آزمایش زودهنگام پوتین برای ترامپ/ آیا تنش‌ها در روابط مسکو-واشنگتن در دوران ترامپ به پایان می‌رسد؟

پولیتیکو در مطلبی به بررسی موضع ترامپ درباره تحریم‌های آمریکا علیه روسیه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت پولیتیکو در مطلبی نوشت: به نظر می‌رسید ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – قصد آزمایش دونالد ترامپ – رئیس جمهور منتخب آمریکا – را داشته باشد، اما عده اندکی تصور می‌کردند این آزمایش به این سرعت مطرح شود.

در پی تصمیم باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – مبنی بر اخراج ده‌ها دیپلمات روسیه از آمریکا و وضع تحریم‌های جدید برای مسکو به اتهام دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ولادیمیر پوتین روز جمعه اعلام کرد چنین اقداماتی را تلافی نخواهد کرد.

وی در عوض گفت روسیه قصد دارد در جهت بهبود روابط با آمریکا گام‌هایی بردارد و سیاست‌های دولت آینده دونالد ترامپ در چگونگی این مسئله تاثیر خواهد گذاشت.

از یک سو، پوتین با این اقدام اوباما را تحقیر می‌کند و در عین حال، دیدگاه خود درباره ترامپ را مثبت قلمداد می‌کند. از سوی دیگر، پوتین بر ترامپ فشار می‌آورد تا ادعاهای وی درباره بهبود روابط مسکو و واشنگتن را ثابت کند.

این آزمایش برای ترامپ که همواره عادت داشته است عملکرد دیگران را زیر سوال ببرد، امری بسیار دشوار خواهد بود. برخی از مقامات حزب جمهوری‌خواه درباره ادعای حمله سایبری روسیه به انتخابات آمریکا خشمگین هستند و برخی دیگر نیز اعلام کرده اند اوباما به اندازه کافی در مجازات روسیه سختگیرانه عمل نکرده است.

در این شرایط، ترامپ یا درباره کاهش و یا لغو این تحریم‌ها تصمیم خواهد گرفت و یا با باقی برجای گذاشتن تحریم‌ها – و حتی افزایش آن‌ها – خشم پوتین را بر خواهد انگیخت.

روز جمعه، دونالد ترامپ در پیامی در صفحه کاربری توییتر خود از تصمیم پوتین تمجید کرد. وی نوشت: "به تعویق انداختن مقابله به مثل با آمریکا اقدام بسیار خوبی بود. من همیشه می‌دانستم او (پوتین) فردی باهوش است!"

با این‌حال، برخی از تحلیلگران معتقدند احتمال تشدید تنش‌ها در روابط مسکو و واشنگتن در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز وجود خواهد داشت.

"متیو روجانسکی" – کارشناس مطالعات روسیه در بنیاد "وودرو ویلسون" – در این‌باره گفت: "به نظر من باید به آنچه دولت روسیه درباره آن اظهار نظر نکرده است توجه کرد. آن‌ها اعلام نکرده اند که آیا در آینده دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج خواهند کرد یا خیر. آن‌‌ها همچنین مشخص نکرده اند تحریم‌هایی را علیه آمریکا و مقامات امنیتی واشنگتن وضع خواهند کرد یا خیر."

در میان جریمه‌هایی که باراک اوباما علیه روسیه وضع کرده است، اخراج 35 نفر از دیپلمات‌‎های روسیه از آمریکا، وضع تحریم‌های اقتصادی علیه آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی روسیه، تعطیلی 2 ساختمان مرتبط با روسیه در مریلند و نیویوک که گفته می‌شود به منظور جاسوسی از آن‌ها استفاده می‌شده است و دیگر اقدامات که به دلیل محرمانه بودن فاش نشده اند دیده می‌شود.

دونالد ترامپ که تحت فشارهای زیادی برای اعلام موضع خود در این‌باره قرار دارد، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای دوپهلو گفت: "زمان آن رسیده است که از این موضوع بگذریم." با این‌حال، وی اعلام کرد با آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا درباره جزئیات یافته‌هایشان جلسه‌ای ترتیب خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار