تاریک و روشن ها درباره صرع؛ بیماری باستانی از دل تاریخ

بیماری صرع مانند ایدز یا زیکا یک بیماری نوظهور نیست بلکه در تاریخ و در هزاران سال پیش نیز عده بسیاری از افراد به آن مبتلا بوده اند، آشنایی با این بیماری می تواند سبب کنترل آن و کمک به مبتلایان برای زندگی در دنیای امروزی شود.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ صرع نوعی اختلال مزمن است که باعث بروز تشنج در فرد مبتلا می شود، تشنج معمولاً در نتیجه فعالیت ناگهانی نورون ها در مغز و ایجاد یک توفان الکتریکی رخ می دهد.

براساس تحقیقات 2 نوع تشنج وجود دارد، در نوع اول فرد کاملاً در اثر آن بیهوش شده و دچار لرزش اندام ها، ناآگاهی ازمحیط پیرامون، خارج شدن بزاق از دهان و گفتن کلام نامفهوم می شود، در این نوع تشنج فرد ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت دچار حمله باشد و لازم است اطرافیان مراقبت دائمی بوی‍ژه در این حالت از فرد بیمار داشته باشند.

در نوع دوم بخش کوچکی از مغز دچار تشنج می شود و ممکن است تنها چند ثانیه به طول انجامد.

دلایل مختلفی باعث تشنج می شود از جمله ابتلا به بیماری صرع، تب شدید، ضربه به سر، افت شدید قند خون، ترک اعتیاد و برخی دیگراز بیماری هاکه در همه آنها فرد پس از تشنج باید تحت مشاوره متخصص مغز واعصاب قراربگیرد، بروز تشنج به خاطر تب بالا در نوزادان و کودکان خردسال می تواند باعث آسیب مغزی و بروز معلولیت ذهنی در آنها شود.

بنا برآمارهای جهانی صرع یکی از اختلالات شایع عصبی است و بیش از ۶۵ میلیون نفر درسراسر جهان به این بیماری از درجات خفیف تا شدید مبتلا هستند.

هر فردی می تواند در صورت فراهم شدن شرایط به این بیماری مبتلا شود اما به طور کلی صرع در کودکان و افراد سالمند، همچنین درمردان به نسبت زنان بیشتر شایع است.

هنوز هیچ درمان کلی برای این بیماری پیدا نشده و تنها از طریق دارو، ر‍ژیم غذایی، جلسات روان درمانی، جراحی و برخی تکنیک های دیگر بیماری را تحت کنترل در می آورند.

علائم صرع و تشنج از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

سرگیجه، سوزن سوزن شدن دست و پا، انقباض عضلات بدن، از دست دادن هوشیاری، نگاه خیره به یک سمت، عدم پاسخ به سئوالات اطرافیان، انجام حرکات تکراری مانند تکان دادن دست ها، تشنج، سفت شدن بدن، بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع، گاز گرفتن زبان و تورم صورت که البته پس از برطرف شدن حمله صرع این علائم از بین می روند و موقتی هستند.

در بیماران مبتلا به صرع برخی اتفاق ها می تواند باعث تشدید بیماری شود از جمله کمبود خواب، بیماری یا تب، فشار واسترس های عصبی، بودن در مکانی که نور چراغ به میزان زیاد در آنجا وجود دارد، چراغ های چشمک زن، کافئین، برخی داروها، مصرف مواد مخدر واستعمال سیگار، گرسنگی برای مدت زمان طولانی و سایر محرک ها که می تواند حتی با وجود مصرف دقیق دارو توسط فرد باعث تشنج در او شود.

کارشناسان اعتقاد دارند یک فرد مبتلا به صرع در صورت کنترل بیماری و رعایت نکات درمانی می‌تواند مانند یک انسان عادی زندگی کند، تشکیل خانواده دهد و حتی صاحب فرزند شود، براساس آمارها بیش از ۵۰۰ ‍ژن در بروز صرع دریک فرد موثر است به همین دلیل حتی با وجود ابتلا به صرع در پدر و مادر امکان ابتلای فرزندبه این بیماری ۱۰۰ درصد نیست و بسیاری از آنها صاحب فرزندانی سالم می شوند.

کارشناسان به افراد مبتلا به صرع توصیه می کنند داروهای خود را به موقع مصرف و خانم ها قبل از اقدام برای بارداری حتماً با پزشک متخصص مشورت کنند، عوامل استرس زا را از خود دور کنند، خواب مناسب و کافی در طول شب داشته باشند، دستبند مخصوص بیماران مصروع را همیشه بر دست داشته باشند، به اطرافیان خود درباره بیماری اطلاعات کافی دهند تا در مواقع ضروری بتوانند به آنها کمک کنند.

گفتنی است، پیشرفت های علمی فراوانی در زمینه بیماری صرع انجام شده و نتایج مثبتی دربرداشته و کارشناسان امیدوار هستند در سالهای آینده بتوانند کمک فراوانی به این دسته از بیماران کنند.

منبع: healthline

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار