قشقاوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

موضوع دو تابعیتی‌ها در مورد مدیران متفاوت است/ 10 کشور در لیست قرمز ایران برای صدور روادید فرودگاهی+فیلم


معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه گفت:هیچ ایرانی خارج از کشوری را تشویق نمی‌کنیم که دو تابعیتی شود زیرا تابعیت واحد مورد قبول و توجه ما است.


هیچ ایرانی خارج از کشوری را تشویق نمی‌کنیم که دو تابعیتی شود/ 10 کشور در لیست قرمز ایران برای صدور روادید فرودگاهیحسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه  در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت زندانیان ایرانی در خارج از کشور گفت: سه هزار و 200 الی سه هزار و 300 زندانی ایرانی در خارج از کشور هستند که یک سوم این افراد معمولا سالانه با تلاش مسئولان وزارت خارجه در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها آزاد، عفو و یا منتقل می‌شوند.
 
وی افزود: بر اساس قانون موافقتنامه محکومین بین کشورها، تاکنون زندانیان ایرانی زیادی آزاد شده‌اند اما متاسفانه هیچ بودجه خاص و ردیف بودجه‌ای برای این اقدام در نظر گرفته نشده‌ است، متاسفانه حتی در کانون بودجه سال آینده کشور هم نیامده است.
 
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: البته تامین این بودجه کار سخت و سنگینی است، اما انجام این اقدام برای آزادی زندانیان به ما کمک می‌کند، اگر بودجه در اختیار وزارت خارجه قرار گیرد، می‌توانیم برای زندانیان خارج از کشور وکیل بگیریم.
 
قشقاوی با اشاره به اینکه مسئولان وزارت خارجه به خوبی وظایف خود را در این راستا انجام می‌دهند، خاطر نشان کرد: طبیعتا اخذ وکیل در خارج از کشور گران است و شاید به میلیاردها تومان نیاز داشته باشد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: مقداری از هزینه‌ها را می‌توان در بودجه سالیانه در نظر گرفت مخصوصا زندانیان خانم، مریض و پیر را می‌توان در اولویت قرار داد، در این راستا ما به حمایتی بیشتر از حمایت کنسولی نیاز داریم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: طرحی تحت عنوان تسهیل ورود ایرانیان خارج از کشور به تصویب رسیده است. این طرح توسط ارگانهای ذیربط به ماموران ابلاغ شده و در حال حاضر هم به فرودگاه‌ها و نمایندگی‌ها اعلام شده است.
 
وی با بیان اینکه تابعیت ایرانی برای ما اصلی مهم تلقی می‌شود خاطر نشان کرد: هیچکس را نمی‌توان از تابعیت ایرانی خارج کرد؛ طبق قانون اساسی هیچ مقامی نمی‌تواند یک ایرانی را در صورتی که مایل نباشد، سلب تابعیت کند.
 
معاون وزیر امور خارجه افزود: اصل بر تابعیت ایرانی است و ماموران ما در فرودگاه‌ها به جیبی که گذرنامه ایرانی داشته، توجه دارند و از آنجایی که دو تابعیتی نیستیم اهمیتی ندارد که در جیب دیگر افراد گذرنامه سوئدی، دانمارکی و یا سایر کشورها باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه ما و مامورین جمهوری اسلامی تک تابعیتی هستیم و فقط گذرنامه ایرانی برای ما حائز اهمیت است، اظهار داشت: هیچ ماموری اجازه پرسش درباره موضوع تابعیت مضاعف را ندارد و حقی هم برای ضبط آن را ندارد.
 
قشقاوی با اشاره به تابعیت مدیران دولتی و مسئولان کشور تصریح کرد: وزارت خارجه در این زمینه مشغول همکاری است همچنین بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی هم در خواست رسیدگی به این مسئله را دارد.
 
معاون وزیر امور خارجه گفت: همانطور که تاکید شد موضوع دو تابعیتی‌ها در مورد مدیران متفاوت است و در این راستا تقاضا دارم این مسئله با ایرانیان خارج از کشور برابری نکند.
 
وی یادآور شد: هیچ ایرانی خارج از کشوری را تشویق نمی‌کنیم که دو تابعیتی شود زیرا تابعیت واحد مورد قبول و توجه ما است.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در بخش دیگری ازسخنان خود در رابطه با ویزای الکترونیکی گفت: غیر از ده کشور، شهروندان 180 کشور می‌توانند ویزای الکترونیکی دریافت کنند.

قشقاوی گفت: صدور ویزای الکترونیکی در فرودگاه‌ها به این معنا است که شهروند هر کشوری مانند آلمان، ایتالیا و یا اسپانیا می‌تواند با موبایل خودش درخواست ویزای ایران کند.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه هر شخصی از هر کجای دنیا جز 10 کشوری که ویزای فرودگاهی به آن‌ها نمی‌دهیم، می‌تواند از طریق اینترنت درخواست ویزا کند، ادامه داد: شهروندان دیگر کشورها می‌توانند درخواست ویزای الکترونیکی از ایران کنند و ما هم 10 روز پس از درخواست، به این افراد کد رهگیری می‌دهیم.

وی با بیان اینکه این افراد می‌توانند ویزای خود را از محل زندگیشان در هر استانی دریافت کنند، تصریح کرد: نیازی نیست که شهروندان برای دریافت ویزای الکترونیکی به تهران و یا سفارت‎‌خانه‌های ما در خارج بیایند؛ یعنی می‌توانند هم اینترنتی و هم از فرودگاه آن را اخذ کنند، البته زیرساخت‌های آن هم باید فراهم شود.

قشقاوی با تاکید بر اینکه اداره کل فرودگاه‌های استان‌ها باید به ما محل مناسب داده و نمایندگی وزارت خارجه نیز باید تقویت شود، گفت: این کار در شیراز اتفاق افتاده و هفته دیگر هم در ارومیه انجام می‌شود، بنده با استاندار تبریز صحبت کردم و وی هم ابراز امیدواری کرد که در سال جاری در این استان هم این امر محقق شود، امیدواریم ساری هم چهارمین و یا پنجمین استان برای صدور ویزای الکترونیک باشد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار