در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

انصاری:آیت الله هاشمی درعرصه‌های اساسی نظام جمهوری اسلامی حضور تاثیرگذار داشت/مصباحی مقدم:آیت الله هاشمی پا به پای نهضت و حرکت امام(ره) با استفاده از قلم مبارزه می کرد

 نگاهی به ابعاد مختلف شخصیتی آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود .


انصاری :حضور تاثیرگذار آیت الله هاشمی درعرصه های اساسی نظام جمهوری اسلامی/به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  « نگاهی به ابعاد مختلف شخصیتی آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره)» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم و حجت الاسلام مجید انصاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به گفتگو پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این برنامه حجت الاسلام مجید انصاری اظهار داشت: واکنش ها و امواج گسترده ناشی از خبر ناگهانی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که بسیار گسترده بود، حکایت از جایگاه و نقش برجسته ایشان در تاریخ معاصر کشور و انقلاب اسلامی دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دوران نوجوانی ایشان همزمان با تولد نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) و خیزش مردم بود، افزود: البته قبل از پیوستن به نهضت اسلامی، ایشان در حوزه علمیه حضور داشتند ، جریانات را می شناختند و هدفمند وارد حوزه علمیه شده بودند.

حجت‌الاسلام انصاری با بیان اینکه ایشان اهداف خود را در سیمای امام (ره) و آرمان های انقلاب اسلامی دیدند و از همان آغازین روزها، مجذوب شدند، یادآور شد: در آن زمان که حکومت پهلوی در توطئه‌ای، طلاب جوان را به سربازی احضار کرد، ایشان به عنوان افسر وظیفه به تهران آمدند و با همان لباس خدمت حضرت امام می رسیدند و امام نیز در محضر علما و بزرگان، به ایشان توجه خاص داشتند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ایشان از آغاز نهضت اسلامی در خدمت امام (ره) و این نهضت قرار داشتند، گفت: هوش سرشار، فداکاری و شجاعت، بینش درست و اطلاعات وسیع موجب شده بود که هر روز نقش ایشان در نهضت اسلامی بیشتر و بیشتر شود.

وی ادامه داد: سختی ها و مشکلاتی که ایشان در مسیر نهضت اسلامی و در طول جریان مبارزه با آن مواجه شدند؛ حبس های متعدد، شکنجه های طاقت فرسا و رفتن تا مرز حکم اعدام همه حکایت از روح بلند، پایداری و شکیبایی و روحیه خستگی ناپذیر ایشان داشت.

جهاد علمی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، تحت الشعاع شخصیت سیاسی ایشان قرار گرفته است

حجت الاسلام انصاری در بخش دیگری از اظهاراتش یا بیان اینکه جهاد علمی آیت الله هاشمی رفسنجانی تحت الشعاع شخصیت سیاسی و فعالیت های سیاسی ایشان قرار گرفته است، افزود : ایشان به عنوان یک فاضل و پژوهشگر در حوزه علوم انسانی به خصوص در حوزه علوم قرآنی بود و از فرصت زندان هم استفاده کردند و مجموعه بسیار ارزشمند تفسیر راهنما را بنیان گذاشتند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: نقش ایشان در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس مجلس سبب شده که به نوعی ایشان را موسس مجلس در نظام قانون گذاری جمهوری اسلامی ایران بشناسیم و همچنین نقشی که ایشان در مجلس خبرگان رهبری  و ریاست جمهوری داشتند باعث شده که نقش مدیری توانا، مدبر، برنامه ریز، توسعه گرا و باهوش را از خود به جای بگذارند.

وی با بیان اینکه ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تا آخرین ساعات حیاتشان نقش آفرینی زیادی داشتند، تاکید کرد: عرصه ای از عرصه های اساسی و بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که آیت الله هاشمی رفسنجانی ، در آن حضور تاثیر گذار نداشته باشند.

آیت الله هاشمی در هر صحنه ای مسئولیت می گرفتند، آن صحنه محور فعالیت های اساسی نظام می شد


در ادامه این برنامه، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم از دیگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در همین رابطه اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت الله هاشمی رفسنجانی جزء معدود کسانی بود که پا به پای نهضت و حرکت امام (ره) با استفاده از قلم مبارزه می کرد.

وی با اشاره به ارتباط بسیار نزدیک ایشان با حضرت امام که موجب شده بود غرق در شخصیت امام شوند ادامه داد: این علاقه موجب شده بود که هر آن چه که امام آن را مطرح می کردند ایشان تعقیب و دنبال کنند  و تمام وجود خود را قبل از پیروزی انقلاب در خدمت به نهضت اسلامی به کار گیرد .

حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: ایشان کتک خوردن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط رژیم شاه و از کسانی بود که در آن دوره به شدت تحت فشار و آسیب قرار گرفته بودند.

وی با بیان اینکه ایشان در زمره مجموعه شاگردان نزدیک امام شناخته می شدند گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی از کسانی بود که علاوه بر  شاگردی ، مرید مقام عرفان امام (ره) بودند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان ساخت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ایشان از ارکان و ستون های نظام جمهوری اسلامی ایران بودند و در هر عرصه ای خود را سرباز نظام می دانستند و هر زمان که در صحنه ای مسئولیت می گرفتند، آن صحنه محور فعالیت های اساسی نظام می شد  به این معنی که اگر ريیس مجلس بودند مجلس شورای اسلامی ، محور فعالیت های اساسی نظام قرار می گرفت و بقیه ارکان نظام به نحوی تحت الشعاع جایگاه ایشان در مجلس شورای اسلامی بودند.

وی ادامه داد: در زمانی هم که ایشان رئیس‌جمهور شدند این جایگاه به ریاست جمهوری انتقال پیدا کرد و زمانی هم که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشتند هر دو قوه تحت تاثیر شخصیت ایشان قرار داشت.

حجت الاسلام مصباحی مقدم یادآور شد : در سال ۸۴ که ایشان برای کاندیداتوری در انتخابات ورود کردند و نتیجه به نفع ایشان نشد در دیداری که با ایشان داشتم عنوان کردم که شما رئیس مجمع هستید و ريیس جمهور یک سمت شما و رئیس مجلس نیز در سمت دیگر شما می نشینند لذا جایگاه شما یک جایگاه پدری است.

حجت الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت  در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، باید شخصیت های بزرگ را به نسل های آینده معرفی کرد گفت: باید نقطه قوت و اندیشه شخصیت های بزرگ را به نسل های آینده منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه، از سوی دشمنان توطئه وسیعی ایجاد شده است تا الگوهای شخصیتی را از جامعه اسلامی بگیرند ادامه داد:  جامعه ای که الگو نداشته باشد بی هویت و در هوا معلق است.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه، نقطه آشنایی بنده با ایشان در دوره مجلس اول بود ادامه داد:  آیت الله هاشمی رفسنجانی برای طلاب کرمان  الگو بودند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه، همکاری بنده با ایشان چهار دهه طول کشید گفت: روز یکشنبه محضر ایشان بودم به طوری که جلسه بسیار خوبی برگزار شد، آن روز ایشان از روزهای دیگر سرحال تر و شاداب تر بودند و با برخوردهای امید بخش جمع بندی خوبی از مباحث داشتند.

ایشان امیر کبیر بزرگ جبهه های جنگ بودند


 وی با اشاره به اینکه، ایشان امیر کبیر بزرگ جبهه های جنگ بودند خاطرنشان کرد: ایشان انقلاب را بیش از خود و هستیش دوست داشت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه،  ایشان بر رعایت حقوق مردم تاکید بسزایی داشتند و همواره از جایگاه رهبری دفاع می کردند گفت: ایشان خدمت امام رفتند و گفتند جنگ قابل ادامه دادن نیست و حاضر است مسؤلیت جنگ را بپذیرد اما امام نپذیرفتند و اعلام کردند که اگر قرار باشد مسؤلیت جنگ را کسی بپذیرد خود ایشان خواهند پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه، ایشان اهل ظاهر سازی نبودند افزود: ایشان تصمیمات شجاعانه ای می گرفتند و در مسئولیت های مهم کشور نقشی اساسی داشتند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه، مرحوم هاشمی رفسنجانی خود را فراجناحی می دانست گفت: ایشان عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت بود اما  نگاه شان پیوسته به این جامعه نبود.

وی با بیان اینکه، ایشان از ولی فقیه حرف شنوی داشت افزود: از نظر تجربه و سابقه مدیریتی ایشان شخصیتی کم نظیر بودند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه، ایشان در دوران ریاست جمهوری پر کار و فعال بود گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی از حافظه خوبی برخوردار بودند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: ایشان در دوران ریاست جمهوری تمام وزرا را با رهبر چک می کردند و با موافقت رهبری به مجلس معرفی می کردند و بدون هماهنگی با رهبر کاری انجام نمی دادند.

آیت الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه برنامه طی گفتگوی تلفنی گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی شخصیتی فعال، مفید، جدی، هوشیار و متنفذ بود.

وی با اشاره به نقش ایشان در دوران انقلاب و پس از آن افزود:  اختلاف نظر و سلیقه در میان طلبه ها و روحانیون امری طبیعی است و بنده با ایشان بی پرده حرف می زدم لذا، طبیعی است که ایشان در برخی مواقع با ما و رهبری اختلاف نظر داشتند اما این مسئله امری صد در صد طبیعی بود.

آیت الله یزدی با بیان اینکه، ایشان عضوی فعال در مبارزات بود ادامه داد: ایشان بعد از پیروزی انقلاب به سمت های گوناگونی منصوب شدند و از یاران امام و دوستان رهبری بودند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه، ایشان حامی نظام بودند گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی دقت بسیار زیادی بر مسائل داشتند .

وی با اشاره به هیات سه نفره در دوران امام افزود: اسناد بسیار معتبری در گفتگو ها وجود دارد و امام می گفتند پیش هیات سه نفره بروید و اسناد را باید جایی می سپردیم که در تاریخ گم نشود و لذا ایشان گفتند که باید اسناد را به اداره قوانین مجلس بسپاریم.

انتهای پیام/



 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.