روزنامه فرانسوی لیبراسیون نوشت:

"استیو بنن"؛ حلقه‌ای کلیدی در شبکه اطلاعاتی آمریکا

فرمان ترامپ درباره عضویت "استیو بنن" در شورای امنیت ملی آمریکا زلزله‌ای در نهادهای اطلاعاتی و نظامی این کشور ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه فرانسوی لیبراسیون در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای تحلیلی درباره تصمیم کاخ سفید مبنی بر عضویت ثابت و دائمی «استیو بنن» در کمیته مدیران شورای امنیت ملی نوشت: این چهره که نمادی از جریان قائل شدن برتری نژادی برای سفیدپوستان است و نفوذ بسیار زیادی در دونالد ترامپ دارد به حلقه ای کلیدی در شبکه اطلاعات تبدیل می شود. 

خبر عضویت او در شورای امنیت ملی هرچند تحت الشعاع خبرهای مربوط به واکنش های جهانی به فرمان ضد مهاجرتی ترامپ قرار گرفت اما زلزله ای در جهان کوچک اطلاعاتی و امور نظامی به وجود آمد. دونالد ترامپ روز شنبه با اختصاص دادن یکی از کرسی های شورای امنیت ملی (NSC) به استیو بنن، مشاور بسیار جنجالی خود در امور راهبردی، از یک خط قرمز عبور کرد. 

فرانسوا ایسبورگ، مشاور ویژه بنیاد تحقیقات راهبردی فرانسه در این خصوص گفت: «با این تصمیم به مرز کودتا رسیدیم اما از دست کسی کاری برنمی آید.»

به اعتقاد توما گومار، مدیر موسسه روابط بین الملل فرانسه، «این انتصاب به سخره گرفتن نظامیان است.»

ورود استیو بنن به شورای امنیت ملی، شورایی که در ارتباط مستقیم با رئیس جمهور است و درمسائل مربوط به امنیت ملی و سیاست خارجی مشاوره می دهد، روز دوشنبه با انتقادهای جدی بخش بزرگی از سیاستمداران و نظامیان روبه رو شد. باید گفت که این انتصاب ناگهانی بود و بدون هیچ ملاحظه ای انجام شد. ترامپ برای این که امکان شرکت استیو بنن را در نشست های راهبردی شورای امنیت ملی فراهم کند، در زنجیره ای از فرمان هایش، شخصیت های مهم و کلیدی یعنی مدیر اطلاعات ملی و رئیس ستاد مشترک ارتش را تنزل مقام  داد.

مایکل مورل، سرپرست سابق سیا روز دوشنبه به این انتصاب به شدت انتقاد کرد و آن را اقدامی «بی سابقه» خواند.

سوزان رایس که تا همین اواخر عضو شورای امنیت ملی بود هم روز یکشنبه در توییتر  این انتصاب را «دیوانگی محض» خواند و نوشت:« ترامپ نظامیان را این گونه دوست دارد و به آنها اینگونه اعتماد به نفس می دهد که می آید و آنها را از شورای امنیت ملی کنار می گذارد تا یک نازی را به جایشان بگذارد.»  

به اعتقاد خیلی ها، حضور بنن در شورای امنیت ملی به او  قدرتی تقریبا معادل رئیس کارکنان کاخ سفید می دهد و بیش از همه بیانگر نفوذ شدید این نماینده جریان برتری نژاد سفید، بر رئیس جمهور جدید آمریکا است. مردی که شناختی از عمق موضوعات ندارد.

فرانسوا ایسبورگ می گوید: «شورای امنیت ملی در دستان رئیس جمهور آمریکا است این بخشی از دستگاه حکومتی است که از هر گونه کنترلی به دور است و وسعت آن از یک رئیس جمهور تا رئیس جمهور دیگر متفاوت است.»

به گفته توما گومار، همان طور که دیدیم رئیس جمهور آمریکا افزون بر انتصاب بنن در شورای امنیت ملی، مردی که از عمق موضوعات شناختی ندارد، در دوره انتقال قدرت هم از مطرح کردن مسائل با آژانس های اطلاعاتی خودداری کرد، چیزی که سابقه نداشت و انتقادهای شدیدی  را در سطح نهادهای امنیتی در پی داشت اما این وضع ارتباط بین این نهادها و کاخ سفید را به شدت ضعیف کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار