قطب گردشگری سلامت کشور؛

درخشش استان سیستان و بلوچستان در حوزه چشم پزشکی

مرکز درمانی الزهرا در استان سیستان و بلوچستان در حوزه چشم پزشکی در مقایسه با مراکز سایر استان‌های کشور پیشتاز است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فلاح مدیر سلامت مناطق آزاد کشور در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی که در این سازمان برگزار شد، بیان کرد: باید به ظرفیت‌های کشور و توانمندی‌های آن در حوزه گردشگری سلامت توجه کنیم چرا که کشور کوچکی مانند امارات در این حوزه جلوتر از ما بوده است.

وی اظهار داشت: از دلایل عقب ماندن ما در حوزه گردشگری سلامت نسبت به کشورهای دیگر می‌توان به نداشتن نقشه راه و تصمیم‌گیری‌های متعدد اشاره کرد. همچنین دولت باید اجازه دهد که بخش خصوصی در حوزه سلامت وارد عمل شود.

وی در خصوص دلایل عقب ماندن کشور در حوزه گردشگری سلامت افزود: هفت منطقه جغرافیایی خاص در مرزهای کشور وجود دارد که متاسفانه وزارت بهداشت اجازه نمی‌دهد که ما سطح بندی را از مناطق آزاد برداریم. ما مناطق آزاد را به صورت پایلوت در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم و آنها باید طرح‌های خودشان را به عنوان گردشگری سلامت با محوریت کشورهای اسلامی ارائه کنند.

سیستان و بلوچستان قطب گردشگری و سلامت
در ادامه این مراسم ماندانا زنگنه مدیر کل سرمایه‌گذاری استان سیستان و بلوچستان در خصوص مزیت‌ها و قابلیت‌های پهناورترین استان کشور (سیستان و بلوچستان) بیان کرد: از آنجایی که این استان جزو استان‌های مرزی کشور محسوب می‌شود، نقش موثری در جذب گردشگران در حوزه سلامت داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین مرکز چشم پزشکی الزهرا در این استان در سال 95 پذیرای بیماران از سراسر کشور بوده و سیستان و بلوچستان در حوزه چشم پزشکی برجسته تر از سایر استان‌ها عمل کرده است به طوری که از کشورهای همسایه نیز برای درمان به این استان مراجعه می‌کنند.

زنگنه با بیان اینکه آبگرم‌های کوه تفتان و مناطق بکر و دیدنی چابهار و کنارک از قابلیت‌های برجسته این استان به شمار می‌آید، عنوان کرد: امید است که این همایش زمینه‌ای برای جذب سرمایه‌‌گذاران در حوزه سلامت را فراهم کند.

"گردشگری سلامت" راهی برای توسعه فرهنگی
در ادامه این مراسم عبدالرحیم شهسواری مشاور بهزیستی کل کشور بیان کرد: در خصوص گردشگری سلامت باید سازمان‌های مختلفی مانند وزارت ارشاد، سازمان نظام پزشکی، وزارت امور خارجه و سازمان‌های ایرانگردی و جهانگردی با یکدیگر همکاری کنند. همچنین در امر اطلاع رسانی نباید فقط به کنفرانس خبری بسنده شود و باید دبیرخانه ما یک دبیرخانه دائمی باشد.

وی اظهار داشت: گردشگری سلامت علاوه بر بُعد اقتصادی، در توسعه و ترویج مسائل فرهنگی نیز نقش بسزایی دارد.

اهمیت مراکز درمانی کشور از دیدگاه بیماران خارجی
در ادامه این مراسم مرتضی علیخانی مدیر امور شهری استانداری آذربایجان شرقی بیان کرد: در استان‌های آذربایجان در بحث توریسم در حوزه سلامت و درمان، کارهای خوبی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: مرز جلفا به عنوان مرز رسمی کشور تاثیر چشمگیری در رفت و آمد توریست دارد، همچنین از آنجایی که بیماران خارجی مراکز درمانی ما را قبول دارند و ما نیز از امکانات و توانایی‌های فراوانی برخورداریم، نباید موضوع جذب توریست سبب بحث و درگیری با افراد ساکن شهر شود.

علیخانی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه آیا در کشور ما امکان تبلیغ مراکز درمانی در خارج کشور وجود دارد، بیان کرد: ما در حال حاضر برای تبلیغ مراکز درمانی در خارج از کشور تنها وابسته به سازمان هلال احمر هستیم. سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور باید معرف اینگونه خدمات باشند. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. از این گذشته، باید از طریق اینترنت و خدمات فضای مجازی برای بیمارانی که در آفریقا تحت درمان هستند، امکان ارتباط آنها با متخصصین ایرانی فراهم شود.

جذب توریست در گرو همکاری‌های مراکز مختلف
محمدرضا صفاران قائم مقام مرکز توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در خصوص محورهای اصلی سلامت بیان کرد: گردشگری سلامت، فرصت های سرمایه‌گذاری، دارو و تجهیزات پزشکی، طب سنتی و گیاهان دارویی، سبک زندگی سالم، بیمه خدمات درمانی و توسعه روابط دانشگاهی از محورهای اصلی سلامت محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: از دیگر زمینه‌های سلامت ما می‌توان به بحث استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد. همچنین در کنگره‌ای که در اسفند ماه برگزار می‌شود، 50 نماینده بین‌المللی از کشورهای مختلف حضور دارند.

صفاران یادآور شد: در زمینه جذب توریست در حوزه سلامت باید سازمان بهزیستی کشور، استانداری‌های مختلف، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بیمه سلامت با یکدیگر مشارکت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار