چگونه یک مقاله علمی را بخوانیم؟

مطالعه درس، مقالات علمی و تخصصی یکی از ضروریات در زندگی امروزی برای پیشرفت است، برای خواندن متن های سنگین علمی می توانید از راهکارهایی بسیار مفید و کارساز استفاده کنید.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ براساس جدیدترین پژوهش ها برای خواندن متن های علمی و مقالات فوق تخصصی به یک دانش و آموزش ویژه در این زمینه نیاز دارید، تا بتوانید در کوتاهترین زمان مطالعه آنها را به اتمام برده و تمام مطالب ضروری را استخراج کرده و یاد بگیرید.

در گام اول لازم نیست در یک زمان چند ساعته کل مطلب را بخوانید، تحقیقات نشان داده با مطالعه بخش به بخش کتاب ها و مقالات می توان حجم بیشتری از مطالب را آموخت و به حافظه سپرد.

براساس حجم مقاله، آن را به چندین بخش تقسیم کنید و هر روز بخشی را مطالعه کنید، ابتدا فهرست بخش ها، چکیده و نتیجه گیری را بخوانید تا یک طرح کلی از موضوع و نتایج آن بدست آورید.

هنگام خواندن مقاله به نمودارها، جدول ها، آمارها  و تصاویر دقت کنید، زیرا آنها حاوی اطلاعات بسیار مفیدی هستند و می توانند به شما برای دریافت اطلاعات بیشتراز مقاله کمک کنند.

اکثر دانشمندان و محققان دارای راهکارهایی جالب برای خواندن متن های علمی هستند، از جمله متن های علمی را خلاصه برداری می کنند، استدلال های خود را می نویسند، با دیگر متخصصان در خصوص مقالات علمی بحث و تبادل نظرمی کنند، اگر نکته ابهام آمیزی در مقاله برای آنها وجود داشته باشد یا با آن مخالف باشند به سادگی از روی آن بخش عبور نمی کنند و با صاحب نظران یا خود نویسنده مقاله تماس برقرار می کنند تا ابهام رفع شود.

در کنار خواندن مقاله تخصصی باید به منابعی که به آن ارجاع داده شده است نیز توجه کافی شود، می توانید برای احاطه کامل بر موضوع از منابع کمکی و معرفی شده در مقاله کمک بگیرید و با مطالعه آنها برروی مقاله اشراف کامل پیدا کنید.

هنگام خواندن یک متن تخصصی علمی حتماً از یک محیط آرام و ساکت استفاده کنید، نوشیدن مقداری قهوه یا چای، مصرف مقداری میوه، ماست یا دانه های آجیل به شما کمک می کند تا فهم بیشتری از متن داشته باشید.

به یاد داشته باشید حتی اگر یک متن علمی بسیار سخت و تخصصی باشد، حاصل کار یک یا چندین گروه از دانشمندان برای سالها است و در واقع آنها حاصل تحقیق و زحمات چندین ساله خود را با شما به اشتراک می گذارند، پس برای کار آنها ارزش قائل شوید و با صرف وقت و تمرکز بهترین ثمره را از این مطالعات به دست آورید.

مقاله را با صدای بلند برای خود بخوانید و دور مطالب را با خودکارهای رنگی دایره بکشید، این کارها باعث جلوگیری از خستگی مغز و افت توان ذهنی می شود.

هر مطلبی که به نظرتان ناآشنا آمد را می توانید در اینترنت جست و جو کنید و درباره آن تحقیقی کوتاه داشته باشید و پس از اشراف به آن دوباره به مطالعه مقاله بپردازید.

با انجام این راهکارها می توانید هر متن تخصصی حتی مقالات علمی غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود را مطالعه کنید و بر مطالب آن تسلط پیدا کنید.

منبع: sciencemag

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار