ایجاد 1200 دفتر پرستاری در سراسر کشور/ صدور صلاحیت پروانه حرفه‌ای برای پرستاران تا پایان امسال

معاون سازمان پرستاری از راه‌اندازی هزار و 200 دفتر پرستاری در کشور به ازای هر 50 هزار نفر و صدور صلاحیت پروانه حرفه‌ای پرستاران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میرزا بیگی معاون سازمان پرستاری عصر امروز در مراسم روز پرستار در سالن اجلاس سران گفت: پرستاران افتخار می کنند که روز تولد حضرت زینب به عنوان پرستار نامیده شده است زیرا حضرت زینب در روز عاشورا از تمامیت کیان اسلام دفاع کرد و بنا بر فرمایش رهبری شغل پرستاری ترکیبی عجیب از حلم، علم و تجربه است.

وی بیان کرد: پرستاران در همه جوامع بشری نقش اساسی و بزرگ در تامین سلامت مردم دارند.

وی ادامه داد: کشور ما با 181 دانشکده پزشکی و 60 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی گامی بزرگ در تامین سلامت مردم برداشته است و 14 مدیر پرستاری در موقعیت های مختلف مسئولیت‌های گوناگونی به عهده دارند همچنین 100 هزار پرستار در بخش های دولتی و غیره سلامت کشور را مدیریت می‌کنند و در این راستا از فعالیتهای خوبی برخوردارند.

وی ادامه داد: وضعیت پرستاری در کشور مناسب است اما هنوز با زمان ایده‌آل فاصله داریم و به طور کلی دستاوردهای نظام پرستاری در کشور مناسب است.

معاون سازمان پرستاری تصریح کرد: در طی مراحل برنامه‌ریزی و عملیاتی کردن سلامت کشور 45 سر فصل و 25 آیین نامه حاصل شده است و یکی از اهداف ما ریشه کن کردن کمبود پرستاری در کشور است.

میرزا بیگی با بیان اینکه اجرای سیاست گذاری در سطوح عمومی و تخصص در حال اجرا است، افزود:‌ در جهت نیروی مناسب ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های پرستاری دو برابر شده است و 40 هزار نیروی پرستار غیر دولتی و 16 هزار پرستار طرحی، 5 هزار پرستار جایگزین زایمان، 7 هزار و 500 پرستارطرح و تمدید طرح 4 هزار دانشجوی سال آخر و 9 هزار پرستار از طریق موسسه فاوا مشغول به کار پرستاری هستند.

وی ادامه داد: تامین کارانه پرستاران به میزان هفت درصد افزایش یافته است و از سال 93 به 2 تا 2.5 درصد این میزان رشد داشته است و این در حالی است که تعداد کارانه بگیران در کشور دو برابر شده است.

میرزا بیگی گفت: پرستاران مشغول به خدمت در کشور رسمی، قراردادی و پیمانی هستند که متاسفانه به دلیل پرداخت نشدن بدهی بیمه ها معضلات جدی را برای آنها به وجود آورده و آیین دستور العمل صلاحیت حرفه‌ای پرستاری ابلاغ شده است که در آن 10 هزار و 700 نفر از پرستاران دارای پروانه صلاحیت هستند.

وی ادامه داد: اجرای متعدد بخشنامه‌های گوناگون در حوزه های مدیریت و ساماندهی پرستاری با هدف حرکت از پرستاری سنتی به مدرن انجام شده است تا نیازمندی‌های مردم را در حوزه سلامت برطرف و پاسخگوی بیماران باشد.

معاون سازمان پرستاری ادامه داد: بر اساس نیاز مردم کار ساماندهی در پرستاری با ایجاد دفاتر پرستاری به ازای هر 50 هزار نفر به صورت کلی قرار است هزار و 200 دفتر پرستاری راه‌اندازی شود.

وی تاکید کرد: با تعریف دوره‌های مهارتی و تربیت پرستاران به سمت بهره‌وری بیشتر این حرفه و تقویت نظام آموزشی بالینی و اجرای طرح بالینی سازی آموزش می‌رویم که این یک کار بزرگ محسوب می‌شود.

میرزا بیگی ادامه داد: از اقدامات انجام شده در سطح بین‌الملل، برنامه‌های مشترکی را با سازمان جهان پرستاری برگزار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اجرای مشترک با سازمان پرستاری جهان، سازمان منطقه "امرو" از دیگر کارهای مهم این سازمان در حوزه بین‌الملل است.

میرزابیگی عنوان کرد: برای پرستاران کشور پرونده‌ صلاحیت حرفه‌ای تا پایان امسال تشکیل می شود همچنین فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مانند برگزاری نمایشگاه با موضوعات معرفی الگوهای اخلاق و عمل برگزاری کنگره‌های مختلف اخلاقی و نمایش دستاوردهای پرستاران در اسفند ماه انجام می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار