مشکل بدمینتون پول نیست/ مسابقات دهه فجر، بین المللی برگزار می شود

اگر چه بدمینتون از جمله رشته های مدال آور برای برخی کشور ها در جهان محسوب می شود اما در ایران این رشته همچنان با مشکلاتی رو به روست که مانع از رشد آن شده است.

////// تاپ صبح دوشنبه 11 بهمن ////رشته هایی که کمتر مورد توجه قرار می گیرند / موانع رشد بدیمینتون در کشور کدامند ؟
به گزارش خبرنگار ورزشی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، بدمینتون یکی از رشته های بی سر و صدایی است که تنها نشانه های آن را می توان در پارک ها و مراکز تفریحی دید. 

شاید در کشور پهناور ما حتی همه مردم با این مسئله آشنا نباشند که این ورزش جنبه حرفه ای هم دارد اما بد نیست بدانیم که همین ورزش که بیشتر به عنوان یک ورزش تفریحی مطرح است، جنبه های زیادی دارد و حتی شاید به اندازه تمام مدال هایی که توسط کاروان ما در هر المپیک کسب می شود، دارای مدال المپیک است. اما به هر صورت مسئولان ورزشی کشور ما علاقه زیادی به این گونه رشته ها برای سرمایه گذاری و توجه ندارند و تنها به فکر رشته هایی محدود هستند. 

جالب آن جاست که کشور چین برای نخستین بار در بازی های آسیایی تهران در سال 1974 در یک رویداد بین المللی ورزشی شرکت کرده بود. پس از آن چینی ها در المپیک ها و مسابقات مختلف حاضر شدند و توانستند حالا بعد از نزدیک به 50 سال در همه رشته ها اعم از گروهی و انفرادی مطرح باشند. با این حال ما نزدیک به 80 سال است که تنها به رشته های خاص اهمیت می دهیم و عملا تلاش چندانی برای پیشرفت در سایر حوزه هایمان نداشتیم، زیرا ادر صورت رخداد این اتفاق حالا می توانستیم مدال های بیشتری کسب کنیم و به عناوین بهتری برسیم. 

اگر بخواهیم به بحث اصلی بازگردیم می بینیم که بدمینتون سال ها است که شرایط خوبی ندارد. این رشته با وجود ارزش همگانی و دارا بودن استعدادهای زیاد در کشور همچنان از کمبود هایی رنج می برد. 

بدمینتون می تواند در اندک مدتی با توجه ویژه تر و تهیه امکانات مناسب به شرایط خوبی برسد و حتی در آسیا و جهان حرف هایی برای گفتن داشته باشد. 

برخی کارشناسان معتقدند که دلیل نبود پیشرفت کافی در این رشته برای ما، همان کمبود امکانات و شرایط است، به طوری که کشور های آسیای شرقی از چندین و چند مجموعه در شهر های کوچک بهره می برند، در حالی که در سراسر ایران تعداد سالن های استاندارد بسیار محدود است. علاوه بر آن منابع مالی هم نقش تعین کننده ای دارد. بسیاری معتقدند که اگر شرایط مالی بهتر بود نتایج بهتری رقم می خورد، اما به هر صورت وضعیت این روز های این رشته جالب نیست. فدراسیون بدمینتون چندی دیگر میزبان رقابت های بین المللی دهه فجر، یکی از مهم ترین مسابقات ورزشی و پراهمیت جهانی در کشورمان است. 

بیست و ششمین دوره رقابت های جام فجر با حضور بیش از 100 بازیکن مختلف برگزار می شود و دارای امتیاز جهانی است. با این حال آن طور که از ظاهر امر مشخص است برنامه فدراسیون برای تقویت تیم های ملی و ملی پوشان در این مسابقات که میزبانی آن بر عهده ایران است خیلی ویژه نیست، این در حالی است که اگر کمبود امکانات و شرایط مالی و همچنین نبود تورنمنت های کافی عامل عقب افتادگی ما از رقبا شده، چرا از آن امکان استفاده نمی شود؟ 

با این حال مسئولان فدراسیون مشکلات را بر خلاف کارشناسان، تنها مالی و سخت افزاری نمی بینند.

زکی زاده دبیر فدراسیون بدمینتون معتقد است :
 
 شاخص اصلی در این اتفاق بحث فرهنگ حرفه‌ای است، البته این نظر شخصی من است و ارتباطی به فدراسیون ندارد. به نظرم در رشته بدمینتون کشورهای آسیایی بسیار قدرتمند هستند و بیشتر آن‌ها از برترین‌های جهان محسوب می‌شوند. به همین دلیل رقابت با کشورهای آسیایی بسیار مشکل است و احتیاج به پشتوانه سازی قوی و هزینه قابل توجهی داریم. اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم که اروپایی‌ها نیز تا چندی پیش در این رشته صاحب نام نبودند، اما در 10 سال گذشته روش حرفه‌ای گری را پیش گرفتند و توانستند با حامیان مالی قوی و یک برنامه ریزی قدرتمند، حداقل در رنکینگ جهانی چند بازیکن مطرح داشته باشیم. 
 
وی ادامه داد: 140 کشور در رنکینگ برترین‌های جهان حضور دارند. کشورهایی مانند چین و اندونزی هر کدام دارای 30 یا 40 نماینده هستند و در صورتی که بخواهیم به آن‌ها نزدیک شویم باید روش حرفه‌ای را در نظر بگیریم، روش حرفه‌ای هم در بخش‌هایی مانند تجهیز امکانات، تقویت افراد و آماده سازی شرایط خلاصه می‌شود. مطمئنم با ساختار حرفه ای می‌توانیم در آینده به جایگاه خوبی در آسیا برسیم. تا کنون هم تلاش‌های خوبی داشتیم و با توجه به شرایط توانستیم از کشورهای درجه سوم آسیا به جمع تیم‌های درجه دوم راه یابیم. به امید خدا با روند فعلی می‌توانیم تا چند سال آینده در میان 12 تیم برتر قاره کهن و برترین تیم‌های درجه دوم آسیا باشیم. 
 
دبیر فدراسیون بدمینتون در پاسخ به این سوال که وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک چه نقشی در پیشرفت این رشته دارند و آیا تاکنون به میزان کافی کمک‌های خود را انجام داده‌اند یا خیر بیان داشت: با توجه به شرایط خاص کشور در چند سال گذشته، معتقدم که تنها نباید از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک انتظار کمک داشت. این روزها تنها صحبت از منابع مالی نیست، به نظرم این مسئله به خود ما برمی‌گردد. باید تلاش کنیم تا سطح خودمان را ارتقا دهیم و این فرآیند تنها با استعدادیابی آغاز می‌شود. اگر بتوانیم شرایط خوبی مهیا کنیم در نهایت می‌توانیم به بهترین‌ها دست یابیم. چیزی که این روزها برای جامعه ورزش مسلم است دور شدن ورزشکاران در سنین نوجوانی یا جوانی برای تحصیل یا کار از ورزش حرفه‌آی است. به نظرم این اولین چالشی است که باید برای آن راه‌حلی پیدا کنیم زیرا به طور قطع بسیاری از علاقمندان به دلیل همین مشکلات از ورزش کنار می‌کشند. 
 
دبیر فدراسیون بدمینتون در خصوص میزبانی کشورمان در مسابقات جام فجر که همراه با امتیاز جهانی است گفت: بیست و ششمین دوره رقابت‌های دهه فجر با توجه به هماهنگی که با فدراسیون جهانی داشته‌ایم 21 الی 24 بهمن ماه برگزار می‌شود. تاکنون 20 تیم از سراسر جهان برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کردند. مالزی، روسیه، هند، آلمان، لهستان و ایتالیا از جمله تیم‌هایی هستند که در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند. علاوه بر تیم‌های شرکت کننده تعداد زیادی از بازیکنان مطرح جهان هم به ایران می‌آیند که از جمله آن‌ها دو بازیکن از سریلانکا و بازیکنانی از کشورهای مالزی و هند هستند.
 
وی افزود: در بخش انفرادی آقایان 90 شرکت کننده و در بخش بانوان نیز 45 شرکت کننده حضور دارند خوشبختانه بانوان ما در این دوره از رقابت‌ها شانس بالایی برای کسب مدال دارند، بازیکنان بسیار خوبی از کشورهای پرتغال، لهستان، روسیه، ایتالیا و آلمان حضور دارند که ما از آن‌ها شناختی نداریم اما تصور می‌کنم نمایندگان ما در مقابل آن‌ها کار سختی داشته باشند.
 
در پایان می توان نتیجه گرفت که اگر توجه ها به این رشته بیشتر شود به طور قطع می توان در این رشته ومانند این به موفقیت رسید. 

مسئولان ورزشی کشور با سرمایه گذاری محدود اما با مدیدریت  خوب می توانند شرایط خوبی را برای مدال آوری مهیا کنند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار