تجهیز تصفیه خانه آب نظرکهریزی هشترود به سامانه تصفیه پلاسمایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان شرقی از نصب پکیج و سامانه پلاسمایی در تصفیه خانه نظرکهریزی هشترود خبر دادو گفت: این سامانه از سوی دانشگاه تبریز تهیه شده و برای اولین بار در جهان دراین تصفیه خانه نصب می شود.

تجهیز تصفیه خانه آب نظرکهریزی هشترود به سامانه تصفیه پلاسماییبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ علیرضا ایمانلو در بازدید از روند اجرایی تصفیه خانه آب شرب شهر نظرکهریزی هشترود افزود:این سامانه 10 میلیارد ریال هزینه داشته که از محل منابع داخلی تامین شده و با نصب آن مردم این شهر از فروردین سال آینده از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار می شوند. 
وی اضافه کرد: پیش از این قرار بود که 30 میلیارد ریال برای تجهیز و تکمیل طرح تصفیه خانه آب نظرکهریزی اختصاص یابد که محقق نشد اما امسال از منابع داخلی 12 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافت.
ایمانلو با بیان اینکه آزمایشگاه استان مجهزترین آزمایشگاه کشور در شمالغرب است گفت: هر روز هزار و 500 در استان در 60 شهر با 400 هزار عملیات نمونه برداری می شود و خوشبختانه آب شرب مصرفی در شهرهای استان سالم و بهداشتی است.
وی در مورد فاضلاب مدرن شهری هشترود نیز گفت: فاز دوم این طرح در سال 96 شروع می شود و برای ادامه روند ساخت تصفیه خانه فاضلاب این شهر نیز با هر سرمایه گذاری که بتواند در این زمینه سرمایه گذاری کند آماده عقد قرار داد هستیم.
وی گفت: با توجه به کمبود اعتبارات دولتی دنبال راهکار جایگزین و استفاده از ظرفیت های سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم و با پیگیری های صورت گرفته شده در کشور مشکل تصفیه خانه هشترود 80 درصد حل شده و تا 2 ماه آینده با اعتبارات دولتی از سر گرفته می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب استان در دولت تدبیر و امید بیش از 720 کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آب در سطح شهرهای استان اجرا کرده و همچنین در همین مدت بیش از 80 کیلومتر خطوط انتقال آب اجرا و تعداد 47 حلقه چاه حفر و 54 حلقه چاه را نیز تجهیز شده است.
ایمانلو افزود: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در حال حاضر بیش از یک میلیون و 122 هزار انشعاب آب دارد که در 60 شهر استان آب شرب بهداشتی 3 میلیون نفر را تامین می کند.
وی اظهار کرد: 57.5 درصد جمعیت شهری در آذربایجان شرقی نیز از سامانه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب های خانگی بهره مند هستند که این میزان رقمی بیش از 626 هزار فقره انشعاب فاضلاب را شامل می شود. 
ایمانلو گفت: حجم مخازن واقع در مدار بهره برداری در استان به مقدار 913 هزار و 338 متر مکعب بوده و تعداد 13 باب مخزن به مقدار 56 هزار و 500 متر مکعب در صورت تامین اعتبار به بهره برداری می رسد.
حسن مستفید فرماندار هشترود نیز در جریان این بازدید گفت: آب شرب هشترود سالم و از بهداشتی ترین آب آشامیدنی استان است که با استفاده از دستگاه های پیشرفته تصفیه ای در تصفیه خانه هشترود آنالیز می شود.
وی افزود: با مجوز گرفته شده از وزیر نیرو و پس از آبگیری سد کلقان آب شرب شهر هشترود از این سد تامین خواهد
شد.
مستفید خواستار ادامه کار تصفیه خانه فاضلاب مدرن شهری شد و گفت: نبود این تصفیه خانه باعث شده فاضلاب شهری به رودخانه داخل شهر ریخته شود که موجب آلوده شدن آب روستاهای پایین دست نیز می شود.
وی گفت: جمع آوری فاضلاب شهری خانگی هشترود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تامین اعتبار صورت گرفته و از اول سال 96 ساخت این تصفیه خانه شروع از سر گرفته می شود.
وی گفت: از 94 کیلومتر فاضلاب داخل شهر هشترود 59 کیلومتر آن به اتمام رسیده است.
دکتر محمد صادق ذاکر حمیدی مخترع پکیج و دستگاه تصفیه آب پلاسمایی نیز گفت: این دستگاه برای اولین بار در جهان و در دانشگاه تبریز پس از 6 سال تحقیق میدانی و دانش فنی ساخته شده است.
وی گفت: نمونه داخلی و خارجی این دستگاه وجود ندارد و قیمت آن یک چهارم تصفیه خانه های فیزیکی است.
ذاکر حمیدی افزود: قرار است تا 99 روز آینده این دستگاه به همراه نانو فیلتر برای کیفیت هرچه بهتر آب شرب شهر نظرکهریزی هشترود نصب شود.
شهرستان هشترود با حدود70 هزار نفر جمعیت در 120 کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
انتها پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار