چمران:

آتش‌نشانانی که در حین انجام وظیفه جان خود را از دست می‌دهند در حکم شهید محسوب می‌شوند

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: به پیشنهاد شورای عالی استان‌ها قرار است آتش‌نشانانی که در حین انجام وظیفه جان خود را از دست می‌دهند در حکم شهید محسوب شوند.

آتش‌نشانانی که در حین انجام وظیفه جان خود را از دست می‌دهند در حکم شهید محسوب می‌شوندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به مصوبات سی‌و‌ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: به دنبال آن هستیم که به پیشنهاد شورای عالی استان‌ها شغل آتش‌نشانی به مصادیق شهید و جانبازی اضافه شود تا با این امر آتش‌نشانانی که حین انجام وظیفه جان خویش را فدا می‌کنند در حکم شهید محسوب شوند.

وی افزود: با اضافه کردن بندی به این آیین‌نامه مصوباتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه دولت آیین‌نامه مصادیق شهید و جانبازی را چند هفته پیش اصلاح کرد، گفت‌: بر اساس این آیین‌نامه کسانی که در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست جان خود ار از دست می‌دهند در حکم شهید محسوب خواهند شد و به دنبال آن هستیم که شغل آتش‌نشانی را به این آیین‌نامه اضافه کنیم.

چمران با بیان اینکه قرار است کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به عنوان ضابط‌قضایی معرفی شوند، گفت:  واقعیت آن است که وقتی کارشناسان آتشن‌نشانی و شهرداری‌ها طی بازدیدهای خود به ناامن بودن آن ساختمان پی می‌بردند، بر اساس قوانین اجازه پلمپ ساختمان را ندارند.

وی ادامه داد : به همین منظور آن‌ها مجبورند تنها نسبت به تذکر و اخطار اقدام کنند، چراکه برای پلمپ یک ساختمان ناایمن نیازمند حکم قضایی هستند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه قوانین در راستای پلمپ ساختمان‌های ناایمن ابهامات زیادی دارد، تصریح کرد:‌ پیشنهاد شده که کارشناسان آتش‌نشانی به عنوان ضابطان‌قضایی معرفی شوند تا بدین امر با تشخیص آن‌ها مکانی ناایمن یا ایمن و یا تعطیل شود.

چمران با تاکید بر آن‌که در خصوص این موضوع باید بررسی‌های زیاد و اساسی صورت گیرد، یاد آور شد: قوه قضاییه به عنوان دستگاه همکار ، نظار ت خود را برای ساختمان‌های ناایمن اعلام می‌کند. 

وی اضافه کرد : در این پیشنهاد مطرح شده که مرجع انتخاب اولیه سازمان آتش‌نشانی خواهد بود اما بررسی صلاحیت‌ها بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: این ساختمان قبل از سال 52 ساخته شده و در آن زمان دریافت پایان کار یک ساختمان ضروری نبوده، به همین دلیل ناایمنی رخ داد.

وی ادامه داد: امروزه سیستم هوشمند آتش‌نشانی بر روی ساختمان‌هایی که از لحاظ کارشناسان آتش‌نشانی ایمنی ندارند، می‌توانند نصب شوند .

چمران با اشاره به اینکه چرا شورا طرحی را در خصوص ایمن کردن ساختمان‌های ناایمن به دولت تقدیم نمی‌کند، گفت: دقیقا مشخص نیست که ساختمان‌های ناایمن در چه در جه‌ای قرار دارند و یا اینکه باید توسط چه کسی پلپ شوند، به همین دلیل باید برای بررسی کامل این موضصوع یک تصمیم جامع لحاظ شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.