کمیسیون رسیدگی به شکایات:

برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان تا 9 ماه آینده امکان پذیر نیست

رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان گفت: دست کم 9 ماه زمان نیازست تا کمیسیون‌ها آمادگی‌ برای برگزاری انتخابات شفاف را کسب کنند.

برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان تا 9 ماه آینده امکان پذیر نیست
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «عبدالعزیز آریایی» رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در کابل به خبرنگاران گفت: دست کم 9 ماه زمان نیاز خواهد بود تا کمیسیون های انتخاباتی آمادگی های لازم را برای برگزاری انتخابات شفاف کسب کنند و در غیر این صورت انتخاباتی نیم بند برگزار خواهد شد.

بر اساس تفاهم نامه تشکیل دولت وحدت ملی که با میانجیگری «جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به امضای «محمد اشرف غنی»، و «عبدالله عبدالله» دو نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری سال 93 افغانستان رسید، ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی از طریق برگزاری انتخابات تعدیل قانون اساسی در مدت 2 سال مورد تاکید قرار گرفته است.

این مهلت 2 ساله تعیین شده در تفاهم نامه سیاسی به پایان رسیده است.

رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان افزود که طرح های خود را به نماینده اتحادیه اروپا و سفیران کشورهای کمک کننده به انتخابات افغانستان سپرده تا در صورت امکان کمک های خود را برای پیشبرد امور کاری این کمیسون اعلام کنند.

آریائی افزود: این کمیسون بودجه لازم در اختیار ندارد و بودجه ای که از طرف دولت به این کمیسیون اختصاص یافته تنها برای پرداخت حقوق کارکنان آن کفایت می کند.

وی، فعالیت مقطعی کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی را مشکل ساز دانست و گفت: 60 درصد از پست های این کمیسیون خالی است و برای پیشبرد امور به افراد فنی نیاز است که بکارگیری و استخدام آنان به وقت نیاز دارد.

آریائی به مردم افغانستان اطمینان داد که هرگز اجازه نخواهد داد مداخله افراد و مقامات بلند پایه استقلالیت کمیسیون را زیر سوال ببرد و هرگاه اشخاصی برای نفوذ در کمیسیون تلاش کند نام و مقام وی افشأ خواهد شد.

رئیس این کمیسیون همچنین شش تفاهم نامه را با نهادهای جامعه مدنی مرتبط به کارهای انتخاباتی امضاء کرد تا برای مشوره و شفافیت با کمیسیون رسیدگی به شکایت همکاری کند.

آریائی تاکید کرد که اطلاع رسانی به مردم در امور انتخابات و تامین شفافیت شرط اصلی موفقیت کمیسیون های انتخابات خواهد بود که آنها این کار را عملی خواهند کرد.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان در سال 2013 ایجاد شده و پنج عضو دارد که به شکایت های مردم افغانستان در رابطه به انتخابات و تقلبت های انتخابات عمل می کند.

ایرنا نوشت: اعضای جدید کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی دو ماه پیش براساس توافق نامه دولت وحدت ملی معرفی شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار