بلومبرگ: ایران این ماه بیشترین مقدار نفت را به اروپا می‌فروشد

اروپا قصد دارد این ماه بیشترین میزان نفتی را که از حدود پنج سال قبل از ایران خریداری کرده است، بخرد.

بلومبرگ: ایران این ماه بیشترین مقدار نفت را به اروپا می‌فروشد
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بلومبرگ» نوشت: اروپا قصد دارد این ماه بیشترین میزان نفتی را که از حدود پنج سال قبل از ایران خریداری کرده است، بخرد که این نشان می دهد تهران احتمالا مجددا در حال بدست آوردن سهم خود از بازار است که به سبب تحریم ها آن را از دست داده بود.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی نوشت: اطلاعاتی که بلومبرگ بر اساس رهگیری کشتی ها و اطلاعات اتحادیه اروپا بدست آورده است، نشان می دهد ظرفیت نفتکش های غول پیکر، ماه ژانویه به 622581 بشکه در روز خواهد رسید. این بیشترین میزان در مدت یک ماه دست کم از نوامبر 2011 است. دو نفتکش غول پیکر ایران به اسامی هیوج و اِسنو در راهند و حدود چهار میلیون بشکه نفت حمل می کنند. تحریم ها، تحویل نفت را از سال 2012 متوقف کرده بود. این تحویل های نفت، اوایل سال گذشته زمانی که تحریم ها کاهش یافت، از سر گرفته شد.

رابین میلز، کارمند ارشد شرکت «کامار انرژی» مستقر در دبی که تجارت نفتی ایران را پیگیری می کند، گفت: «ایران تلاش کرده است مشتریان سنتی خود را در کشورهایی مانند یونان و ایتالیا دوباره بدست آورد. علاوه بر این، تلاشی فرصت طلبانه برای بدست آوردن مشتریان بیشتر، وجود دارد.»

- سهم بازار 
تولید کنندگان تا زمانی که اوپک سی ام نوامبر در خصوص محدود کردن تولید موافقت کرد، با استخراج حداکثر نفت ممکن، برای بدست گرفتن سهم بازار جهانی تلاش می کردند. این وضعیت موجب شده بود قیمت های نفت به سبب افزایش عرضه، کاهش یابد. هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا انتفال نفت ایران، اقدامی دائمی برای بازپس گرفتن سهم بازار اروپاست. بیشتر کشتی هایی که این ماه وارد می شوند، با اجرای محدودیت های اوپک، بنادر ایران را پیش از اول ژانویه ترک کردند.

یک مقام شرکت ملی نفت ایران که در راستای سیاست های این شرکت خواست معرفی نشود گفت فروش نفت ایران به کشورهای حاشیه دریای مدیترانه مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان، بیشتر به محموله های نفت سنگین اختصاص دارد.

وی افزود ایران همچنین نفت خام سبک بیشتری به صورت موردی به شمال اروپا غربی می فروشد. نفت خام سبک ایران برای تولید سوخت هایی مانند بنزین مفید است.

بررسی اطلاعات کشتی ها نشان می دهد از زمان لغو تحریم های ایران، فرانسه بزرگترین خریدار بوده و یک سوم از همه فرآوردها را خریده است. 

 میلز افزود سهم نفت خام ایران در اوپک، اکنون در حال نزدیک شدن به میزان پیش از اعمال تحریم ها بر ضد برنامه هسته ای تهران است. آن تحریم ها، کار شرکت های حمل و نقل را برای انتقال نفت ایران دشوار کردند. کشورهای خریدار نیز در صورتی که میزان خریدهای خود را افزایش می دادند، مجازات می شدند.

اکنون تولید کنندگان دیگر در داخل و خارج اوپک، در حال کاهش عرضه نفت از جمله به خریداران اروپایی هستند. خالد الفالح، وزیر نفت عربستان دوازده ژانویه گفت عربستان کمتر از ده میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند. این میزان کاهش، کمتر از آن مقداری است که فالح قولش را داده بود. یک فرد مطلع دوازدهم ژانویه گفت یک پالایشگر مهم نفت در اروپا، در ماههای ژانویه و فوریه،حدود بیست درصد کمتر نسبت به پیش از کاهش های اوپک، از عربستان نفت خریداری می کند. وی همچنین از کاهش خرید نفت از عراق خبر داد. ایران مجبور نبود مانند اعضای دیگر اوپک که مجبور بودند از ماه اکتبر تولیدشان را کم کنند، تولید خود را کاهش دهد.

اطلاعات بلومبرگ در خصوص کشتی ها نشان می دهد نفتکش های غول پیکر هیوج و اسنو اوایل ماه آینده محموله های خود را به بندر آمستردام هلند تحویل می دهند. اینها نخستین کشتی های تحت مالکیت ایران هستند که از زمان کاهش تحریم ها وارد اروپا می شوند. مقام شرکت ملی نفت ایران گفت استفاده از کشتی های ایرانی موجب انعطاف پذیری بیشتر این کشور در خصوص تاریخ های تحویل و بارگیری محموله می شود.

نشانه های اولیه در خصوص اطلاعات مسیر کشتی ها از آن حکایت دارد که تحویل های ماه فوریه، حدود سیصد و نود و سه هزار بشکه در روز کاهش می یابد.کشتی های دیگر، هنوز به مقصد اروپا عزیمت نکرده اند.

میلز گفت: «ایران می خواهد یکی از معدود عرضه کنندگان رو به رشد در میان اعضای اوپک باشد. اگر اعضای دیگر اوپک در حال کاهش تولید باشند، این به ایران امکان زیادی می دهد تا نفت بیشتری جایگزین کند.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۲۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
ما که هیچ فرق در حال و روز مردم نمیبینیم
آخرین اخبار