کرمان؛

الله بارون در انتظار ثبت معنوی

آئین طلب باران( الله بارون) روستای جمیل آباد بافت در انتظار ثبت به عنوان یک اثر فرهنگی و معنوی است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، این آیین کهن با قدمت بیش ازیکصد سال و از دیرباز در شهربافت رواج داشته، اما در روستای جمیل آباد بافت از رونق بیشتری برخوردار است .
چند سالی است این آئین معنوی فرهنگی به صورت مدیریت شده در این روستا برگزار میشودو قرار است به عنوان یک اثر فرهنگی نیز به ثبت برسد.
در این آئیین هرساله یکی ازبزرگان روستا به درب منازل مردم مراجعه و سهمیه آرد و گندم رادریافت میکند و سپس با دعوت آنان به این مراسم درروز مراسم آردها تحویل زنان داده میشودو بانوان هم به صورت جمعی درکنار یک آتش بزرگ اقدام به پخت نوعی نان به نام کماچ آتشی می کنند .
در خلال اجرای این مراسم نیز مردم با هماهنگی یک نفر از اهالی روستا اقدام به شعر خانی دسته جمعی میکنند به نام الله خدا بارون بده .
این مراسم سالهاست که درشهرستان بافت به میزبانی روستای جمیل آباد برگزارمیشود .
آئین الله خدا بارون بده در بسیاری ازروستاهای شهرستان به ویژه گوغر،کیسکان،دهوج ،بدر اّباد و به صورت ویژه با جمعیت ی معادل 3هزار نفر درروستای جمیل آباد برگزار میشود .
در پایان این مراسم معنوی نیز علاوه برسایرمخلفات چون آجیل های زمستانه ،از مردم و شرکت کنندگان با این نان پخت شده به نشانه برکت و روزی زیاد پذیرایی میشود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار