یکم تا سوم اسفند برگزار می شود:

گردهمایی ملی علوم زمین واقتصاد مقاومتی

به‌منظور شناخت و کاهش آسیب‌های ناشی از مخاطرات زمین‌شناسی، نشست مخاطرات زمین‌شناختی، زمین‌شناسی مهندسی و آب زمین‌شناسی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ایمان انتظام دبیر علمی نشست مخاطرات زمین‌شناختی، زمین‌شناسی مهندسی و آب زمین‌شناسی درباره اهمیت این رویکرد با بیان اینکه در کشور ما دامنه وسیعی از مخاطرات زمین‌شناختی رخ می‌دهد که به‌نوبه خود آثار مخرب مستقیم و غیرمستقیمی را دربردارد، اظهار داشت: سیل‌، زمین‌لغزش، فرونشست، ریزگردها، خاک‌های مسئله‌دار و بسیاری از مخاطرات در دسته مخاطرات زمین‌شناختی جای می‌گیرند.

دبیر علمی نشست مخاطرات زمین‌شناختی، زمین‌شناسی مهندسی و آب زمین‌شناسی با بیان این‌که بسیاری از دشت‌های ما تحت تنش شدید آبی هستند، گفت:  با توجه به کمبود ذخایر آب سطحی در کشور ما  روزبه‌روز به‌طرف استفاده بیشتر از منابع آب زیرزمینی حرکت می‌کنیم که بر همین اساس شناخت ظرفیت‌ها و خصوصیات آبخوان‌های کشور قدمی اساسی است که باید در رابطه با مدیریت استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از استفاده بیش از حد از این منابع برداریم.

وی تصریح کرد: نتایج عدم شناخت کافی از آبخوان‌های کشور و عدم مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی امروزه به‌صورت پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی در کل  کشور و وقوع پدیده فرونشست در بسیاری از دشت‌ها خود را نمایان ساخته است.

وی با بیان این‌که در تمامی سی‌وپنج دوره برگزاری گردهمایی بخش‌های مختلف این رویکرد به‌عنوان یکی از قسمت‌های گردهمایی مطرح بوده است، افزود: در بعضی سال‌ها نشست به‌صورت زمین‌شناسی مهندسی بوده که آب زمین‌شناسی و مخاطرات به‌عنوان محورهای آن مطرح بوده‌اند یا تحت عنوان توسعه پایدار در گردهمایی ارائه شده‌اند.

یادآور می‌شود؛ سی و پنجمین گردهمایی ملی علوم‌زمین با شعار (علوم‌زمین و اقتصادمقاومتی) از تاریخ یکم تا سوم  اسفندماه سالجاری در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار خواهد شد و معرفی کتاب و نقشه زمین‌شناسی برتر به عنوان برنامه‌های منحصربفرد این گردهمایی بزرگ عنوان شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار