط به زنان سرپرست خانوار است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد افزود: توزیع 10 هزار منبع آب در مراکز محروم این استان صورت گرفت، همچنین 30 هزار بخاری نفتی و 500 آبگرمکن در سال آینده توزیع خواهد شد.

وی بیان کرد:‌ از ابتدای سال جاری تاکنون 108 میلیارد تومان در حوزه حمایت و سلامت خانواده به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است.

رهبر تصریح کرد: بازدید از مناطق محروم سیستان و بلوچستان و اطلا‌ع‌رسانی در این زمینه تلنگری برای سایر دستگاه‌ها و مسئولان می‌تواند باشد تا روحیه مطالبه‌گری مردم از سایر دستگاه‌ها از این طریق ایجاد شود.

معاون دفتر حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تأکید کرد: خدمات ویژه توسط کمیته امداد و سایر نهادها در این مناطق محروم ارایه می‌شود که باید برای جلب اعتماد مردم اطلاع‌رسانی صورت گیرد، همچنین سعی می شود نگاه ویژه‌ای به استان سیستان و بلوچستان شود تا بتوان یک عزم ملی را برای رسیدگی بیشتر در این منطقه ایجاد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: استان سیستان و بلوچستان چالش و مشکلات زیادی دارد که یکی از آن‌ها داشتن مرز مشترک با افغانستان و پاکستان است و کمبود زیرساخت‌های توسعه و ضعف بنیادی مسائل اقتصادی در این مناطق دیده می‌شود که به دلیل عدم توزیع فرصت‌های عادلانه در این استان است.

رهبر تصریح کرد: پراکندگی جمعیت و تهدیدات امنیتی متأثر از خطوط مرزی به این امر دامن می‌زند، همجنین تفاوت‌های مذهبی، بومی، فرهنگی، قاچاق کالا و سوخت، ترددهای غیرقانونی، اشتغال‌های کاذب و وجود گروهک‌های معاند از دیگر مشکلات این استان است.

معاون دفتر حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد بیان داشت: اگر به این مناطق محروم با برنامه‌ریزی مناسب رسیدگی شود، موجب افزایش امنیت کشور، جلوگیری از سرریز شدن مشکلات کشورهای همسایه، رفع محرومیت و اولویت قرار دادن آن‌ها و ایجاد موج امید و غیره می‌شود که می‌تواند مدیریت بحران را سامان دهد و به جلب اعتماد مردم کمک کند.

وی اذعان کرد: اهداف کمیته امداد در استان سیستان و بلوچستان پیگیری مطالبات مددجویان و محرومان، ایجاد انگیزه برای ادامه زندگی و کاهش روند مهاجرت، توجه ویژه برای از بین بردن ناامنی و آسیب‌ها، ایجاد سیاست‌های درمانی و فرصت اشتغال برای جوانان و همچنین استفاده از ظرفیت اردوهای جهادی و بهره‌مندی از کمک خیران است.

رهبر ادامه داد:‌ کمیته امداد مسئول تولید فقر در جامعه نیست، کمیته امداد آمادگی برگزاری تور خبرنگاران به مناطق محروم برای همراه کردن دستگاه‌های اجرایی و خیران نیکوکار را دارد تا در جهت رفع مشکلات محرومان اقدام شود تا یک عزم ملی در این زمینه به وجود آید.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خاطر نشان کرد: بخشی از محرومیت‌ها ناشی از سوء مدیریت در این مناطق محروم است که کمیته امداد از تمام دستگاه‌هایی که باید در این مناطق اقدامات شایسته انجام دهند و نداده‌اند مطالبه‌گر است.

وی در پایان گفت: حوزه حقوقی کمیته امداد از طریق وزارت کشور پیگیر اخذ شناسنامه برای افراد فاقد شناسنامه در استان سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار