تبریز؛

49 درصد سالمندان آذربایجانی بی‌همسر هستند

مسؤول دبیرخانه شورای سالمندان آذربایجان‌شرقی گفت: 49 درصد سالمندان استان بی‌همسر هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ بهلولی در جلسه شورای سالمندان گفت: در طرح توانمندسازی زنان سالمند 6 هزار سالمند مورد هدف طرح قرار گرفت که با مشارکت 16 اداره بهزیستی در استان و همکاری 30 مرکز و تشکل سالمندی در قالب مساجد، مراکز و ... برنامه اجرا شد که یک‌هزار و 100 مفرد در شهر و مابقی در شهرستان‌ها مورد بحث قرار گرفت.
وی با بیان اینکه طبق آمار به دست آماده از گروه هدف، وضعیت تأهل در زنان سالمند 49.1 بی‌همسر، 42 درصد دارای همسر، 3.9 درصد بی‌همسر در اثر طلاق و 3.8 هنوز ازدواج نکرده است، گفت: متاسفانه میزان تعداد سالمندان مجرد و طلاق گرفته در حال افزایش است و این زنگ خطری برای استان محسوب می‌شود.
مسؤول دبیرخانه شورای سالمند استان به وضعیت تحصیلی زنان سالمند اشاره کرد و گفت: 78.3 درصد بی‌سواد، 17.7 درصد سواد نهضت سوادآموزی، 2.6 درصد تحصیلات متوسطه، 1.3 دیپلم هستند.
وی افزود: در زمینه اشتغال نیز 79 درصد خانه‌دار، 11.6 بیکار، 6.2 کارگر، 1.6 شغل آزاد، 1.2 شاغل در ادارات هستند که پیش‌بینی می‌شود در آینده میزان سالمند شاغل رشد بسیار خواهد یافت.
بهلولی با بیان اینکه 21 درصد حقوق امرا معاش از طریق حقوق بازنشستگی، 21 درصد حمایتی، 18 درصد از طریق فرزندان، 17 درصد از املاک شخصی، 9 درصد ناشی از شغل کنونی، 5 درصد کمک اقوام و همسایگان و 9 درصد سایر تامین می‌شود، افزود: مبلغ حمایتی در کمیته امداد و بهزیستی بسیار کم است و نمی‌تواند کمک شایانی به سالمندان کند.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت مسکن در بین سالمندان با اینگونه است که 71 درصد در ملک شخصی، 21 درصد متعلق به فرزندان و 6.1 درصد استیجاری هستند.
بهلولی به ارائه آمار نحوه زندگی در بین سالمندان اشاره کرد و گفت: 28.3 درصد با فرزندان، 22.1 همراه با همسر و فرزند، 20.1 فقط با همسر، 26.6 تنها و 2.9 سایر است، متاسفانه آمار زندگی به صورت تنها در بین سالمندان افزایش یافته و این میزان در بین روستاییان زیادتر شده است.
وی وضعیت بیمه سالمندان را چنین اعلام کرد: 25.8 سالمندان دارای بیمه تکمیلی و 74.2 درصد فاقد بیمه هستند.
بهلولی خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل اصلی سالمندان عدم ورزش کردن و ورود به کارهای هنری هست و طبق آمار 58 درصد خود مراقبت می‌کنند ولی 42 درصد هیچ اطلاعاتی از خود مراقبتی ندارند.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار