آنچه در سفر ۳۲۰ راهنمای تور به ایران گذشت

۳۲۰ راهنمای تور خارجی که میهمان ایران بودند، اگر هرکدام بتوانند ۲۵۰ گردشگر به ایران وارد کنند سبب ورود سالانه حداقل ۱۶۰ میلیون دلار ارز به ایران می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگرچه ایران در روزهای اخیر، به دلیل واقعه پلاسکو، جاری شدن سیل در سیستان و بلوچستان و حمله ریزگردها به اهواز روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد اما در همین ماه زمستانی پر حادثه سال ۹۵، اتفاق مهمی در عرصه گردشگری ایران در حال رخ دادن است. اتفاقی که دو سال تمام مسئولان راهنمایان تور ایران برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند.
 
این اتفاق، سفر ۳۲۰ راهنمای حرفه‌ای گردشگری جهان ‌از ۴۶ کشور و از ۵ قاره به همراه طالب‌ ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در کنوانسیون ۲۰۱۷ راهنمایان گردشگری به ایران بود. اتفاقی که تصویر ایران‌هراسی را برای کلیدی‌ترین افراد ۵ قاره جهان شکست.
 
حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور و دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در این کنوانسیون، چشم‌انداز ایران را برای ورود به دنیای گردشگری روشن کرد؛ چشم‌اندازی که سال‌های سال است در تیرگی به سر می‌برد. در این کنفرانس روحانی اعلام کرد: «نمی‌توان بین ملت‌ها دیوار کشید و با برجام سفره‌مان را برای گردشگران خارجی پهن کردیم». سفره‌ای که سال‌هاست ایرانی‌ها از آن محروم هستند. سالیان طولانی است که ایران در حسرت بسیاری از کشورهای همسایه به سر می‌برد و سؤال این است که چرا آن‌ها در طی این سال‌ها از ما پیشی گرفتند در حالی که ایران جزو ۱۰ کشور جهان از نظر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی است؟
 
این گروه در برنامه‌های كنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری جهان حضور پیدا کردند تا به این ترتیب تحول مهمی در زمینه گردشگری ایران به وجود آید. این راهنمایان حرفه‌ای، در این مدت از استان‌های قزوین، زنجان و همدان دیدار کردند و گفتند: «ایران كشوری امن برای گردشگران است.»
 
آرش نورآقایی، رئیس كانون سراسری راهنمایان تور از دستاوردهای این کنوانسیون درباره‌ی این رویداد به خبرآنلاین گفت: «راهنمایان گردشگری فكر می‌كردند ایران كشوری امن نیست ولی حالا از دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران شگفت زده شده‌اند.»
 
او این اتفاق را راهی به سوی صلح جهانی دانست و اینکه «ما توانستیم راهنمایان تور ۵ قاره جهان را بر فراز آسمان ایران به پرواز درآوریم و به همه ثابت کنیم که ایران می‌تواند مقصد امنی برای گردشگران جهان باشد.»
 
بسیاری از ۳۲۰ راهنمای تور خارجی برای نخستین‌بار است که به ایران سفر كرده‌اند، اگر آن‌ها سالانه ۲۵۰ گردشگر به ایران وارد كنند سبب می‌شود بیش از ۸۰ هزار گردشگر خارجی دیگر به ایران سفر ‌كنند و درصورتی كه هر گردشگر حداقل ۲ هزار دلار در ایران هزینه كند ارزآوری گردشگری با استفاده از ظرفیت كنوانسیون جهانی راهنمایان سالانه بیش از ۱۶۰ میلیون دلار خواهد بود.
 
راهنمایان حرفه‌ای ‌گردشگری جهان از کشورهای آمریكا، كانادا، اتریش، استرالیا، آلمان، سوئد، سوئیس، لهستان، فرانسه، ایتالیا و... به ایران سفر کرده‌اند که پیش از افتتاح كنفرانس جهانی در تهران به دولتخانه صفوی قزوین و سرای سعدالسلطنه این شهر سفر و از بازارچه‌های صنایع‌دستی و جاذبه‌های تاریخی شهر قزوین بازدید كردند. آن‌ها بعد کنفرانس، به شهرهای اصفهان، یزد و شیراز سفر می‌کنند.
 
حجاب و گردشگری
 
در طی سال‌های طولانی کارشناسان و متخصصان امر گردشگری، از موانع بسیاری بر سر راه گردشگران به ایران نام برده‌اند که یکی از آن‌ها حجاب است. با این حال، «فیلیسیتا رستینگ» رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری عنوان کرد: «ما همانطور که وقتی وارد کلیسا یا معبد می‌شویم رعایت می‌کنیم، اینجا هم حجاب را رعایت می‌کنیم.»
 
رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان ایرادهایی سرویس‌های بهداشتی و فرودگاه بین‌المللی ایران به عنوان بخشی از زیرساخت‌های لازم در صنعت گردشگری و تاکید کرد: «رعایت حجاب در ایران مانع سفر گردشگران نیست.»
 
معضل سرویس‌های بهداشتی

 
اما به‌رغم آنچه ما فکر می‌کردیم، او از مشکلی دیگر نام ‌برد که البته همه هم از آن خبر دارند و ظاهراً خارجی‌ها هم کم درباره‌اش نمی‌دانند؛ سرویس بهداشتی. هر چند رؤسای سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌خواستند قدم‌هایی در این زمینه بردارند که البته به دلیل نبود برنامه‌ریزی‌های درست بی‌نتیجه ماند و همچنان در منزل اول قرار داریم.
 
معضل سرویس بهداشتی، در این مدت چنان به چشم آمده که رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گفت که اگر او به عنوان یک مقام عالی‌رتبه، مسئولیت گردشگری ایران را به عهده داشت، نخستین چالشی که رفع می‌کرد در زمینه‌ سرویس‌های بهداشتی‌ بود.
 
البته او، به صورت ویژه تاکید کرد که وقتی یک گردشگر از تور و سفر رضایت داشته باشند، حتماً آن را به دیگران بازگو خواهد کرد. «وقتی از خوردن غذایی یا دیدن جاذبه‌ای شگفت‌زده شویم آن را برای دوستان و دیگران تعریف می‌کنیم. این مهم‌ترین نقشی است که راهنمایان گردشگری خواهند داشت.»
 
رستینگ همچنین، مردم را مهم‌ترین جاذبه ایران معرفی می‌کند و اینکه آن‌ها را نمی‌توان از تاریخ و فرهنگشان جدا کرد. وقتی می‌خواهید تعریف درستی از یک کشور داشته باشید، بهتر است همه‌چیز را در کنار هم قرار دهید.
 
به تخت جمشید سفر کنید
 
رسینگ با توجه به سفرهایی که به ایران کرده، گفت که خیلی سال پیش اولین سفرم به شیراز بود که آن را شبیه یک راز می‌دانم. بار دوم وقتی به ایران سفر کردم که موضوع پایان‌نامه‌ام پرسپولیس بود، تجربه‌ای کاملا منحصربه‌فرد. من تمام دنیا را به داشتن این تجربه دعوت می‌کنم، چراکه شیراز منطقه‌ای بکر است و قابلیت بازدید را دارد و پیشنهاد مطلوبی برای سفر به شمار می‌آید.
 
او به همه پیشنهاد کرد که به ایران‌ بویژه به شیراز سفر کنید و تخت جمشید را ببینید.
 
«هرمن فیریدزَم»، عضو دیگر هیأت رئیسه فدراسیون جهانی راهنمایان در این کنفرانس، گردشگری را موضوع محرکی دانست که باید نسبت به آن اعتماد به نفس داشته باشید و همین مسیر را ادامه دهید. مطمئن باشید درست حرکت می‌کنید.
 
حالا با توجه به دستاوردهای کنوانسیون راهنمایان گردشگری می‌توان به این نکته کلیدی رسید که طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در این کنفرانس بیان کرد: «پیش از آنکه‌ غرب به مفهوم گردشگری پی ببرد ایران به آن رسیده بود.»
 
نکته‌ای که به نظر می‌رسد که خودمان آن را فراموش کردیم و البته دیدگاه سیاست‌زده جهانی در این تصویرسازی بی‌تأثیر نبوده و حالا نخستین جرقه‌ها با همکاری بخش خصوصی و دولتی برای رسیدن به چشم‌انداز روشنی در زمینه گردشگری زده شده است. حال باید دید که پس از این ایران، چقدر در این حوزه می‌تواند ارزآوری داشته باشد و به جای تولید نفت به آن اتکا کند؟
 
منبع:خبرآنلاین
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار