پایان بحران سیاسی کنگو در گرو امضای رئیس‌جمهور

توافق گروه‌های مخالف و موافق دولت در کنگو بر سر حل بحران سیاسی، نیازمند امضای رئیس جمهور این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه بی‌بی‌سی؛ دولت جمهوری دموکراتیک کنگو و مخالفان پس از ماه‌ها بحران سیاسی به توافقی مشترک دست یافتند. نمایندگان دولت و مخالفان سیاسی روز گذشته با امضای توافقنامه‌ای درباره سرنوشت "ژوزف کابیلا"، رئیس جمهور این کشور، به توافق رسیدند؛ اما این توافق نیز در نهایت نیازمند امضای رئیس جمهور است.

به موجب این توافق، کابیلا تا پایان سال 2017 به عنوان رئیس جمهور کنگو به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

"مارسل اوتمبی"، میانجیگر ارشد کلیسای کاتولیک جمهوری دموکراتیک کنگو، با تایید این موضوع اظهار داشت: براساس توافقی که میان گروه‌های سیاسی این کشور به دست آمده، ژوزف کابیلا پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی کشور (دسامبر 2017)، از قدرت کناره گیری خواهد کرد.

به گفته رئیس کنفرانس اسقف‌های کاتولیک جمهوری دموکراتیک کنگو، براساس توافق به دست آمده، کابیلا قادر نخواهد بود به منظور نامزد شدن برای سومین دوره ریاست جمهوری، قانون اساسی جمهوری دموکراتیک کنگو را تغییر دهد.

از سوی دیگر مقرر شد یک شورای انتقالی به ریاست "اتینه تشیسکدی"، رهبر مخالفان دولت، تشکیل شود. علاوه بر این دو طرف توافق کردند یک نخست وزیر از میان مخالفان انتخاب شود.

بحران سیاسی در جمهوری دموکراتیک کنگو از زمانی آغاز شد که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به تعویق افتاد و کابیلا برای باقی ماندن در قدرت پافشاری کرد.

ژوزف کابیلا پس از ترور پدرش لورن کابیلا در سال 2001 به قدرت رسید، وی در دو انتخابات سال‌های 2006 و 2011 پیروز شد.

طبق قانون اساسی جمهوری دموکراتیک کنگو وی نمی‌تواند برای سومین بار نامزد انتخابات شود. مخالفان معتقدند کابیلا مانند برخی دیگر از مقامات کشورهای آفریقایی قصد باقی ماندن در قدرت را دارد.

مخالفان نگران هستند به تعویق انداختن انتخابات، زمان لازم را به کابیلا برای تغییر قانون و ماندن در قدرت بدهد. همچنین برخی گروه‌های مخالف معتقدند با تعویق انتخابات زمان مورد نیاز برای سازماندهی و تقلب در انتخابات برای حزب حاکم فراهم می‌شود.

در پی کنار نرفتن کابیلا از قدرت، تاکنون دست‌کم 27 نفر در جریان اعتراضات دولتی کشته و بیش از 270 نفر بازداشت شده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار