توسعه مراکز المپیک ویژه در اقصی نقاط ایران

مدیر فنی مسابقات المپیک ویژه گفت: المپیک ویژه، حرکت ورزشی، توانبخشی و آموزشی است که حدود هشت هزار کم توان هوشی و ذهنی (ID) در سنین مختلف را در سراسر کشور تحت پوشش دارد.

یاسر طهماسبی مدیر فنی مسابقات المپیک ویژه در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برنامه های مشترک با سازمانها و نهادهای مختلف بیان کرد: المپیک ویژه تا شهریورماه امسال 15 مرکز المپیک ویژه را با همکاری دانشگاه های کشور، مراکز بهزیستی و پژوهشگاه تربیت بدنی را در اقصی نقاط کشور فعال کرده و در سه ماه اخیر شاهد افتتاح 15 مرکز کودکان المپیک ویژه نیز بوده ایم. 
 
وی از بیستمین همایش بازی های کشوری المپیک ویژه ایران در هفته اول بهمن ماه و با حمایت المپیک ویزه ایران خبر داد و گفت: با ارتباطی که با استان ها داشتیم بزودی شاهد افزایش مراکز جدید کودکان با المپیک ویژه خواهیم بود. 

طهماسبی اظهار داشت: تهیه و توزیع کتابنامه هایی با هدف آشنایی هرچه بیشتر با خدمات، ارائه برنامه های المپیک ویژه و غیره در وزارت ورزش استان ها، مراکز استثنایی و بهزیستی استان ها راهی برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با کارکردهای المپیک ویژه است. 

مدیر فنی مسابقات المپیک ویژه افزود: المپیک ویژه کودکان با اختلالات ذهنی و هوشی است که حول محور ورزش به امور مربوط به سلامت جسم و روان و آموزش مهارت‌های زندگی برای این کودکان می پردازد و در واقع فعالیتی فرهنگی، ورزشی و توانبخشی برای این کودکان است که در دو بخش ورزشی و غیر ورزشی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای برنامه سنجش سلامت جسمی و روانی کودکان عضو با اختلال هوشی و ذهنی و ارائه توصیه های سلامتی که از جمله برنامه های مهم سلامت دنیا محسوب می شود، برنامه آموزش خانواده ها که نقش مهمی در تصمیم گیری، مشارکت و اجرای برنامه های المپیک ویژه دارد، برنامه رهبری ورزشکاران که آموزش ورزشکاران و تغییر نگرش آنان را هدف قرار می دهد، همچنین برگزاری بازی های مشترک و دوره های آموزشی مشترک افراد با اختلال ذهنی و افراد بدون اختلال ذهنی و کاملا سالم، تحت عنوان کودک و مدرسه، از جمله برنامه های بخش غیر ورزشی المپیک ویژه هستند. 

طهماسبی اذعان داشت: اعتماد به نفس، تغییرات مثبت روحی و روانی، اجتماعی شدن و آگاه سازی و مشارکت والدین یکی از دستاوردهای ارزشمند المپیک ویژه است و امیدواریم با اهداف ترسیم شده المپیک ویژه روز به روز شاهد توانمند سازی این گروه‌ها و ورود فعالانه آنان به جامعه باشیم.

گفتنی است، المپیک ویژه، فعالیتی ورزشی، توانبخشی و آموزشی است که در 197 کشور دنیا با 221 برنامه به صورت منطقه ای و جهانی ، در جهت تحقق هدف  تبدیل نگاه ناتوانی، ترحم و دلسوزی، قهرمان بودن و قدرتمند بودن ، برای بیش از پنج میلیون تن از افراد جهان با اختلالات هوشی و ذهنی (ID )، سندروم داون ، بیش فعال و اوتیستیک که IQ زیر 75 دارند، پایه گذاری شده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار