همدان؛

تدوین سند حفظ منابع آبی شهرستان رزن

فرماندار رزن گفت: تدوین سند حفظ منابع آبی شهرستان رزن برای جلوگیری از کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در دستور کار قرارگرفته است.

تدوین سند حفظ منابع آبی شهرستان رزن

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ فتحعلی حسینی با بیان اینکه شهرستان رزن رتبه اول اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار در مزارع کشاورزی استان همدان و کشور را داراست گفت: بیش از ۹۰درصد زمین‌های زراعی آبی شهرستان رزن مجهز به سیستم آبیاری تحت‌فشار است و اکنون نیز به دنبال اجرای سیستم‌های جدید و به‌روز آبیاری باراندمان بالا هستیم.

حسینی اظهار داشت: از ۳۲ هزار هکتار زمین مستعد انجام طرح آبیاری تحت‌فشار ۳۱ هزار هکتار تحت این سیستم آبیاری قرارگرفته است.

وی با اشاره به بهبود بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب در شهرستان رزن عنوان کرد: به علت افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در دشت رزن - قهاوند در سال‌های اخیر که منجر به کاهش سالانه ۹۰ سانتی‌متر از سطح منابع آب زیرزمینی منطقه شده تدوین سند حفظ منابع آب شهرستان رزن برای جلوگیری از کاهش سطح آب‌های زیرزمینی موردتوجه قرار گرفت.

فرماندار رزن افزود: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون برنامه‌ریزی صورت گرفته در این شهرستان در راستای مبارزه جدی با برداشت بی‌رویه ذخایر آبی بوده است چراکه قالب جمعیت شهرستان در حوزه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: بر اساس آمار رسمی بیش از یک هزار و ۶۱۶ حلقه چاه آب مجاز و بیش از یک هزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در حوزه کشاورزی شهرستان رزن وجود دارد که درراستای حراست از منابع آبی طی ۲ سال اخیر بیش از ۲۸۲ حلقه از چاه‌های غیرمجاز با اخذ حکم قضایی مسدود شده‌اند.

وی اظهار داشت: با تدابیر اندیشیده شده و اقدامات صورت گرفته در استان همدان و انسداد چاه‌های غیرمجاز بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است که از این میزان بالغ‌بر ۸۱ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در شهرستان رزن صورت گرفته است.

حسینی عنوان کرد: برای جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه آب در چاه‌های مجاز و دارای پروانه بهره‌برداری تا به امروز ۲۲۱ کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها نصب‌شده که انتظار می‌رود در سال جاری ۲۰۰ چاه دیگر به کنتور هوشمند مجهز شود.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار