حجت الاسلام منتظری:

دولت حق حساب‌کشی از قوه قضاییه را ندارد/ ابایی از پاسخگویی نداریم / قرار نیست هرکس اعتصاب غذا کند، حکمش تغییر کند

دادستان کل کشور گفت: کار امروز دشمن، تضعیف قوه قضاییه است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگارن جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد منتظری دادستان کل کشور در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که امروز(چهارشنبه) برگزار شد،اظهار داشت: خداوند در سوره ص قرآن کریم به حضرت داوود(ع) در رابطه با قضاوت هشدار داده است و این آیه شاخصی برای همه‌ی کسانی است که در مسیر حکم و قضا، قدم در عرصه قضاوت می‌گذارند.

وی خطاب به کارآموزان قضاوت گفت: شما در آستانه ورود به یک عرصه سنگین و خطیر هستید، خداوند متعال در قرآن به حضرت داوود(ع) خطاب می کند که من تو را خلیفه در زمین قرار دادم، خلیفه به معنی جانشین است و یک رابطه ای بین خلیفه الله بودن و حکم حق وجود دارد و جایگاه صدور حکم یک صلاحیت و یک بستر مناسبی را لازم دارد و صلاحیت حکم بین الناس این است که خلیفه الله باشد. 

دادستان کل کشور گفت: ما باید در محضر خدا بنشینم و فکر کنیم که آیا این ویژگی در ما وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بیان داشت: خداوند بلافاصله به حضرت داوود(ع) می فرماید که در حکم از هوای نفس تبعیت نکن، پس نشان می دهد حکم حق به هوای نفس نزدیک است ، رابطه دوستی و یا دشمنی و بغض ممکن است تأثیر داشته باشد و اگر قاضی یکی از این مسایل را دارا باشد که از مسیر حق کسی که از مسیر الهی گمراه شود گرفتار عذاب الهی می شود. 

وی گفت: اگر قاضی در مقام حکم فراموش کرد که یک روز باید حساب پس دهد، پس راهی که شما انتخاب کردید راه دشواری است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری تأکید کرد: نفس انسان گرایش های زیادی دارد و انسان را به مسیر غیرحق می کشاند، شما قضاوت را تحت چه عنوانی انتخاب کردید، اگر کسی قضاوت را به عنوان شغل انتخاب کند، دچار خسارت شده و توصیه می کنم همین امروز، این شغل را رها کنید و جهنم را برای خود نخرید.

دادستان کل کشور گفت: اگر هدف احقاق حقوق مظلوم باشد خوشا به حالتان و در این شغل بمانید که هم اعتبار الهی و هم اعتبار اجتماعی به همراه دارد و در پایان روز و در هنگام رفتن به بستر که روز خودتان را مرور می کنید، می بینید که چند گره از کار مردم باز کرده اید و این مقام به فرموده امام حسین(ع) جای شکر دارد.

حجت السلام و المسلمین منتظری گفت: قضاوت مسئولیت مهم و جایگاه رفیع دارد که خداوند آن را به پیامبران خود داد و به حضرت داوود(ع) در رابطه با آن هشدار داده است، امروز با خودتان پیمان ببندید که از مسیر حق جدا نشوید، شما بدانید که یک درهم که مبلغ کمی است، فرقی با میلیاردها تومان ندارد که شما بخواهید به خاطر آن به ناحق قضاوت کنید 

وی افزود: این شغل لوازمی دارد و یکی از آن محدودیت است و شما نباید با هر کسی معاشرت کنید، لباس پوشیدنتان باید مشخص باشد و شاخص قضاوت، شخصیت شما است و خوشبختانه بخش گواهی شخصیت به گزینش قضاوت اضافه شده است و شما باید به محدودیت ها ملتزم باشید.

 حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: در کتاب آداب القضا آمده است که قاضی در حال گرسنگی و خستگی قضاوت نکند و بین دو طرف پرونده به یک گونه رفتار کند.

وی افزود: اگر خدایی نکرده وارد فضایی شوید که قاضی جیبش باز باشد، بسیار ناگوار است، بنده با سی و چند سال آشنایی با شغل قضاوت دیده ام که قضاتی با چند ماه کار وارد فضاهایی می شوند، دو چیز شما را در مقام قضاوت تهدید می کند که پول و مسائل جنسی است، باز مراجعه به نفس خود کنید، اگر می بینید که گرایش نفسانی شما نمی تواند محدودیت ها را تحمل کند، این شغل را رها کنید. 

دادستان کل کشور بیان داشت: انسان اگر خودش را واجد شرایط نمی داند، قضاوت را رها کند البته قوه قضاییه شدیدا به قضات صالح نیاز دارد، قضاوت شغل نیست که ما بخواهیم از طریق آن زندگی آن چنانی برای خود درست کند، البته حقوق قضاوت به میزانی است که بتوانیم یک زندگی مناسب درست کنیم، زمانی در مقام قضاوت می توانید موفق باشید که متناسب با شرایط روز دانش خود را ارتقا دهید.

حجت السلام و المسلمین منتظری خطاب به کارآموزان قضاوت گفت: شما به تناسب شغل درس‌ها را مطالعه کرده اید، اما باید با دانش روز هم آشنا باشید، جایگاه قضا به دلیل این که شما با تمام مسائل جامعه از جمله بازار کار، مسائل حقوقی و خانواده در ارتباط هستید، به گونه ای است که باید به دانش روز آگاه باشید، قاضی اگر بخواهد به حق حکم کند، نمی تواند خود را از مسائل روز دور کند.

وی تصریح کرد: یک قاضی باید به مسایل روز و اجتماعی آگاه باشد و اگر این آگاهی را نداشته باشد، شبهات به او هجوم می آورد، بنابراین یکی از جهاتی که بنده روی آن تأکید دارم این است که خودتان را به مسائل روز آشنا کنید.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: نکته دیگر که لازم می دانم تأکید کنم، این است که صدور حکم نیاز به حکم ولی فقیه دارد و ولی فقیه به رئیس قوه قضاییه دستور داده است که قاضی را در شغل قضاوت نصب کند و شما با یک واسطه منصوب ولی فقیه هستید، پس اگر ولی فقیه حکمی به شما داد، شما باید آن را اجرا کنید، مقام معظم رهبری در باب قضاوت به قضات تأکید کردند که قوه قضاییه که شاخص ترین عناصر تشکیل دهنده آن، قضات هستند صد در صد انقلابی باشند و انقلابی عمل کنند و البته انقلابی گری به معنی تندروی نیست، بلکه به معنی بدون روی درباستی و قاطعانه عمل کردن است و این امری است که ولی فقیه به شما دستور داده است و متأسفانه ما آن را در قوه قضاییه نمی بینیم.

دادستان کل کشور ادامه داد: یکی از استراتژی های دشمن این است که قوه قضاییه را هدف قرار دهند و ما آثار آن را می بینیم و اگر در کشوری قوه قضاییه ضعیف شود، مطمئن باشید آن کشور آسیب می بیند، امروز به دلایل مختلف سیبل دشمن قوه قضاییه است و ما از پشت پرده ها خبر داریم و کسانی که حرف از دلسوزی برای قوه قضاییه می زنند، می بینیم که حرف دشمن را تکرار می کنند و شما باید روزمره این مسایل را رصد کنید و کار دشمن تضعیف قوه قضاییه است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در جمع خبرنگاران و در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضاوت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر ریاست جمهوری مبنی بر شفاف‌سازی حساب‌های قوه قضاییه گفت: اصل شفاف‌سازی حساب‌ها خوب است و بحثی در آن نیست، قوه قضاییه یک بودجه مصوب دارد  و تمام مقررات قانونی برای  آن برقرار می شود و  دیوان محاسبات و ذی حساب ها هستند و از ریال اول تا آخر  آن را بررسی می کنند.

وی افزود: بخش دوم وجوهی است که اخیرا روی آن ها مانور داده می شود که آن هم با اذن مقام رهبری بوده و صرف هزینه هایی شده که متأسفانه قوه قضاییه اعتبارات لازم برای آن‌ها را نداشته است، لذا این حساب ها کاملا مشخص است و از زمان آیت الله یزدی و در دوره آیت الله شاهرودی و در زمان کنونی در دوره آیت الله لاریجانی این حساب‌ها روشن است تا جایی که بنده خبر دارم، همه حساب ها بر اساس اسناد و مدارک موجود است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود: چون  حساب دولتی نیست، دولت نمی تواند آن را حساب‌کشی کند، اما قوه قضاییه می تواند در برابر افکار عمومی پاسخگو باشد و از این امر هیچ ابایی ندارد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که" اما این حرف ها از زبان رئیس جمهور خارج شده است" گفت : انسان در مقام سخنرانی گاهی حرف‌هایی می زند که توجهی به آثار و تبعات آن ندارد و امیدواریم این حرف‌ها که در این سطح  زده می شود، رعایت شود تا جامعه در آسایش باشد و اگر هر کدام از مسئولان ابهاماتی دارند، می توانند در جلسات خصوصی آن را مطرح کنند.

دادستان کل کشور درباره معوقات بانکی افزود: کسانی که معوقات بانکی و شرایط نامناسب اقتصادی دارند، دولت و بانک مرکزی به آن ها فرصت پرداخت معوقاتشان را می دهند، اما کسانی که از پرداحت آن عدول می کنند، با آن ها برخورد می شود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری درباره وضعیت اعتصاب غذای آرش صادقی و این که آیا اعتصاب غذا دلیلی بر ایجاد تغییر در حکم می‌شود ، گفت: دلیل بر این نیست، هر کسی که اعتصاب غذا کند در حکمش تغییری ایجاد شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۲:۴۳ ۱۵ دی ۱۳۹۵
چه جالب مسئولین قضای کشور میدانند دردادگاه خانواده چه می گذرد باعث تاسف است من خود قربان همین قضاوتم نمیخواستم ازهمسرم جدابشم دوست داشتم قضای پرونده جدایی مارا تایید نکند ولی متاسفانه قضای درمدت 5 دقیقه پرونده طلاق مرا امضاگرد فقط از من پرسید همسرت چند ساله است ومن که گفتم 44سالش است قضای فرمودن کسیکه تا40سال درست نشده بداخلاق است دیگر درست نمیشود به اهمین سادگی اندازه یک آب خوردن/؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار