همدان؛

نویسندگی اگر شغل نباشد، لنگ می زند

برنده اولین جایزه ادبی «اروند» گفت: نویسندگی اگر در حد شغل دوم و سوم باشد و به عنوان حرفه و شغل اصلی محسوب نشود، لنگ می زند.

نویسندگی اگر شغل نباشد، لنگ می زندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛؛ مرتضی فرجی با اشاره به اینکه متأسفانه نویسندگی در کشور شغل نیست، اظهار داشت: درست است که نویسندگی یک هنر است اما باید به نویسندگان نگاه ویژه ای شود که با حمایت نشدن دچار افسردگی نشوند.
وی افزود: نویسندگی در کشور  باید حرفه ای شده و از آنها باید آنگونه که شایسته است حمایت شود.
فرجی ادامه داد: باید تلاش کنیم برای نویسندگانی که تنها شغل آنان نویسندگی است، شرایطی فراهم شود که بتوانند از این راه امرار معاش کنند.
مسئول کارگاه داستان پیشرفته حوزه هنری همدان یادآور شد: باید مسئولان نویسندگی را به عنوان یکی از مشاغل به رسمیت بشناسند که نویسندگان جز نوشتن دغدغه دیگری نداشته باشند.
این نویسنده اضافه کرد: نوشتن به این معنا نیازمند فرصتی تمام وقت است که نویسنده ملزم می‌شود دائم بنویسد و فرصت انجام کار دیگری را نخواهد داشت.
نویسنده کتاب "برآمدگی" ابراز داشت: نویسندگان باید پس از اتمام نگارش هم دغدغه ای نداشته باشند که اینگونه نیست و آنها هنگام تمام شدن داستان خود باید در به در دنبال ناشر باشند.
مرتضی فرجی در ادامه به جایگاه داستان نویسی اشاره و خاطرنشان کرد: دهه 80 داستان نویسی ویژگیهای خود را در حوزه ادبیات ما داشت که یکی از این ویژگی ها، ظهور نویسندگان جوان و معرفی آن‌ها از طریق جوایز ادبی بود که آثار قابل توجهی خلق کردند.
وی ابراز داشت: توجه به آموزش داستان‌نویسی از دیگر نکاتی بود که داستان‌نویسان نوقلم در اوایل دهه هشتاد به آن روی آوردند که بسیار تأثیرگزار بود.
مسئول کارگاه داستان پیشرفته حوزه هنری همدان به فعالیت حوزه هنری استان همدان در حوزه داستان نویسی اشاره کرد و گفت: حوزه هنری همدان از اوسط دهه 80 با همکاری های مستمر معاونت فرهنگی این مجموعه توانست حمایت های خوبی از داستان نویسان استان داشته و زمینه مناسبی را برای به داستان نویسی برای نسل جدید فراهم کند.
فرجی اذعان داشت: در حال حاضر خانه رمان با اهدافی مانند آموزش اصولي و گام به گام و دعوت از نويسندگان مطرح كشوري به شکل فصلي و مستمر برای توليد رمان هاي فاخر و ارائه طرح هاي نو در این مجموعه در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: در خانه رمان شيوه صحيح و اصولي نوشتن رمان آموزش داده مي شود، همچنين نقد و بررسي رمان‌ها و ارائه طرح ها و ايده‌ها براي نوشتن توسط اعضا از ديگر فعاليت‌هاي خانه رمان است.
فرجی تصریح کرد: داستان همدان روزهای خوبی را در سال‌های اخیر سپری کرده و ما شاهد موفقیت‌های گوناگون نویسندگان در سطح جشنواره‌های معتبر و انتشار آثار بوده‌ایم که از جمله نویسندگان سید میثم موسویان، بهناز ضرابی زاده، مهین سماواتی و دیگر دوستان نویسنده استان هستند که صاحب آثار فاخری هستند که توانسته اند عنوان های برتری را در زمینه داستان نویسی سهم استان کنند.
وی ادامه داد:  هم اکنون در حوزه هنری همدان کارگاه ها و انجمن های داستان به شکل هفتگی و  ماهانه به فعالیت جدی می‌پردازند.
گفتنی است، مرتضی فرجی تاکنون سه رمان و سه مجموعه داستان را در کارنامه کاری خود دارد که در اولین جایزه ادبی «اروند» با داستان "برگشتن" رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

عنوان سومی در جشنواره «بیت‌ عتیق» و شایستگی تقدیر در یادواره سراسری ادبی هنری «خط سرخ منا » از جمله افتخارات این هنرمند استان است.

او در حال حاضر، تدوین رمان " برآمدگی" و مجموعه داستان‌های بهم‌پیوسته‌اش که مرتبط با اقلیم همدان است را در دست کارشناسی برای چاپ در انتشارات سوره مهر دارد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.