جهانگیری در جلسه شورای «عتف»:

دولت حمایت از طرح های پژوهشی را وظیفه خود می داند

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت با وجود محدودیت ها در بودجه از همه طرح های پژوهشی حمایت می كند.

دولت حمایت از طرح های پژوهشی را وظیفه خود می داند
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری در ابتدای این جلسه با اشاره به فرارسیدن ایام خجسته دهه فجر و سالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) به كشور در سال 1357، گفت: صیانت از نظام و انقلاب اسلامی و پاسداری از آرمانهای امام (ره) و شهدا وظیفه همه مسئولان است.

معاون اول رییس جمهور سپس به موضوع «تعیین تكلیف طرح های كلان ملی پژوهش و فناوری»، اشاره كرد و اظهار داشت: دولت با وجود محدودیت ها در بودجه از همه طرح های پژوهشی حمایت می كند، زیرا سرمایه گذاری در كار پژوهش حتی اگر نتیجه آن در حال حاضر مشخص نباشد، درست و اثرگذار است.

جهانگیری با تاكید بر اینكه بودجه 22 طرح پژوهشی دارای اولویت بر اساس سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی تهیه و  در كمیسیون دایم شورای «عتف» پذیرفته شده در سال آینده تامین خواهد شد؛ از سازمان برنامه و بودجه خواست تا برای تامین اعتبار سایر طرح های پژوهشی نیز كه از اولویت كمتری برخوردارند، تدابیر لازم را انجام دهد.

وی در خصوص «سیاست ها و اولویت های علم و فناوری برای بازه زمانی 1396 تا 1400» خاطرنشان ساخت: این سیاست ها باید علاوه بر اجرایی بودن همسو با برنامه های كلان و اسناد بالادستی كشور باشد و مغایرتی نیز با برنامه ششم توسعه كشور نداشته باشد.

معاون اول رییس جمهور بر ضرورت دقت لازم در تعیین اولویت ها برای دسترسی آسان تر به اهداف تاكید كرد و از همه دستگاه ها خواست تا با توجه به اهمیت موضوع یكبار دیگر این سیاست ها را مورد مداقه و بازنگری قرار دهند و در كمیسیون دایم شورا به اجماع نظر در این خصوص دست یابند.

جهانگیری همچنین از آیین نامه «پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری كشور» و مرجعیت شورای عالی «عتف» برای ارایه نظر واحد درباره وضعیت علم و فناوری كشور دفاع كرد و خواستار شروع به كار و فعالیت مناطق ویژه علم و فناوری كشور در استانهای نمونه آذربایجان شرقی، یزد، خراسان رضوی و بوشهر شد.

در این جلسه كه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس كل بانك مركزی حضور داشتند، موضوع «تعیین تلكیف طرح های كلان ملی پژوهش و فناوری»، «ارایه گزارش عملكرد ماده 56 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» و «آیین نامه پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری كشور» مطرح و به تصویب اعضا رسید. همچنین اعضا با كلیات موضوع « سیاست ها و اولویت های علم و فناوری برای بازه زمانی 1396 تا 1400» موافقت كردند و قرار شد هریك از دستگاه ها نظرات و اصلاحات موردنظر خود را ظرف یك ماه به كمیسیون دایم ارایه كرده و پس از تامین نظر همه اعضا در كمیسیون، مصوبه آن ابلاغ شود.

 همچنین «اساس نامه سازمان عامل استقرار و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری كشور» در چهار استان آذربایجان شرقی، یزد، بوشهر و خراسان رضوی به تصویب رسید و قرار شد پیشنهاد استان اصفهان درباره اساس نامه كه در آن بر غیر انتفاعی بودن تاكید شده باردیگر در كمیسیون دایم مطرح شود. 

اعضا به موضوعات پیش از دستور نیز كه توسط دبیر شورای علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد نیز رای موافق دادند. این مصوبات عبارت بودند از: تعیین تكلیف نحوه انجام وظایف شورای عالی عتف در ارتباط با قانون حمایت از شركت ها و موسسات دانش بینان، تدوین برنامه ملی علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در حوزه های مرتبط با كمیسیون های تخصصی و تدوین نظام ملی نشر علمی كشور.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار