اخلاق مهندسی و نظام اجرا چالش بزرگ نظام مهندسی/ بودجه عظیم شهرداری از تراكم فروشی /حفظ حیثیت مهندسان با حذف سهمیه فروشی

وزیر راه گفت: مهمترین چالش امروز نظام مهندسی رعایت اخلاق حرفه ای و مهندسی است.

اخلاق مهندسی و نظام اجرا چالش بزرگ نظام مهندسی/ بودجه عظیم شهرداری از تراكم فروشیبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه  در مراسم تودیع و معارفه رییس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان؛ به چالش های نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: یكی از چالش هایی كه از ابتدا با آن مواجه بودیم، نحوه تعامل نظام فنی و اجرایی كشور ، قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان بود كه در نگارش قانون این دو سازمان در طول یكدیگر قرار گرفتند.

وی افزود: امروز تاسیس یک بنگاه مهندسی نیازمند آن است تا حداقل یكی از اعضای هیئت مدیره آن مهندس ذی صلاح باشد كه این دستاوردی بزرگ است.

آخوندی با اشاره به ماده  ٣٣و ٣٤ قانون نظام مهندسی تصریح كرد: تمام طرح های عمرانی باید از مقررات ملی ساختمان تبعیت كرده و نظام بنایی كشور نیز باید آن را اجرا كند.

وی با اشاره به اینكه رعایت مقررات ملی ساختمان از ضروریات است بیان كرد: در دوره چهارم نظام مهندسی پژوهشی در رابطه با میزان رعایت مقررات ملی ساختمان صورت گرفت كه نتیجه آن این بود كه اكثر مباحث مقررات در دستور كار مهندسان قرار گرفته شود.

آخوندی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی در تمام استانها فعال بوده و یكی از بزرگترین سازمان های كشور است و ما از طریق این سازمان با بیش از ٣٠٠ هزار مهندسی ارتباط برقرار میكنیم.

وی با تاكید بر رعایت اخلاق مهندسی گفت: سازمان نظام مهندسی به غلط مركز توزیع كار شد و اشكال در نظام كار موجب امضا فروشی شد.

به گفته آخوندی درصد كمی از مهندسان امضا فروشی كردند اما رسانه ای شدن این موضوع موجب شد تا اعتماد اجتماعی مورد تنزل قرار گیرد.

وی ضمن بیان اینكه مهندسان باید به جامعه پاسخگو باشند اظهار داشت: اخلاق مهندسی اجازه نمی دهد زیر نقشه ای كه نتیجه آن آسیب به محیط زیست و یا تضییع حقوق مردم است را امضا كنیم.

وی تاكید كرد: مهندسان نباید  تقصیرها را به گردن شهرداری بیاندازند و از خود سلب مسؤلیت كنند بلکه باید نسبت به امضای خود متعهد باشند.

وی افزود: البته شهرداری ها ازمحل تراكم فروشی حدود ٨ هزار و ٩٠٠میلیارد تومان درآمدزایی می كنند  اما مهندسان نباید  مسؤلیت اجتماعی و تعهد در برابر مردم را فراموش كنند.

آخوندی تصریح كرد: در نظام كنترل ساختمان ابتدا باید رابطه كارفرما و مهندسان، مهندسان و مهندسان و رقابت بین مهندسان و رابطه مهندسان و جامعه بررسی شود.




حفظ حیثیت مهندسان با حذف سهمیه فروشی

فرج اله رجبی در مراسم معارفه خود در وزارت راه و شهر سازی گفت: تعاملات جمعی ضامن موفقیت نظام مهندسی ساختمان است و اگر همراهی و هماهنگی وزارت راه و شهر سازی در این خصوص وجود نداشته باشد ، جریان نظام مهندسی در کشور به نتیجه نخواهد رسید.


وی با ضروری دانستن مشارکت و عزم جدی در توسعه تعاملات با کلیه بخش ها، ادامه داد  : این مشارکت می تواند شایستگی های جامعه مهندسی کشور را به منصه ظهور رسانده و حس تعلق به سازمان را در بین اعضا در پی داشته باشد.



رجبی با  تشکر از اقدامات دوره ششم راهبردهای مشخصی را تشریح کرد و ادامه داد : مجموعه سازمان نظام مهندسی حاصل دستاوردهای بیست ساله ای است که مشخصاً ما را موظف می سازد با حفظ این دستاوردها در جهت استحکام بخشی به این سرمایه ، حفظ و طراوت آن کوشا باشیم.



رجبی با اشاره به معضل سهمیه فروشی گفت : در حال حاضر سهمیه فروشی به نظام مهندسی ساختمان نسبت داده می شود و شورای جدید باید ضایعه سهمیه فروشی را در نظام مهندسی از بین ببرد تا هم حیثیت مهندسان حفظ شده و هم نظام مهندسی از فشارها خلاصی یافته و در نهایت حقوق بهره بردار تامین شود.


وی در ادامه تاکید کرد: باید جایگاه نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک مرجع تخصصی و تاثیرگذار پذیرفته شود.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار