همدان؛

دانشنامه همدان كاربردی و مختص همه اقشار جامعه است

استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: دانشنامه همدان كاربردی و در عین حال با زبان گویا و ساده مختص همه اقشار جامعه است.

دانشنامه همدان كاربردی و مختص همه اقشار جامعه استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ رضا نظری ارشد، دانشنامه استان را شناساندن فرهنگ استان به مردم این منطقه و دیگر استان‌های كشور عنوان کرد و اظهار داشت: این دانشنامه به گونه ای طراحی شده که برای عموم مردم جامعه تأثیرگذار و قابل درک است.

وی اقدام حوزه هنری همدان در تدوین دانشنامه را تحسین برانگیز برشمرد و افزود: حوزه هنری در این زمینه اقدام بزرگی کرده و خوب و دقیق وارد شده است و این روند می‌تواند میز کاری مشترکی برای پژوهشگران باشد.

نظری ابراز داشت:  تدوین دانشنامه زمینه خوبی را برای پژوهشگران فراهم کرد تا بتوانند با پژوهش های واقع نگرانه و مدون،ویژگی های تاریخی،مذهبی،آداب وسنن و به طور کلی فرهنگ استان را در گذشته و حال را به زیبایی به تصویر بکشند.

وی با تأکید بر اینکه این حرکت می‌تواند بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان را به دیگران معرفی كند، ادامه داد: این دانشنامه حاوی معرفی فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان همدان است که استادان زیادی در تدوین این دانشنامه همکاری داشته اند.

این دکترای باستان شناسی همچنینپیرامون طرح ارائه شده خود در این دانشنامه اشاره و خاطرنشان کرد: " امامزاده های همدان " عنوان کتابی است که با پژوهش‌های انجام شده درصدد هستم امامزاده‌ها و بقاع متبرکه استان و ویژگی‌های تاریخی و معماری اسلامی استان را در این کتاب عنوان کنم.

رضا نظری ارشد بیان داشت: این پژوهش تاکنون روند خوبی داشته و در حال نگارش است که تا نیمه اول سال آینده آماده خواهد شد.


 پژوهش ها باید جریان ساز و مرجع باشند


استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در ادامه با بیان اینکه امروز مهمترین ضرورت پژوهش، مسئله محوری آن است، تصریح کرد: مرجع‌سازی و جریان‌سازی در عرصه پژوهش امری ضروری است و اگر پژوهش‌های ما جریان‌ساز و مرجع باشند نیمی از راه را طی کرده‌ایم.

رضا نظری ارشد، مهمترین دغدغه پژوهشگران را بودجه‌های ناکافی پژوهشی، برشمرد و گفت: امروزه شاهد حرکت پرشتاب پژوهش در کشور و در استان هستیم اما نبود بودجه این حرکت پرشتاب را آهسته کرده و لازمه این حرکت رو به جلو تأمین منابع مالی مناسب است.

وی نبود بانک اطلاع‌رسانی جامع و روزآمد در استان را از دیگر مشکلات پژوهشگران بیان و اظهارکرد: دستیابی به سامانه‌های اطلاعاتی برای پژوهشگران برای دسترسی به مقالات جهانی مهم است که باید نگاهی جدی به آن شود.

نظری با اشاره به وضعیت پژوهش در استان اذعان داشت: در استان گام های خوبی در این زمینه برداشته شده و خوشبختانه در دانشگاه های استان هسته های علمی خوبی با حضور دانشجویان و استادان شکل گرفته و در حوزه هنری همدان نیز پژوهشگران به خوبی ورود پیدا کرده اند که این موضوع جای بسی خرسندی است.

این استادیار دانشگاه در پایان پژوهش محوری در جامعه را امری مهم عنوان کرد و افزود: لازم است با بررسی و رصد تحولات جامعه، به آسیب شناسی مشکلات و چالش های آن پرداخته و مسیر تحقیق و پژوهش را تعالی بخشیم.

گفتنی است؛ نشست بازاندیشی دانش‌نامه‌های مراکز استانی حوزه هنری، 15 و 16 دی‌ماه در همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار