در طول برنامه پنجم توسعه میزان بهره وری در حوزه های صنعت و معدن تغییر چندانی نکرده به همین منظور باید این عقب گرد را از طریق جذب سرمایه گذاری جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره وری عنوان کرد: در حال حاضر رشد اقتصادی کشورها از طریق ارتقا بهره وری حاصل می شود بنابر این محاسبه رشد شاخص ها در صنایع مختلف برای تعیین سهم آن در رشد اقتصادی کشورها در راستا برنامه ریزی های آینده آنان حائز اهمیت است.

وی در ادامه افزود: جشنواره ملی بهره وری طی 8 سال گذشته سعی کرد رشد شاخص های بهره وری نیروی کار و سرمایه به نرخ ثابت ( از طریق تورم زدایی) در صنایع مختلف را محاسبه کند و بر این اساس تا کنون به اندازه گیری شاخص های 5 هزار بنگاه اقتصادی پرداخته است.

شکرخدایی مهمترین ویژگی این جشنواره را رایگان بودن مرحله اول آن دانست و گفت: در صورتی که هر بنگاه اقتصادی صورت مالی تایید شده را داشته و سود و زیان های آن نیز مشخص باشد، بدون هیچ محدودیتی می تواند در این جشنواره حضور یابد و میزان بهره وری آن به صورت رایگان محاسبه می شود.

دبیر جشنواره ملی بهره وری تصریح کرد: سازمان‌ها در 5 رویداد  مسابقه ملی بهره وری، بهینه کاوی، تجربه های موفق، بهترین محل کار و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

وی با بیان اینکه هم اکنون کشور در زمینه اجرایی شدن برنامه های خود با مشکلاتی مواجه است افزود: امسال برای اولین بار سامانه آنلاین برای اندازه گیری توان مهندسی اجرا، راه اندازی شده است.

شکرخدایی عنوان کرد: میزان بهره وری عوامل اقتصادی در سال 94 با در نظر گرفتن سال 89 به عنوان سال پایه در حوزه های پالایشگاه 191.8، مواد دارویی 115، ساخت خودرو 98 ، کانی های غیر فلزی 374، محصولات فلزی 222، فولاد 189 ، بیمه 67، بانکها و موسسات مالی222، مخابرات167 ، ماشین آلات و دستگاه های برقی 181و قندو شکر 99 ارزیابی می شود.

دبیر جشنواره ملی بهره وری ادامه داد: در زمینه کاشی و سرامیک، محصولات کاغذی، تایرسازی، خدمات پرداخت و خودروسازی رقم این شاخص به ترتیب 142 ، 108، 155، 105 و 95 بوده و این در حالی است که در زمینه شوینده ها و لوازم آرایشی با کاهش شدید مواجه بوده ایم و به عدد 19 تنزل کرده ایم.

شایان ذکر است که شاخص پایین تر از 125 نشان از بهره وری پایین آن بخش مطابق با برنامه پنجم توسعه را دارد.

وی در پایان با ابراز گلایه مندی از میزان بهره وری حوزه های صنعت و معدن کشور بیان کرد: میزان بهره وری کلیه عوامل در صنعت در سال 94 به نسبت سال پایه(88) 101 بوده که این امر نشان از عقب گرد، مطابق با برنامه پنجم توسعه دارد و بهتر است این کاستی از طریق جذب سرمایه گذاری جبران شود.

تحریم ها عامل اصلی کاهش میزان بهره وری

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی فروزان فر عضو اتاق بازرگانی تهران در نشست راهبردی بهره وری ملی عنوان کرد: تحریم ها از طرفی امکانات و تجهیزات را محدود کرده و از سوی دیگر سبب کاهش میزان ارزش افزوده تولیدی شده است.

وی در ادامه افزود: دولت یازدهم از طریق کاهش نرخ تورم بر بهبود وضعیت اقتصادی تاثیر گذاشته است، علاوه بر این از آنجایی که رشد اقتصادی را 7 درصد پیش بینی می کند این شاخص نیز بر ارزش افزوده کشور تاثیر خواهد گذاشت.

فروزان فر تصریح کرد: در دوران پسابرجام امکان تبادل سرمایه فراهم شده اما بر کاهش هزینه های مبادلاتی تاثیر چندانی نداشته است.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه عنوان کرد: درصورتیکه تغییرات کشور در قالب  بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری خارجی رخ دهد امکان تحقق سهم35 درصدی بهره وری مطابق برنامه ششم توسعه وجود خواهد داشت.

به گفته وی درصورتیکه زمینه جذب سرمایه گذار خارجی فراهم شود٬ می توانیم شاهد افزایش میزان بهره وری کشور باشیم.

فروزان فر بابیان اینکه کشور توانایی جذب سرمایه برای جبران کاهش بهره وری را ندارد، تصریح کرد: اگر کشور طی 5 سال آینده نتواند زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کند، منابع کشور اجازه تجهیز سرمایه را نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار