قم؛

نگاهی به آخرین رهنمودهای مراجع تقلید در حوزه فرهنگ

مهم‌ترین مطالبه مراجع معظم تقلید از مسؤولان فرهنگی و در رأس آنان مسؤولان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، لزوم پالایش، پاکسازی و سالم سازی فضای مجازی و البته راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ دکتر  صالحی امیری، وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجع معظم تقلید را مانند «خورشید» دانست که هم روشنایی می‌دهند، هم گرما و حرارت تولید می‌کنند و هم اینکه مایه ایجاد محبت و وحدت بین مسؤولان کشور و مردم هستند.
 
او همچنین در این دیدارها، دولت را نیازمند دعای خیر علما معرفی کرد و بر این نکته مهم پای فشرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته دولت، تنها در صورتی می‌توانند پاسخگوی حجم عظیم مطالبات دینی و فرهنگی مردم باشند که مرجعیت را، پشتوانه‌ای برای خود ببینند و از رهنمودهای مستمر آنان برای تعالی و توسعه فرهنگ بهره گیرند.
 
اما اگر آخرین دیدار وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با مراجع معظم تقلید در قم، حاوی چهار سرفصل «ضرورت توجه ویژه به مسائل فضای مجازی»، «نظارت بر امور فرهنگی»، «ضرورت اختصاص بودجه ویژه برای امور مساجد» و همچنین «امور مربوط به حج» بود؛ باید گفت که نخستین دیدار وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی با 6 نفر از آقایان مراجع یعنی حضرات آیات مکارم شیرازی، جوادی آملی، سبحانی، خراسانی، علوی گرگانی و نوری همدانی هم همین نکات را و البته در کنار نکات مهم دیگری در خود دید، به‌ویژه آنجا که خود وزیر ارشاد، "قرآن و مسجد" را به عنوان اولویت‌های وزارتخانه متبوعش برشمرد و از سازماندهی 2 میلیون جوان در 23 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور، ابراز رضایت کرد.
 
تردیدی وجود ندارد که در حال حاضر، مهم‌ترین مطالبه مراجع معظم تقلید از مسؤولان فرهنگی و در رأس آنان مسؤولان وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، لزوم پالایش، پاکسازی و سالم سازی فضای مجازی و البته راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است، نکته ای که در بیان بیشتر مراجع معظم و به‌ویژه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خودنمایی می‌کند.
 
معظم له البته در این باره، سه نکته دقیق را هم در کنار بیان کلی این مطالبه مطرح کرده است که این سه نکته عبارت‌اند از:
 
الف. ضرورت تشکیل کارگروه برای بررسی راهکارهای کاهش فساد در عرصه فضای مجازی
 
ب. ضرورت سرمایه گذاری بیشتر دولت در این زمینه
 
ج. ضرورت اختصاص بیشتر اعتبار از سوی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به نهادهایی مانند حوزه‌های علمیه و پژوهشگاه‌ها برای همیاری در زمینه رفع آسیب‌های فضای مجازی.
 
البته این نکته اخیر، به بیان دیگری هم مورد تاکید آیت الله نوری همدانی قرار گرفت که همانا "ضرورت ارتباط بیشتر دولت و از جمله وزارت ارشاد با حوزه‌های علمیه و علما" بود.
 
اینگونه است که در دیدگاه علمای اعلام قم، آسیب‌های فضای مجازی حتی می‌تواند خدمات نظام را هم خنثی کند و از این رو، ضروری است تا با کنترل این فضا از راه صدور مجوز فعالیت برای شبکه‌های اجتماعی و... گام جدیدی در راه سالم سازی این فضا و استفاده بهینه از فرصت‌های فضای مجازی برداشته شود.
 
نظارت بر امور فرهنگی و به‌ویژه امر سینما، رسانه، کتاب و موسیقی، سرفصل دیگری از بیانات عموم مراجع معظم تقلید در دیدار اخیر دکتر صالحی امیری با ایشان است.
 
بر همین اساس، آیت‌الله جوادی آملی بر ضرورت آسیب شناسی فضای رسانه‌ای و به‌ویژه دوری از برخی آبرو ریزی‌ها در این فضا، آیت‌الله مکارم شیرازی بر اهمیت و تاثیرگذاری فیلم و سینما و کتاب و لزوم نظارت حداکثری بر این مقوله‌ها، آیت‌الله سبحانی بر ضرورت نظارت دقیق در عرصه کتاب و نمایشگاه کتاب (به عنوان نشانه‌ای از فرهنگ باز مدیریت فرهنگی کشور) و همچنین لزوم حمایت از ناشران کشور (بر اساس آمار وزیر ارشاد، 12 هزار ناشر در کشور حضور دارند) و اختصاص یارانه برای توسعه فرهنگ کتابخوانی کشور و همچنین آیت‌الله نوری همدانی بر این نکته که "کنسرت همراه با بدحجابی و اختلاط، با اسلام همخوانی ندارد" و "اسلام، مُدافع هنری است که با ارزش‌های اسلامی همخوانی داشته باشد" تأکید کردند.
 
اکنون می‌توان به سومین سرفصل مورد اشاره آیات عظام در این دیدارها اشاره کرد که همانا اهمیت خود فرهنگ و البته اهمیت جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان ارکان دولت است.
 
بر این اساس، اشاره آیت‌الله نوری همدانی به «فرهنگ به عنوان مهم‌ترین بُعد زندگی انسان» و اشاره آیت الله جوادی آملی به اینکه "همه باید خود را متولّی و مسئول فرهنگ جامعه بدانند"؛ دو نکته کلیدی مورد توجه در این دیدارهاست.
 
همچنین درباره برخی دیگر از مهم‌ترین وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نکاتی در این دیدارها مطرح شد که می‌توان به این موارد اشاره کرد:
 
1. دستمایه فرهنگ، باید قرآن و عترت باشد و البته وزارت ارشاد موظف است تا به ایجاد و ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه کار و اقتصاد، نگاه جدی داشته باشد (آیت الله جوادی آملی).
 
2 . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوپرمارکت نیست که همه خوراکی‌ها و کالاها در آن یافت شود (اشاره به اهمیت حفظ ارزش‌ها و حدود الهی در بیان آیت الله مکارم شیرازی).
 
3 . رویکرد وزارت ارشاد، باید رویکردی انقلابی باشد و این رویکرد باید در این وزارتخانه برقرار شود (آیت الله نوری همدانی).
 
4 . در مسئله حج، باید عزت و احترام ایرانی، حفظ شود و تحقق یابد (آیت الله سبحانی).
 
و اکنون و در پایان این گفتار، به سه جمله کلیدی دیگر در بیان آیات وحیدخراسانی و علوی گرگانی اشاره می‌کنیم که البته اختصاص به مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد و باید مورد توجه همه مدیران نظام اسلامی و در همه زمان‌ها باشد:
 
1 . دولت باید همواره به دو اصل "دیانت مردم" و "معیشت مردم" توجه و اهتمام جدی داشته باشد.
 
2 . مسؤولان هیچگاه نباید این نکته را از یاد ببرند که مقام‌ها و پست‌ها، در حال گردش است و باید حداکثر بهره برداری از ایام تصدی مسؤولیت، برای خدمت حداکثری به مردم به عنوان یک توفیق الهی انجام شود.
 
3 . در نظام اسلامی، "نمی‌توانیم" معنا ندارد.
 
 بر اساس بیان صریح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استمرار راهنمایی گرفتن مسؤولان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراجع معظم تقلید، به عنوان یک اصل مهم در این وزارتخانه شناخته شود تا از این رهگذر، مسؤولان فرهنگی کشور بتوانند مهم‌ترین و به روز ترین مطالبات دینی و مردمی را از زبان این استوانه‌های علم و فضیلت، پذیرا باشند.    
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار