شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»؛

تیمسار قره‌باغی؛ از ژاندارمری تا عضویت در شورای سلطنتی

ورود تیمسار قره باغی به دانشکده افسری در مهر ماه 1315، مصادف با دوران ولیعهدی محمدرضا پهلوی بود.

تیمسار قره باغی از ژاندارمری تا عضویت در شورای سلطنتیبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده‌اند ببینیم.       

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد.  
 
یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.  

عباس قره‌باغی که از ارتشبدها و نظامیان دوران پهلوی به حساب می‌آمد، از جمله افرادی است که در تاریخ نامش به چشم می‌خورد و این شب ها صدرالدین شجره در معمای شاه نقش وی را ایفا می‌کند.

قره‌باغی در مهر ماه 1315 وارد دانشكده افسری شد. ورود او به دانشكده افسری مصادف با دوره وليعهدی محمدرضا پهلوی بود. وی كه به اتفاق حسين فردوست، علی قوام و فتح‌الله مين باشيان در دسته وليعهد بود، به سمت منشی مخصوص وی انتخاب شد. 

خدمت نظامی قره‌باغی از مهرماه 1317 با درجه ستوان دومی در هنگ پياده پهلوی لشكر يكم آغاز شد. وی تا شهريور 1320 عهده‌دار فرماندهی گروهان مسلسل ضد هوايی در اين هنگ بود. در سال 1321 به منظور تشكيل سازمان گارد سلطنتی به يگان مربوطه منتقل شد.

وی در حين خدمت در گارد سلطنتی دوره حقوق دانشگاه تهران را طی كرد و در خرداد ماه 1324 به اخذ درجه ليسانس نايل گرديد. در سال 1328 فرماندهی مأمورين انتظامات جهت تشكيل مجلس مؤسسان در كاخ دادگستری به قره‌باغی واگذار شد.  

وی همچنین برای مدتی فرماندهی گارد جاويدان را نیز عهده دار شده بود. 

قره باغی سمت هایی چون فرمانده دانشگاه نظامی، فرمانده درجه‌داران دوره سپاه دانش، فرماندهی خط مسیر مسافرت پادشاه دانمارک به ایران، ریاست دادگاه تجدید نظر  ویژه دادرسی ارتش مرداد، فرماندهی لشگر پیاده‌ گرگان، فرماندهی لشگر یکم گارد، ریاست ستاد نیروی زمینی،  جانشینی فرمانده نیروی زمینی تا سال 1352 و فرماندهی ژاندارمری کل کشور را تجربه کرد.

او در شهریور 1357 در کابینه شریف‌امامی در مقام وزارت کشور فعالیت کرد. پس از آن در کابینه شاپور بختیار یعنی در تاریخ 14 دی 1357 ریاست ستاد بزرگ ارتشتاران را عهده‌دار شد. عضویت در شورای سلطنت نیز از دیگر سمت های وی در سال 1357 بود.

قره باغی در 23 بهمن 1357 در جریانات بعد از پیروزی انقلاب تا 14 ماه مخفی گشت، اما سرانجام بعد از این مدت با گذرنامه جعلی از فرودگاه مهرآباد از کشور خارج شد.

در مهرماه سال 1379 بود که وی سرانجام در پاریس درگذشت.



گزارش از فاطمه شهدوست

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.