لاریجانی در همایش نخبگان اردستان:

نظام سیاسی ایران در میان شلوغی منطقه از ثبات و امنیت برخوردار است

رئیس مجلس شورای اسلامی: امروز منطقه‌ای ناامن و شلوغ را تجربه می‌کنیم که در آن کشور ما از ثبات و امنیتی پایدار برخوردار است.

نظام سیاسی ایران در میان شلوغی منطقه از ثبات و امنیت برخوردار استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش نخبگان اردستان مقیم مرکز که صبح امروز در حسینه اردستانی‌ها برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام فرخنده دهه فجر و میلاد حضرت زینت کبری(س) گفت: همبستگی میان مردم مسأله مهمی است که می‌توان با این روحیه کارهای بسیار بزرگی را در کشور انجام داد و همانطور که مطلعید پیروزی انقلاب اسلامی ثمره‌ همین همبستگی ملی بود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به گزارش نماینده مردم اردستان بیان داشت: شما نخبگان در رشته‌های گوناگون نمایندگانی دارید که این نشاندهنده ظرفیت‌ بالای شماست و خوشحالیم که نماینده این استان تلاش بسیاری برای پیشبرد اهداف آبادانی استان شما داشته است.

لاریجانی با اشاره به اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشور ما مشکلات زیادی را از جمله جنگ و تحریم تحمل کرده است و در مسأله هسته‌ای نیز فشارهای زیادی را به کشور وارد کردند، اضافه کرد: نظام سیاسی کشور هم اکنون از پختگی مناسبی در رفتار سیاسی خود هم در منطقه و هم در عرصه بین‌المللی برخوردار است که اگر آن را با هزیان گویی‌ برخی کشورها و نارس بودن رفتار آنان  مقایسه کنید می‌بینید که این سرمایه بسیار بزرگی است.

وی تصریح کرد: امروز منطقه‌ای ناامن و شلوغ را تجربه می‌کنیم که در آن کشور ما از ثبات و امنیتی پایدار برخوردار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ما در بعد اقتصادی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته است، اظهارداشت: با بررسی آمار اقتصادی از اوایل انقلاب تاکنون نتایج خوبی به دست آوردیم که ساخت آزادراه‌ها، تأسیسات مخابراتی و رشد صنایع زیر بنایی مانند فولاد و مس از این جمله است که در آن سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: ما در آمار پذیرش در تحصیلات عالیه نیز 140 هزار دانشجو در اوایل انقلاب امروز به 4 میلیون دانشجو رسیده‌ایم و از 8 هزار استاد دانشگاه به 50 تا 60 هزار استاد ارتقا یافته‌ایم.

نماینده مردم قم با اشاره به رشد تولیدات کشور نیز گفت: تولیدات ما در بخش‌های مختلف رشد بسیار زیادی داشته است. البته در برخی صنایع نواقصی وجود دارد که باید اصلاح شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی طرح آمایش سرزمین را یکی از راه‌حل‌های مشکلات استان‌ها دانست و گفت: ما هم اکنون طرح آمایش را سرزمین را به صورت مدون نداریم و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف متناسب با شرایط پیش نرفته است و اگر چه این موضوع بارها در دولت مطرح شده، اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ما برخی از این مؤلفه‌ها را ایجاد کردیم و هم مطالعات روی آن آغاز شده است که به نتایجی هم رسیده اما علت اینکه این اقدام تکنیکی است انجام آن چند سال زمان می‌برد.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر این مسأله که سرمایه‌گذاران به علت نگرانی از سرمایه‌‌هایشان به مناطق مختلف کشور نمی‌روند و در تهران و اصفهان باقی می‌مانند، گفت: به همین دلیل باید موتور محرکی وجود داشته باشد تا این مسئله حل گردد. صندوق توسعه ملی تنها به بخش خصوصی وام ‌می‌دهد و بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی نمی‌توانند سنگری برای بخش خصوصی باشند و ما این مهم  را در یکی از بندهای برنامه ششم آورده‌ایم.

وی افزود: بعد از رفع اشکالات در مجمع تشخیص مصلحت، مشکلات شرکت‌های هیدرو و ایمیدرو با کمک بخش خصوصی حل می‌شود و صندوق توسعه نیز قرار است به آنها وام بدهد تا بتوانند در عرض سه سال به بخش خصوصی واگذار شوند.

لاریجانی با اشاره به اینکه با وجود کارهایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته برخی روستاها وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند، گفت: ظرفیت اقتصادی برای پوشش جوانان در روستاها وجود ندارد و اضافه شدن مشکلات خشکسالی نیز مسائل را بغرنج‌تر کرده است.

رئیس قوه مقننه گفت: در برنامه ششم توسعه ما این موضوع را تقویت کرده‌ایم که اگر کسی در روستا معدن، صنایع و یا توریسم به وجود بیاورد شامل معافیت مالیاتی شده و تسهیلات ارزان قیمت برای او در نظر گرفته می‌شود این اقدامات در راستا بازگشت جمعیت به روستاها صورت گرفته و در شورای معادن استان تا  کنون تلاش‌های مناسبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: به علت اینکه ما کشوری نفت‌خیز بوده‌ایم دربخش اکتشافات معادن 5الی 6 درصد بیشتر کار نشده شورای معادن استان مسئول است که بخش‌های اکتشافی را تحت پوشش خود قرار دهد و اختیار دارد که به این صنایع کمک کند تا وضعیت از یک حد نرمال یا مناسبی برخوردار شود. برای سرمایه‌گذاری در روستا معافیت مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده که این مهم برای برداشتن گام‌های بهتر در طرح آمایش سرزمینی کمک می‌کند.

لاریجانی افزود: در برنامه‌ ششم توسعه سهم بودجه‌های عمرانی مسئله مهمی است و 30 درصد بودجه عمرانی کشور باید استانی باشد، اما درسال‌های گذشته این ظرفیت کم بود ولی این تدبیر برای 5سال آینده بودجه استانی کشور در نظر گرفته شده و همچنین در سال 96 تلاش می‌کنیم بودجه استانی حتما به 30 درصد برسد زیرا بودجه عمرانی موتور متحرک فعالیت استان‌ها است و بالابردن این بخش به فعالیت بقیه بخش‌ها کمک می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نخبگان اردستانی گفت: 3درصد بودجه فروش نفت و گاز به مناطق کم توسعه داده شده و این هزینه برای بخش‌هایی که افتادگی دارند کمک خواهد کرد. شما از ظرفیت‌های استانی خوبی برخوردار هستید و سید صادق طباطبایی‌نژاد فعالیت‌های مناسبی تا کنون برای شهر شما انجام داده است و من خیلی از چهره‌ها و افراد تحصیل کرده در رشته‌های متنوع را در بین شما می‌بینم که این افراد به آبادانی شهر شما می‌پردازند.

لاریجانی گفت: امیدوارم این نشست‌ها به سرمایه‌گذاری در شهر شما کمک کند و خیلی از افرادی که ساکن تهران هستند از روستا به شهرها آمده‌اند و زکاتشان این است که شهر و روستای خود را آباد کنند و هم اکنون نیز کمک می‌کنیم که تسهیلات ارزان قیمت برای شما فراهم شود، شما مطالعات خود را انجام دهید و ما برای آبادانی شهر و روستا حمایتتان می‌کنیم و در برنامه ششم ظرفیت‌های مناسبی برای این موضوع ایجاد شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار