روحانی در مراسم گرامیداشت روزی ملی فناوری فضایی:

امروز با قطع چند ماهه ویزا نمی‌توان ارتباطات ملت‌ها را قطع کرد/تصمیم اخیر آمریکایی‌ها پرده دورویی آنها را برداشت+فیلم

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها سال‌ها شعار می‌دادند که ما با دولت ایران مخالفیم و طرفدار ملت ایران هستیم اما تصمیم اخیر، پرده دورویی آنها را برداشت.

امروز با قطع چند ماهه ویزا نمی‌توان ارتباطات ملت‌ها را قطع کرد/تصمیم اخیر آمریکایی‌ها پرده دورویی آنها را برداشت+فیلمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان امروز چهارشنبه (13 بهمن ماه) در مراسم روز فناوری فضایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: این روزها ایام شکوهمند و مبارکی برای ملت بزرگ ایران است؛ 38 سال پیش ملت ایران با رهبری امام راحل، انسجام، وحدت ملی و همچنین با عزم ستودنی قهرمانانه توانستند بزرگترین انقلاب مردمی را در تاریخ جهان به پیروزی برسانند.

وی با بیان اینکه انقلاب ما حامل پیام برای نسل‌های آینده و جهان است، اظهار داشت: ما نیاز به پیام رسان داریم، اندیشمندان، دانشمندان، کارگزاران و خدمتگزاران فعال در عرصه ارتباطات از لحاظ علمی، تحقیقاتی، اجرایی و عملیاتی، ارتباط میان انسا‌ن‌ها را تسهیل می‌کنند.

روحانی ادامه داد: خدمتی که در مسیر ارتباطات وجود دارد برای آن است که پیام مردم آسان‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر به دست دیگران برسد، کما اینکه این پیام ممکن است از مسیر پست، مخابرات، تلفن و امروزه هم از طریق فضای مجازی، اینترنت و انواع وسایلی که در اختیار بشر، قرار دارد، ارسال شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی دارای پیام بزرگ است، خاطر نشان کرد: همه باید پیام رسان انقلاب، نسل‌های آینده و جهانیان باشیم؛ انقلاب اسلامی ایران صرفا مردمی بود ممکن است در ظاهر آن احزاب، گروه‌ها، اقشار، اندیشمندان، فرهیختگان و شخص امام و یاران وی نقش داشته باشند، اما در واقع کسی که انقلاب را به پیروزی رساند "حرکت ملی" بود، همه مردم از پیر و جوان، روستایی و شهری از سراسر کشور به پا خاستند، این مساله هم از همان ابتدا مورد تایید امام راحل بود.

وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی عده‌ای به دنبال انجام اقدامات مسلحانه بودند، اما فکر می‌کردیم با به کارگیری این رویه انقلاب به پیروزی نخواهد رسید در عین حالی برخی تصور می‌کردند تنها می‌توان از طریق جنگ مسلحانه به پیروزی رسید، اما امام خمینی (ره) نظری معکوس بر این ایده داشت، ایشان به درستی می‌اندیشید و فکر می‌کرد.

روحانی تصریح کرد: اوایل سال 42 یکی از چهره‌های به نام نزد امام آمد و با ارائه طرحی قصد داشت شخصی را ترور کند، در این شرایط امام (ره) تامل کردند و فرمودند که اگر این شخص کشته شود تاثیری ندارد چرا که فرد دیگری جایگزین او می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امام راحل از ابتدا فرمودند مردم باید بیدار شوند، افزود: ملت باید به پای صحنه بیاید و اگر مردم در صحنه حضور پیدا کنند، هیچ فردی در برابر قدرت آنها به پیروزی نخواهد رسید، البته این قدرت مردم است که در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی به پیروزی خواهد رسید.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ه) نه تنها عالم، اندیشمند، مرجع تقلید و مورد اعتماد مردم بود، بلکه به عنوان فردی بسیار هوشیار و بیدار شناخته می‌شد در عین حال دنیا را به خوبی می‌شناخت و در نهایت دقت به تحلیل می‌پرداخت. تنها فتوای امام، ما را به پیروزی نرساند بلکه نظرات او در زمینه انقلاب و شکل‌گیری پیروزی تأثیر‌گذار بود.

روحانی یادآور شد: امام، انقلابی مردمی و فرهنگی را راهبری کرد؛ شاهدیم که وقتی ملتی به خیابان می‌آید می‌تواند همگان را به سمت و سوی خود جلب کند، همانطور که می دانید ملت ما به میدان آمدند و حتی نیروی مسلح شاه را جذب کردند، البته این جذب توانست انقلاب را بدون خونریزی به پیروزی برساند که اگر اینگونه نبود احتمال اینکه میلیون‌ها نفر در جریان انقلاب کشته شوند، وجود داشت؛ همچنین نتیجه آن هم نامعلوم و نامشخص رقم می‌خورد.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر انقلاب اسلامی به شیوه مسلحانه شکل می‌گرفت، ممکن بود کشور تجزیه شود و خارجی‌ها به امور داخلی کشورمان مداخله کنند، اما خوشبختانه با حضور ملت ایران در صحنه قدرت مداخله در امور کشورمان از بیگانگان سلب شد.


روحانی گفت: معمولا نظریات انقلاب‌ها از شرق یا غرب نشأت می‌گیرد؛ نظریات شرقی بر ساماندهی فعالیت‌های مخفی، گروهی، هسته‌ای و چریکی مبتنی بود، ساماندهی غرب هم بر مبنای اهرم‌های حقوق بشری و امثال این‌ها، ارتباط با قدرت‌های غربی، فشار‌‌های سازمان‌های بین‌المللی متکی بود. خوشبختانه امام(ره) نظریه شرق و غرب را نپذیرفت.


وی متذکر شد: در گذشته اگر کسی قصد انجام انقلاب داشت، استبدادگرانه وابسته به غرب می‌بایست به شرق تکیه می‌کردند و اگر کسی تمایل داشت که علیه استبدادگران به شرق حرکت و قیامی ساماندهی کند، می‌بایست به غرب از جمله آمریکا تکیه می‌کرد؛ اما انقلاب ما بدون تکیه بر شرق و غرب و با وجود مخالفت آن‌ها به پیروزی رسید.


رئیس جمهور ادامه داد: شوروی وقت با انقلاب اسلامی ایران مخالف بود و غرب آن زمان هم از جمله آمریکا و اروپا با حرکت اسلامی ایران مخالفت داشتند زیرا به نوعی کشورمان پایگاه آن‌ها محسوب می‌شد از این رو تمایلی نداشتند شرایط این چنینی را از دست بدهند، همچنین شرق هم به دلیل آن که انقلاب کشورمان دینی بود، از شکل‌گیری آن می‌هراسید.


روحانی با اشاره به یکی از مصاحبه‌های امام راحل در پاریس تأکید کرد: خبرنگاری از امام خمینی (ره) پرسید اگر نیاز به اسلحه داشته باشید از چه کشوری سلاح خود را تأمین می‌کنید؟ امام راحل در پاسخ فرمودند که نیازی به اسلحه نداریم، اما اگر روزی نیاز به اسلحه باشد از انبار‌های سلاح شاه استفاده می‌کنیم.


وی با بیان اینکه راه امام راهی مشخص بود و ایشان امیدی روشن داشت افزود: امام خمینی(ره) مردی مطمئن، امیدوار و قاطع بود، هم خدا را به خوبی می‌‌شناخت و هم مردم و دنیا را. شخصیت این چنینی انقلابی بزرگ و عظیم را به پیروزی رساند، به طوری که آثار این انقلاب در سراسر دنیا در میان موافقان و مخالفان مشاهده می‌شود.


رئیس جمهور با تأکید بر اینکه آثار انقلاب اسلامی تنها در کشورمان باقی نماند، اظهار داشت: انقلاب پیامی داشت که تنها در ایران منحصر نشد. امروز هم مردم، مسئولان، فرهیختگان، اصحاب دانش و هنر دارای پیام هستند و کسانی که در عرصه ارتباطات فعالیت می‌کنند، باید این پیام را منتشر کنند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید وسیله ارتباط پیام دینی، فرهنگی، زندگی خصوصی، علم و دانش و سیاست را فراهم کنند، همچنین باید میان جامعه ایرانی و جامعه جهانی، ارتباط برقرار شود.


روحانی گفت: اگر در دنیای امروز قصد انجام تحقیق، تدریس و مطالعه را داشته باشید، بدیهی است که بدون استفاده از اینترنت و فضای مجازی این مهم عملی نخواهد شد، چراکه در این زمینه نیازمند دستیابی به آخرین تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده هستیم، البته از طریق دیگری مثل جست‌و جو در کتابخانه‌ها می‌توان به سختی به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کرد.


وی متذکر شد: امروزه به منظور دستیابی به احادیث و روایات هم از فضای مجازی و اینترنت استفاده می‌شود و تقریبا تمام کتب فقهی مهم هم از طریق اینترنت قابل دسترسی است، البته این موضوع سهولت در امر پژوهش و تحقیق را نشان می‌دهد و نشان از سرعت پیشرفت علم و دانش دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز، روز جداسازی افکار ملت‌ها از هم نیست، البته از کسانی که به تازگی وارد عالم سیاست شده‌اند، بیش از این هم انتظار نمی‌رود و تا خود و اطرافیانش بخواهند این مسائل را درک کنند، زمان زیادی طول می‌کشد و خسارات زیادی به مردم کشور خود و سایر ملت‌های جهان وارد خواهند کرد.

روحانی اظهار داشت: دولتمردان و مسئولان آمریکا سال‌ها شعار می‌دادند که ما با دولت ایران مخالف هستیم، اما دوست مردم این کشوریم، امروز به وضوح پرده از این دو رویی، برداشته شده و کسانی که شعارشان در دنیا، عدم تبعیض است، دست به این اقدام غلط که اساس آن برمبنای تبعیض انسان‌ها و زیرپا گذاشتن حقوق آنهاست، می‌زنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: آمریکایی‌ها اعلام کردند به تعهدات خود پایبند هستند، در حالی که سفارتخانه‌های آن‌ها گذرنامه و ویزای صادر شده را نمی‌پذیرد و اجازه سفر کردن به اتباع کشور‌های دیگر را نمی‌دهد، بنابراین به این شکل تمام اصول و تعهدات بین‌المللی از سوی آن‌ها نقض شده است.

روحانی گفت: امروز روز ارتباطات و اتصال افکار مردم جهان با یکدیگر است؛ دورانی که بخواهیم از دیوار برای فاصله از ملت‌ها استفاده کنیم سپری شده است.

رییس‌ جمهور گفت: ما در شرایطی قرار داریم که باید به خوبی پیام خود را به مردم جهان برسانیم، ملت ایران در طول سال‌های گذشته با تلاش، ایثار و فداکاری در دنیای سیاست، توانست قدرتش را به نمایش گذارد، همچنین مردم ایران در دوران انقلاب توانمندی یک ملت برای قیام، در دوران دفاع هشت ساله، توانمندی دفاعی و در دوران تحریم استقامت یک ملت را به نمایش گذاشتد، لذا لازم بود که قدرت مذاکرات خود را هم به جهان نشان دهند.

روحانی ادامه داد: عده‌ای معتقد بودند که ما نمی‌توانیم در برابر قدرت‌های جهانی مذاکره کرده و پیروز شویم، این در حالی بود که اصول و زبان مذاکره و فشارهای تبلیغاتی و نفوذ در سازمان‌های بین‌المللی در اختیار قدرت‌های بزرگ بود، اما ما از روز اول معتقد بودیم که ایران، توان، قدرت، منطق، دانش و هنر را دارد که در یک مذاکرات پیچیده، علمی، فنی، سیاسی و حقوقی بتواند در برابر قدرت‌های جهان استدلال و گفتگو کرده و به قراردادی برسد که به خوبی منافع و خط قرمزهای کشور را حفظ کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در یک مذاکره بزرگ، بهترین افراد را به این صحنه فرستادیم که با تجربه‌ بودند و توانستند با حمایت مردم در این مذاکرات حضور پیدا کنند. رهبر معظم انقلاب به لحاظ جایگاه بلندشان در کشور، از ابتدا مذاکرات و مذاکره‌کنندگان را مورد حمایت قرار داده و آنها را هدایت کردند، با حمایت ملت، هدایت‌های رهبری و لطف خدا توانستیم به پیروزی برسیم.

وی گفت: امروز برجام و مذاکرات هسته‌ای پایان یافته و یکسال از اجرای آن گذشته، اکثر بندهای آن اجرا شده است و اجرای برخی از بندها نیز با مشکلاتی مسیر خود را پیش می‌برد، اما مهم‌تر از مذاکرات هسته‌ای و برجام، پیام آن و فرصتی است که برای ما ایجاد کرده است.

روحانی ادامه داد: پیام برجام این است که در سایر مسائل جهانی و منطقه‌ای مذاکره یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند، گره‌های کور را باز کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برگزاری اجلاس آستانه درباره حل مسائل سوریه حاصل پیام برجام بوده است، اضافه کرد: اگر بتوانیم مشکلات منطقه را پای میز مذاکره حل کنیم به معنای بهره‌گیری از پیام برجام است.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: در حال حاضر در حال ساخت نیروگاه بزرگ هسته‌ای هستیم که از روسیه خریداری کردیم، نیروگاه های دیگر را نیز به همین ترتیب خواهیم ساخت، دنیای امروز دنیای همکاریها است، البته در برخی امور اگر وارد نشویم و زحمت نکشیم، اسرار علمی را به سادگی به ما نمی دهند.

روحانی افزود: ممکن است اسرار علمی از سوی کسانی که نسبت به آن آگاه هستند به ما آموزش داده نشود بر این اساس خودمان باید نسبت به یادگیری آن اقدام کنیم.

رئیس جمهور با تشکر از فعالان عرصه علوم فضایی تصریح کرد: باید به تلاش خود در زمینه علوم فضایی ادامه دهیم. امروز علم فضا برای ما بسیار حائز اهمیت است و به این تکنولوژی از آن جهت که به ما قدرت می‌دهد، نیازمندیم؛ لذا هر قدر توان ما در این زمینه افزایش یابد سلطه، عزت و توان کشور بیشتر خواهد شد و دشمن نمی‌تواند با چشم طمع به کشورمان بنگرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه مقام معظم رهبری نسبت به علوم جدید و پیشرفته حساسیت بسزایی دارند و امور مربوط به آن را پیگیری می‌کنند، ایشان در زمینه "هایتک" پرس‌وجو می‌کنند که این موضوع تا چه حد پیشرفت کرده است، از سوی دیگر ایشان توجهی ویژه به علوم فضایی دارند که این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت بوده چرا که راهبری کشور در این زمینه مشوق ما است.

روحانی اظهار داشت: امروز وحدتی میان وزارت علوم، ارتباطات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت دفاع، سازمان دفاعی و دانشگاه‌های مختلف برقرار است و یکدیگر را یاری می‌کنند، خوشبختانه همچنین شاهد تولید ماهواره‌های متنوع سنجشی- مخابراتی در کشور هستیم.



برای مشاهده فیلم این مراسم اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۶:۳۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
از مسکن مهر چه خبر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
آقای روحانی متاسفانه شما قادر نبودی دو رویی امریکا رو ببینی..

لطفا عینکت رو عوض کن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
جناب آقای روحانی : ماهیت آمریکا بیش از نیم قرنه که مشخصه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
آقای رییس جمهور
سالهاست که دست آمریکا برای ملت ایران رو شده و پرده دو رویی آنها کنار رفته است
به حرف دلسوزان نیز توجه ننمودید و حتما میدانید که هزینه ی این اقدام را مردم بیگناه باید پرداخت کنند .
عینک بزنید
آخرین اخبار