افتتاح خط تولید داروی گیاهی آلزایمر/ طب سنتی مورد کم توجهی و غفلت واقع شده است

وزیر بهداشت گفت:‌ فعالیت در حوزه گیاهان دارویی سبب کارآفرینی و کسب ثروت خواهد شد و این طب سنتی با باورهای دینی و فرهنگ کشورمان مطابق است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در حاشیه مراسم رونمایی از داروی گیاهی ملیتروپیک برای کنترل‌ آلزایمر و کاهش علائم تحریک‌پذیر که در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز کشور در زمینه تولید داروهای گیاهی توفیقات خوبی دست پیدا کرده است و در حال حاضر 90 درصد اشکال دارویی در داخل کشور تولید می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: من انتظار دارم که تولید داروهای ساخت داخل کیفیت‌شان ارتقا پیدا کند و این خط تولید یک کار نویی است زیرا داروهای گیاهی از مواد طبیعی به دست می‌آید و نسبت به داروهای شیمیایی از عوارض بسیار کمتر برخوردار است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: طب سنتی میراث گران‌بهای کشورمان است و من از این حوزه انتظار دارم که کار و تحقیقات بیشتری در زمینه داروهای گیاهی انجام دهد.

وی عنوان کرد: طب سنتی و گیاهان دارویی در کشور از سابقه 150 ساله برخوردار بوده و متأسفانه دچار کم توجهی و غفلت در این حوزه شده و من از افرادی که به دانش نوین این حوزه آشنایی دارند انتظار دارم که کارهای بیشتری در این حوزه و در زمینه داروهای گیاهی و طب سنتی انجام دهند.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد:‌ طب سنتی مورد اقبال مردم کشورمان است و با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی آشناییت دارد و کار کردن در این حوزه سبب کارآفرینی و ایجاد ثروت خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: دولت و سازمان غذا و دارو از طب سنتی و داروهای گیاهی حمایت ویژه‌ای می‌کند و این طب آمیخته با باورهای دینی، ملی و فرهنگ مردم کشورمان است و من امیدوارم کارهای بیشتری در این زمینه و تولید داروهای گیاهی در کشور صورت بگیرد.

وی تصریح کرد:‌ فرصت‌های خوبی برای تحقیقات وجود دارد و ما در وزارت بهداشت سهم خودمان را در حوزه سلامت به خوبی ایفا می‌کنیم تا با تولید بیشتر گیاهان دارویی زمینه استقلال بیشتر کشور فراهم شود و من امیدوارم که در عمل اتفاقات خوبی بیفتد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: سازمان غذا و دارو که کارش صدور مجوز برای داروهای مختلف است نمی‌تواند بازار دارو برای شرکت‌های مختلف ایجاد کند و به نظر من شرکت‌های داروساز با ارتقای سطح کیفیت تولیدات خود می‌توانند بازارهای داخلی و حتی بین‌المللی را کسب کنند.

وی گفت: با ارتقای سطح کیفیت تولیدات متخصصان به طور کامل نسبت به داروهای گیاهی اعتماد می‌کنند و همین مسئله می‌تواند بازارهای کشور را برای این نوع شرکت‌ها افزایش دهد.

وزیر بهداشت اظهار داشت:‌ جهاد دانشگاهی در بخش فناوری کارهای خوبی را انجام داده و ما انتظار داریم که در علوم پایه و بالینی جهاد وارد شود و به ارائه تحقیقات بیشتری بپردازد.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد‌: ‌جهاد دانشگاهی با داشتن شعبات بسیار در کشور باید همت کرده تا دانشکده طب سنتی را زودتر تأسیس و راه‌اندازی کند.

وی گفت: ‌باید تحقیقات بیشتری در زمینه گیاهان دارویی صورت بگیرد تا جلوی برخی از سودجویی‌ها گرفته شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: جهاددانشگاهی در بخش فناوری کارهای خوبی را انجام داده است و من انتظار دارم که در علوم پایه و بالینی جهاد وارد شود و به کارهای تحقیقاتی بیشتری بپردازد.

هاشمی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با داشتن شعبات بیسیاری در کشور باید همت کند تا دانشکده طب سنتی را زودتر تاسیس کند، افزود: باید تحقیقات بیشتری در زمینه گیاهان دارویی صورت بگیرد تا جلوی برخی از سودجویی ها گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.