زنجان؛

آفت زدایی از درختان با هرس زمستانه

عملیات هرس زمستانه درختان برای افزایش طول عمر درختان تاثیر گذار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛بيشتر گياهان باغبانی به ويژه چند ساله های چوبی،‌ اگر در شرايط محيط مناسب بدون دخالت انسان رشد كنند،‌ پس از چند سال تبديل به درختان و يا درختچه هايی با شاخه های متراكم  می شوند كه چه از نظر ميزان و كيفيت باروری و چه از نظر شكل ظاهری  نامطلوب خواهند بود.
 در اين گونه گياهان،‌ شاخه ها،‌ مزاحم رشد همديگر بوده و دچار پيچيدگی و خميدگی می شوند و از سويی چون به دليل پر برگی،‌ نور كافی به درون تاج گياه نمی رسد و به تدريج برگ ها و شاخه های وسطی گياه خشك می شوند و از بين می روند.
 توليد گل و ميوه محدود به سطح برونی تاج گياه گشته و ميزان محصول كم می شود.
برای جلوگيری از اين امر و ايجاد شكل و حالت مناسب در گياه بايد آن را هرس كرد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در مورد عملیات هرس زمستانه به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت: هرس درختان در کاهش جمعیت آفات و بیماری ها بسیار اهمییت دارد.
وی گفت: در این راستا باقیمانده آفات و عوامل بیماری زا از شاخه های درختان حذف شده و با خارج کردن آن ها از محیط باغ و یا سوزاندن آن ها از بروز بسیاری از خسارات جلوگیری می‌شود.
شب خیز یادآور شد: عملیات هرس همچنین باعث تهویه هوا و تابش خورشید به تمام قسمت های درخت می‎شود که این خود عاملی بسیار تاثیرگذار در کنترل جمعیت آفات و عوامل بیماری زا محسوب می شود.
ایلخانی  کارشناس کشاورزی نیز در این باره گفت: بر حسب هدف هرس ،می توان قسمتهای مختلف گیاه اعم از شاخه،ریشه،برگ ،پوست و گل و میوه را بطور کامل یا جزئی حذف کرد.
وی می افزاید: حذف هر یک از این اعضاء بر روی رشد و باروری گیاه در همان سال هرس و گاهی در طی چند سال بعد اثرات ویژه می گذارد. 
گفتنی است: گزینش زمان و شدت پیرایش مناسب می تواند در اثر گذاری عملیات هرس دخالت کند.  
ایلخانی با اشاره به اینکه سیب یکی از انواع میوه هایی است که  عملیات هرس بر روی آن انجام می شود گفت: از اوایل اسفند ماه هرس باغات سیب آغاز شده و کشاورزان با قطع شاخه های زاید و آسیب دیده شرایط را برای ترمیم و باز سازی آن فراهم می کنند.
وی افزود:هرس مناسب همچنین به بهبود کیفیت محصول در سال زراعی جاری و همچنین پر محصولی در سالهای آتی خواهد شد.
این کارشناس کشاورزی  ادامه داد:از دیگر فواید هرس درختان سیب افزایش عمر آن است چرا که با حذف و کاهش شاخه های زاید فرصت برای رشد شاخه های جوان فراهم شده و شادابی درختان را حفظ خواهد کرد.
ایلخانی افزود:کشاورزان در هنگام هرس بایستی قیچی ، اره و دیگر ابزار خود را ضد عفونی کرده و بعد از انجام عملیات هرس با چسب مخصو ص پیوند روی برشها را پوشانده تا مانع از رسیدن آفات  و آلودگیها به درخت شوند.


 گزارشی از زهرا نصیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرصا
۱۳:۰۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
قسمتهای خشک شده درختان مناطق سردسیری (گردو و سیب) را چه زمانی هرس کنیم؟