بسیج شدن 85 درصد امکانات تهران برای حادثه پلاسکو

رئیس پژوهشگاه مدیریت بحران شاخص‌پژوه ،از بسیج بیش از 85 درصد امکانات تهران برای حادثه خبرداد و گفت: اگر حادثه بدتری در تهران رخ دهد، معلوم نیست که چگونه بتوان آن را مدیریت کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،امیر محمود‌زاده  امروز در نشست تخصصی مدیریت بحران شهری با نگاهی به حادثه ساختمان پلاسکو اظهار کرد: درمورد ماجرای پلاسکو زمان در مدیریت بحران در نظر گرفته نشد؛ عموماً مدیریت بحران جدی گرفته نمی‌شود و مسؤولان و مدیرانی که در مدیریت بحران حضور دارند، صلاحیت ندارند.

وی افزود: باید از ماجرای پلاسکو و از لحظه به لحظه آن درس گرفت و باید دید که فرماندهان این بحران چه کسانی بودند؛ باید این موارد به کتب درسی اضافه شود که بسیاری از اتفاقات در این بحران رخ نداد.

رئیس پژوهشگاه مهندسی مدیریت بحران شاخص‌پژوه خاطرنشان کرد: زمان عامل اصلی مدیریت بحران است که در ماجرای پلاسکو آن را از دست دادیم؛ اکنون نیاز به اتاق فکرهای دائمی هستیم و خدا می‌داند اگر چند حادثه مشابه در تهران رخ می‌داد، چه اتفاقی رخ می‌داد و چه بسا امنیت کشور هم تحت تأثیر قرار می‌گرفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 85 درصد از امکانات تهران برای این حادثه بسیج شده است و که اگر حادثه بدتری در تهران رخ دهد، معلوم نیست که چگونه بتوان آن را مدیریت کرد.

در ادامه این جلسه بهروز بهنام عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر و متخصص مهندسی حریق بیان داشت: مشابه حادثه پلاسکو در کل دنیا پیش از این نیز رخ داده است و عوامل مختلفی در این حوادث دخیل است.

وی تأکید کرد: نماهای کامپوزیتی یکی از عوامل اصلی حریق در ساختمان‌های جدید است و فاصله ایجاد شده بین این نماها و ساختمان همانند یک دودکش عمل می‌کنند که آتش را می‌توانند تا ارتفاع ده برابری جابجا کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: از آنجایی که هم از سوی نیروی آتش‌نشانی و هم از سوی دولت مأمور به گزارش حادثه پلاسکو شده‌ام، اطلاعات دقیقی از این حادثه دارم؛ آنقدر آتش شدید بوده است که ساختمان حدود 30 تا 40 سانتی متر افزایش حجم داشته است و محل جوش‌ها ذوب شده است که یعنی دما تا هزار 300 درجه هم رسیده است.

وی در پایان در مورد کاربری ساختمان پلاسکو اذعان کرد: کاربری ساختمان پلاسکو در زمان ایجاد صرفا یک مرکز خرید بود که طبقه آخر آن نیز یک رستوران را شامل بود اما کاربری آن در زمان آتش‌سوزی کاملاً متفاوت بود.

بهنام در ادامه سخنرانی خود به ارائه برخی از پارامترهای علمی و روابط در مورد حریق اشاره کرد و از استحکام کم ساختمان‌های فلزی در مواجه با آتش صحبت کرد.

نعمت حسنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه شاخص‌پژوه و استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در این جلسه بیان داشت: اکنون همه برای حل بحران پلاسکو به میدان آمده‌اند اما چرا کسی در مورد ساختمان‌های دیگر این جلسات را تشکیل نمی‌دهند؛ در حال حاضر صحبت از حمایت‌های مالی و اعطای تسهیلات به کاسبان این ساختمان است اما آیا نمی‌توان این هزینه‌ها را برای ساختمان‌های دیگر که شرایط مناسبی ندارند، اکنون و پیش از وقوع حادثه انجام داد.

وی فرسودگی ساختمان، طاقت تحمل ساختمان و آب جذب شده در لباس‌ها را 3 عامل فروریختن ساختمان پلاسکو نامید و اظهارکرد: تهران توسط عوامل مختلف طبیعی در حال تهدید است و این شهر در سال حدود 6 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد که از طریق فروش تراکم کسب می‌کند و مشکل تهران در صورتی حل خواهد شد که جلوی رشد آن را بگیریم اما در زمانی که بودجه این شهر با فروش تراکم تامین می‌شود، نمی‌توان انتظاری داشت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه شاخص‌پژوه از نبود برنامه برای بافت فرسوده خبر داد و متذکر شد: آمار عمده‌ تخریب در زلزله‌ها مربوط به ساختمان‌های بتنی است و برخلاف آنکه ساختمان‌های بتنی در مقابل آتش مقابل است، در مقابل زلزله ناایمن هستند و ساختمان‌های سازه فلزی برعکس ساختمان‌های بتنی است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.