رسوایی در سازمان آکسفام در انگلیس؛ از استثمار جنسی تا افزایش کلاهبرداری‌ها

روزنامه اکسپرس در گزارشی به رسوایی‌هایی که سازمان آکسفام در انگلیس به بار آورده است، پرداخت.

رسوایی در آکسفام در انگلیس؛ از استثمار جنسی تا افزایش کلاهبرداری‌هابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی اکسپرس در گزارشی نوشت، یکی از سازمان‌های خیریه بزرگ انگلیسی با یک سری رسوایی‌ها مواجه شده است که شامل افزایش بیش از شصت و چهار درصدی سطح کلاهبرداری، مطرح شدن ادعاهایی در ارتباط با سوء استفاده‌های جنسی و مرگ افراد در اثر تصادف به خودروهای کارکنان این نهاد می‌شود.

در این گزارش آمده  است: در گزارش سالانه آکسفام - چهارمین نهاد خیریه بزرگ در انگلیس- آمده است طی سال‌های 2015 و 2016، به سبب کلاهبرداری و فساد در این سازمان 553 میلیون و 479 هزار پوند مفقود شده است.

بر اساس گزارش ها، این نهاد خیریه -که برای مقابله با فقر در بیش از نود کشور جهان فعالیت می کند- همچنین در تلاش برای مقابله با مشکل تجاوزهای جنسی و استثمار جنسی در میان نیروی کار آن است.

مشکل سومی که این نهاد خیریه محبوب با آن رو به روست، تعدادی تحقیق است که این نهاد باید درباره مرگ افراد حین رانندگی یا تصادف با خودروهای این نهاد در خارج رسیدگی کند.

ادعاها در ارتباط با سوء استفاده و استثمار جنسی در سال 2015 و 2016 در مقایسه با سال گذشته -هم در انگلیس و هم در خارج، با افزایش مواجه بوده است.

در این گزارش آمده است: «ما به ایجاد شفافیت در ارتباط با ادعاها درباره استثمار جنسی و سوء استفاده های جنسی از سوی کارکنان و شرکای آکسفام متعهد هستیم. در سال دو هزار و پانزده-شانزده، شمار این ادعاها از 26  مورد به 64 مورد افزایش یافته است.»

بیشتر این شکایات (38 مورد) از خارج از انگلیس می باشند،‌ اما 23 مورد نیز مربوط به کارکنان فروشگاه‌های آکسفام در انگلیس و 3 مورد نیز مربوط به نهادهای دیگر انگلیسی است.

 آکسفام در ارتباط با 38  مورد از این ادعاها تحقیقاتی را انجام داده است و در ارتباط با 12 مورد دیگر نیز قرار است تحقیقاتی صورت گیرد. در این گزارش آمده استدر ارتباط با چهارده مورد باقی مانده تحقیقاتی صورت نمی‌گیرد یا نیازی نیست درباره آنها تحقیق شود.

بیشتر مواردی که درباره آنها تحقیق صورت گرفته است، (94 درصد)، به اتخاذ اقدامات انضباطی منجر شده است، اما در 8 درصد موارد گزارش شده، «شواهدی ناکافی» برای اثبات ادعاها وجود داشته است.

در این گزارش همچنین آمده است: «گزارش نکردن این موارد مانعی مهم بر سر راه مقابله با استثمار و سوء‌ استفاده جنسی محسوب می شود. ما با ایجاد تیم های حفاظتی سبب افزایش سطح حفاظت در مقابل استثمار و سوء استفاده جنسی و روند گزارش دهی در این باره شده ایم.»

این گزارش می افزاید: «ما بر این باوریم که افزایش موارد ادعا که طی سال های اخیر شاهد آن بوده ایم، نشان می دهد که ما در حال افزایش آگاهی در ارتباط با این موضوع مهم و دادن اعتماد به نفش بیشتر به قربانیان برای گزارش کردن این موارد می باشیم.»

آکسفام به «دلایل محرمانه بودن» درباره موارد دقیق مرتبط با ادعاهای جنسی اظهار نظر نکرد، اما در عین حال اعلام کرد پلیس در بیشتر موارد در جریان موضوع قرار گرفته است.

سخنگوی آکسفام اعلام کرد: «آکسفام وظیفه خود را در زمینه توجه به کارمندان، داوطلبان، شرکا و جوامع آسیب پذیری که ما با آنها کار می کنیم، می داند. ما به جدیت تلاش می کنیم سیاست های حفاظتی سبب جلوگیری از استثمار جنسی و اتخاذ اقدامات مقتضی در موارد شود که گمان می رود استثمار جنسی رخ داده است.»

در گزارش آکسفام همچنین آمده است: «طی سال دو هزار و پانزده-شانزده، موارد مظنون به کلاهبرداری و فساد در مقایسه با سال گذشته، با افزایش 67.4  درصدی همراه بوده است که به افزایش آگاهی در برنامه های ما در پی بهبود ماهیت آموزش های ضد کلاهبرداری مربوط می‌شود.»

این گزارش می افزاید این رقم تنها یک دهم درصد از درآمد کلی آکسفام یعنی 414 میلیون پوند را در آن سال تشکیل می داد و تنها 6848 پوند این پول احیا شده است.

با آن که تعداد موارد گزارش شده در ارتباط با کلاهبرداری در سال دو هزار و پانزده-شانزده بسیار زیاد بوده است میزان پول نقد مفقود شده کاهش یافته و ششصد و پنجاه و دو هزار و صد و چهل و نه پوند بود.

سخنگوی آکسفام در گفتگو با نشریه اکسپرس گفت: «کلاهبرداری ها انواع زیادی دارد و تنها به یک کشور محدود نیست و موضوعی است که باید در همه بخش های جامعه آن را جدی گرفت. ما این گونه پرونده ها را به پلیس ارجاع می دهیم. ما همچنان منتظر مشخص شدن نتیجه پرونده های ارجاع داده شده به پلیس در سال گذشته هستیم. احیای پول های از دست رفته طی کلاهبرداری کار آسانی نیست، اما ما تلاش می کنیم اطمینان حاصل کنیم که این پول ها بازگردانده می شوند.»

یک مشکل دیگر آکسفام که در این گزارش بدان اشاره شده است، مرگ افراد حین رانندگی یا تصادف با خودروهای مورد استفاده این نهاد خیریه در کشورهای جهان سوم است.

در این گزارش آمده است: «هفت تن از طرف های ثالث در تصادفات جاده ای مرتبط با خودروهای مورد استفاده آکسفام جان خود را از دست داده اند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار