«آموزش» مبنای آغاز تحول در دانشگاهها/ دانشگاه علوم پزشکی بیش از 12 هزار میلیارد ریال از بیمه ها طلب دارد

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: یکی از محورهای برنامه تحول دانشگاه‌ها، توجه به مرجعیت آنها است که باید دانشگاه‌های علوم پزشکی به سمت بین‌المللی شدن قدم بردارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در هجدهمین جشنواره ابن سینا که صبح امروز در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه یکی از رسالت های مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی بحث آموزشی است، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر توجه به بخش بهداشت و درمان باید به حوزه آموزش نیز توجه خاصی داشته باشند و در 2سال اخیر تلاش ما این بوده که سیاست‌های آموزشی در کشور تغییر کرده و برنامه تحول و نوآری در آموزش علوم پزشکی را تدوین کردیم.

وی ادامه داد: آمایش سرزمین در شورای انقلاب فرهنگی شکل گرفت و آموزش پزشکی آن را اجرایی کرد که این مصوبه اولین مصوبه در توزیع دانشگاه‌ها در کشور است و بر اساس عملکرد دانشگاه‌های وزارت بهداشت، رییس جمهور به دانشگاه‌های وزارت علوم توصیه کرد مسیر پیشنهادی وزارت بهداشت را طی کنند.

لاریجانی عنوان کرد:‌ در دانشگاه‌های دنیا بهترین دانشگاه در حوزه پژوهش آنهایی هستند که در توسعه آموزشی نقش بسیار خوبی داشته‌اند که باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در حوزه آموزش صورت گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه به دلیل چالش‌های اعتباری دانشگاه‌های علوم پزشکی با چالش روبرو شده‌اند، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 12 هزار میلیارد از بیمه‌ها طلب دارند و این میزان در علوم پزشکی تهران حداقل 900 میلیارد است که نه تنها بخش درمان و بهداشت را با چالش بلکه در حوزه آموزش نیز موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ نگاه دانشگاه‌ها در دنیا در حال تغییر و تحول است در دانشگاه‌های هزاره سوم که امروز به آنها توجه ویژه‌ای شده به خلاقیت، نوآوری،‌ کارآفرینی و انعطاف پذیری اهمیت ویژه‌ای داده شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در دانشگاه‌های علوم پزشکی اگر آموزش‌مدار باشیم بدون مقاله هم می‌توان ارتقا پیدا کرد، تصریح کرد: البته نباید به بحث پژوهش کم‌توجهی شود اما توجه آموزش نیز همانند پژوهش حائز اهمیت است.

وی افزود: یکی از محورهای برنامه تحول در دانشگاه‌ها، توجه به مرجعیت آنها است که باید دانشگاه‌های علوم پزشکی به سمت بین‌المللی شدن قدم بردارند که در علوم پزشکی تهران به این مسئله توجه زیادی شده که بیشترین دانشجوی خارجی را از آن خود کرده و این دانشگاه الگوی دانشگاه‌های مانند زابل و کرمانشاه شده و هر یک از این مراکز آموزشی به ترتیب 45 و 100 دانشجوی خارجی پذیرش کرده‌اند.

لاریجانی عنوان کرد: بیمارستان‌های آموزشی 40 درصد آموزش بالینی را به عهده دارند و باید بین بیمارستان‌های آموزشی و درمانی تفاوت وجود داشته باشد، در برنامه تحول دانشگاه‌ها انتظار ما این است که دانشگاه‌ها ترجمان بین‌المللی درستی را فراهم کنند.

معاون آموزشی وزارت به داشت با بیان اینکه در دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه اختراع و نوآوری جایگاه خوبی در دنیا نداریم، گفت: بین بخش کار و آ‌موزش باید ارتباط بیشتری ایجاد شود و به نظر می‌رسد اگر  جوانان را زودتر وارد عرصه کار کنیم و هنگام فارغ‌التحصیلی در کنار مدرک دانشجو گواهینامه‌هایی را نیز در طول دوره تحصیل کسب کرده باشند موفق‌تر هستیم.

هدفمند شدن آموزش پزشکی در کشور 

لاریجانی در جمع خبرنگاران در حاشیه جشنواره ابن سینا با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی سه رسالت اساسی آموزش پژوهش و ارائه خدمات را دنبال می‌کنند، گفت: ‌در چند دهه گذشته پیشرفت‌های زیادی در همه زمینه‌ها داشته‌ایم. در حوزه آموزش پزشکی همه رشته‌های تخصصی در کشور وجود داشته و در علوم پایه پزشکی نیز رشد خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: در سال‌‌های اخیر با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اولین بار توسعه کشور در آموزش پزشکی هدفمند شد و ما آمایش کشوری را بر اساس این مصوبه پیش می‌بریم که این مصوبه نظر مقام معظم رهبری در حوزه آموزش پزشکی برای پیشبرد آن به طور هدفمند و بابرنامه است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد: آموزش پزشکی نیازهای زیادی از کشور را توانسته برطرف کند به این معنا که با مسن شدن کشور آموزش سالمندی در کشور توسعه پیدا کرده است.

توسعه پزشک خانواده با آموزش مجازی
لاریجانی افزود: بنای ما بر این است که در نظام پزشکی به تدریج پزشک خانواده در آن توسعه چشمگیری کرده و بستر ارائه خدمات شود. در این زمینه به زودی آموزش وسیع مجازی برای 12 هزار پزشک خانواده ایجاد می‌شود. افزون بر این تخصص پزشک خانواده از 2 سال گذشته در کشور آغاز شده و در حال توسعه است.

وی عنوان کرد: سیاست ما توسعه آمایش کشوری است و 10 منطقه آمایش توسعه پیدا می‌کنند. در این راستا گسترش شبکه‌ای ادامه پیدا کرده و یکی دیگر از سیاست‌های ما بین‌المللی‌سازی است. از طرفی مجازی سازی و استراتژی برای آنکه نقش خود را در مرجعیت علمی در کشور، ‌منطقه و دنیا پیدا کنیم از دیگر اهداف حوزه آموزش پزشکی به شمار آید.

رشد کشور در حوزه پژ‍وهش پزشکی
لاریجانی با بیان این که در حوزه پژوهش، طی سه دهه اخیرتحولات خوبی در کشور ایجاد شده و توانسته ایم رتبه 18 در شاخص کیفی پژوهش را کسب کنیم، گفت: با وجود مشکلات بسیار پس از انقلاب رشد خوبی داشته‌ایم اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم بیشتر رشد کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در حوزه پزشکی بیش از 500 مرکز تحقیقاتی در کشور داریم و تعداد دانشمندان یک درصد برتر به بیش از 100 رسیده است.

وی افزود: باید روش‌های جدیدی در زمینه‌هایی مانند اختراع، تولیدات و فناوری های مرتبط به پژوهش که در آن نقص داریم ایجاد کنیم که راهکار آن توسعه شرکت‌های دانش بنیان است.

در دهه اخیر بیماران نیاز به سفر برای درمان نداشته‌اند
لاریجانی با اشاره به توسعه چشمگیر دانشگاه‌های علوم پزشکی در عرصه خدمات گفت: خدماتی را که در سال‌‌های گذشته بسیاری از بیماران برای آن به خارج از کشور می‌رفتند، اکنون در این بیمارستان‌ها ارائه می‌شود؛ به عنوان مثال در یکی از بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران شش هزار پیوند مغز استخوان داشتیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: در دهه گذشته، خدمتی در حوزه پزشکی نبوده که افراد برای انجام آن به خارج از کشور بروند. این در حالی است که در اوایل انقلاب 50 میلیون دلار هزینه می‌کردیم تا بیماران برای خدمات پزشکی به خارج از کشور سفر کنند. 

وی یادآور شد: مرکز ملی تحقیقات آموزش پزشکی در سال جدید فعالیت خود را با مصوبه شورای گسترش و مجلس آغاز کرده که هدف آن ساماندهی نوآوری‌های آموزشی و حمایت از برنامه های تحول در آموزش است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.