مشهد؛

مراسم انتخاب کتاب سال ویژه پایتخت فرهنگی جهان اسلام

با حضور میهمانان داخلی و خارجی، آیین سیزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی همزمان با رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام صبح امروز در سالن همایش های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، استاندار خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام دارای شرایطی ویژه جهت معرفی ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی به جهانیان است، گفت: در شرایط کنونی که تهاجمات گسترده دشمنان با هدف گیری امت اسلامی بارز است، رسالت اهل قلم در حوزه مسایل فرهنگی تعیین کننده تر از گذشته است.

علی رضا رشیدیان با بیان اینکه کتاب بخش مهمی را در بحث مدیریت اسلامی و ادامه پیشرفت در جوامع مختلف ایفا می کند، جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه را برجسته تر برشمرد.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم آیسسکو تقویت هویت فرهنگی به عنوان میراث جامعه اسلامی است و در این سال باید از شاخص های روشن فرهنگ رضوی در این راستا استفاده شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه رسالت نویسندگان و ناشران ما، در این حوزه بسیار سنگین است، گفت: اهالی کتاب باید بتوانند با ایجاد گفتمانی مناسب در جهان رسالت خود را نسبت به انقلاب اسلامی و جامعه فرهنگی ایران به بروز رسانند.

رشیدیان خاطر نشان کرد: مشهد، امسال تمدن اسلامی ایران را نمایندگی می کند که باید با تقویت ظرفیت ها و بهره گیری از امکانات به این مهم دست یابد.

وی با اشاره به اینکه مشهد مهد علم و کتاب است، ادامه داد: نویسندگان مشهدی باید با برنامه ریزی جهت مشارکت تمام نویسندگان مسلمان، در جهت نشان دادن چهره واقعی اسلام و تشیع در جهان بکوشند.

شایان ذکر است؛ در راستای انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی، برنامه های مختلفی طی هفته جاری با حضور مهمانانی از بیش از 40 کشور اسلامی در این شهر برگزار شد.

انتخاب کتاب سال خراسان رضوی از برنامه های فاخری است که هر سال در این استان برگزار می شود و برنامه امسال در خلال برنامه های رویداد فرهنگی مشهد 2017 پیش بینی شد.

خراسان رضوی رتبه سوم کشور از نظر تعداد کتاب را دارد و شایسته است مراسم انتخاب کتاب سال در این استان به صورت ویژه برگزار گردد.

در سیزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی از چهار هزار کتاب که طی سال جاری در این استان چاپ شد، یک هزار و 230 جلد کتاب با بررسی داوران به مرحله نهایی راه یافت که پس از سه مرحله ارزیابی، 11 کتاب به عنوان کتاب سال خراسان رضوی انتخاب شد.

کتاب های 'آموزش تفکر به کودکان' نوشته احمد اکبری، 'خواب و رویا' نوشته علی سائلی، 'نوجوان و خانواده ' نوشته بهرام علی قنبری و زهرا ودادیان، 'دگرگونی رنگ و تزئیین پوشاک ایرانیان' نوشته طاهره عظیم زاده طهرانی و 'فرهنگ اصطلاحات علوم و تمدن اسلامی' نوشته محمد تقی اکبری از جمله کتاب های برتر بود.

کتاب های 'روضه الاحباب' نوشته مظهر ادواری، 'عوامل سیاسی حضور امام رضا (ع) در خراسان' نوشته امیر اکبری، 'امام علی (ع) و خلفا' نوشته حجت الاسلام اکبر احمد پور، 'قصه های قبل از خواب' نوشته لیلا خیامی و 'الگوها و اسوه ها' نوشته حجت الاسلام محمد هادی عبدخدایی از دیگر کتاب های برتر امسال خراسان رضوی به شمار می روند.

همچنین در این مراسم در آستانه چهلمین روز درگذشت مرحوم واعظ زاده خراسانی از تمبر وی و همچنین کتاب 'مجموعه خاطرات دفاع مقدس' نوشته 'علی خوش دست' رونمایی شد.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.