به بهانه پخش «معمای شاه»؛

جمشید آموزگار را بیشتر بشناسید

جمشید آموزگار که فرامرز روشنایی نقش وی را در سریال معمای شاه عهده دار شده است، بشناسید.

بهجمشید آموزگار را بیشتر بشناسید گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرور تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.     
  
گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد.

یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.  

جمشید آموزگار که از نخست وزیران دوران پهلوی است و این شب ها فرامرز روشنایی ایفای نقش وی را در سریال معمای شاه به عهده دارد؛ در آن زمان سمت هایی چون وزیر کار، کشاورزی، کشور، بهداری، کارشناس بانک جهانی (رئیس مجمع سالانه این بانک در سال ۱۳۴۶) و صندوق بین‌المللی پول و رئیس دوره‌ای اوپک را عهده دار شده بود و در سال های 1356 و 57 نخست وزیر کشور بود.

آموزگار همزمان با جنگ جهانی دوم که با تحصیلات دانشگاهی او یکی شد، به آمریکا رفت و دکترای مهندسی راه و ساختمان و پس از آن فوق لیسانس مهندسی هیدرولیک را در ۱۳۲۶ از دانشگاه واشینگتن دریافت کرد.

او در زمان منوچهر اقبال در سال 1337سمت وزارت کار و پس از آن وزارت کشاورزی را به عهده گرفت و بعدتر در زمان حسنعلی منصور وزارت بهداری را تجربه کرد.

جمشید آموزگار در سال ۱۳۵۲، به عضویت در هیئت امنای دانشگاه تهران منصوب شد و در دی ماه همان سال ریاست اجلاس اوپک در تهران عهده دار شد و هویدا در کابینه جدید خود وزارت کشور را به آموزگار داد.

در ادامه بعد از برکناری هویدا، سرانجام آموزگار در سال 1356 نخست وزیر شد و در همان زمان بود که تظاهرات و مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی به اوج خود رسید و چندسال بعد، یک هفته پس از فاجعه سینما رکس آبادان در ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ که منجر به کشتار حدود ۳۷۷ نفر از اهالی شهر شد، آموزگار در مقابل اعتراض عمومی در سراسر کشور به علت ناتوانی در پاسخگویی به خواسته‌های مردم، از مقام نخست‌وزیری و دبیرکلی حزب رستاخیز استعفا داد. 

وی مدتی بعد از تلاش های ازهاری برای آرام کردن اوضاع با اجازه شاه و دریافت گذرنامه سیاسی به بهانه بیماری همسرش از کشور خارج شد. 

آموزگار تا پایان عمرش در آمریکا ماند و سرانجام در مهرماه 1395 دار فانی را وداع گفت.


گزارش از فاطمه شهدوست 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار