سروری در جلسه علنی شورای شهر تهران مطرح کرد؛

دولت ۱۸ هزار میلیارد به شهرداری بدهی دارد/این بدهی‌ها پرداخت می‌شدف شاهد آلودگی‌ هوا تهران نبودیم

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر با اشاره به اینکه دولت به شهرداری ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهکار است، گفت: این رقم صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و شانزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هفته گذشته رئیس جمهور از سند حقوق شهروندی رونمایی کرد، اظهار داشت: اما جای سوال است که آیا حقوق شهروندی بدون الزامات قانونی و بدون تصمیم‌های لازم در کشور قابل اجراست؟

وی با بیان اینکه حقوق و ثروت در تأثیرگذاری زندگی مردم نقش بسیاری دارد، افزود: از حقوق شهروندی باید حمایت شود، چرا که بدون این حمایت نمی توانیم الزامات آن را اجرایی کنیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در ماده یک، سند حقوق شهروندی از حق حیات همه انسان‌ها صحبت‌ها شده است، گفت: این روزها شاهد مسئله آلودگی هوا در برخی شهرها هستیم، به گونه‌ای که چند روز قبل من در بازدید از شهرک شهید بهشتی در حکیمیه به دلیل آلودگی هوا احساس کردم که قلبم در حال ایستادن است.

سروری با تأکید بر اینکه در سند حقوق شهروندی آمده است که مردم حق حیات دارند، اما اقدامات لازم از سوی دولت انجام نمی‌گیرد، تصریح کرد: لازم است که چند مورد از بی‌توجهی دولت به مسئله بهبود آلودگی هوا را یادآور شوم که بسیار مهم است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون آلودگی هوا مردم را از پای در آورده به همین منظور باید در خصوص حقوق شهروندی همه الزاماتی را که اجرایی می شود را مطرح کنیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه براساس قانون باید شهرداری، سهم شهرداری‌ها از محل جرایم راهنمایی و رانندگی پرداخت کند، تأکید کرد: دولت باید هزارو ۱۳۹ میلیارد تومان از محل تخلفات راهور به شهرداری تهران پرداخت کند، اما این مبلغ هنوز پرداخت نشده است.

سروری ادامه داد: دولت باید ۳۴۲ میلیارد تومان از محل تخفیفات بافت فرسوده، هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان از محل یارانه اتوبوس، ۵ هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان از محل سهم ۵۰ درصدی دولت در ساخت مترو و همچنین ۳ هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان از محل ساخت ایستگاه‌های مترو به شهرداری بپردازد که این مبلغ پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه با اعمال پرداخت ۲ هزار میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی، دولت به شهرداری ۱۸ هزار میلیارد تومان بدهکار است، تأکید کرد: این رقم صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شد، به همین منظور معتقدم اگر دولت‌ها این بدهی‌ها را پرداخت می‌کردند، شاهد آلودگی هوای شهر تهران نبودیم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: بدون شک باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم تا شاهد کاهش آلودگی هوای شهر تهران باشیم.

سروری با تأکید بر این که دولت سند حقوق شهروندی را رونمایی کرده، اما اولین بند آن را که حق حیات هست، اجرایی نمی‌کند، گفت: با اجرایی نشدن این موضوع استفاده ابزاری و تبلیغاتی از این امر در ذهن متبادر می‌شود که این کار بیشتر جنبه انتخاباتی داشته است.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار