کرمان؛

افزایش درآمد وتوسعه درمانی با پرورش زالو درکرمان

به علت گرایش مردم به طب سنتی پرورش زالو و شرایط اقلیمی پرورش زالو در کرمان گسترش می یابد.

افزایش درآمد وتوسعه درمانی با پرورش زالو درکرمانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ رها ابوالقاسمي ، مدير شيلات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در حال حاضر یک واحد تکثیر و پرورش زالو طبی در استان در حال فعالیت است که مجوز آن در سال 94 صادر شده است.

وي با بيان اينكه به علت گرايش مردم به طب سنتي و شرايط اقليمي مناسب در اقصي نقاط كشور استانهايي از جمله آذربايجان شرقي، البرز، اصفهان، خراسان و استان های شمالی پرورش زالو با موفقيت همراه بوده، افزود: با توجه به مشکلات پیش رو در زمینه فعالیت های کشاورزی و دامی از جمله افت دبی منابع آبی و بعضاً شور شدن منابع آبی در بعضی مناطق استان فرصت برای تولید و پرورش آبزیان و موجوداتی چون زالو که نیاز آبی به مراتب کمتری نسبت به ماهیان سردابی و گرمابی داشته مناسب تر و به فضای کمتری نیزبرای اجرا و انجام چنین طرح هایی نیاز است.

ابوالقاسمي اظهار کرد: از لحاظ توجیه اقتصادی باتوجه به قیمت نوزاد زالو حدود 500 تا هزار و 500 تومان متغیر است.

وی خاطر نشان کرد: دسترسي به نوزاد زالو در تیر تا شهریور فراوان و شهریور تا اسفند کمیاب است و اگر کار پرورش زالو را با 2 هزار زالو شروع کنیم بعد از حدود 6 تا 8 ماه که در طول این مدت حدود 3 مرتبه باید آنها را تغذیه نمود، تعداد آنها به 20 هزار عدد رسانید.

ابوالقاسمی تصریح کرد: با توجه به فصول مختلف صید و فراوانی این موجود در بازار خرید و فروش می توان آنها را به مبلغ هزار و 500 تا 2 هزار و 500 تومان به فروش رساند.

وي با تاكيد بر اينكه تلفات زالو ها و هزینه خرید تاسیسات و تجهیزات و احداث بنا را هم باید در این خصوص درنظر گرفت، یادآور شد: در مجموع می توان از این فعالیت به عنوان یک فعالیت اقتصادی سود آور یاد کرد و آب چشمه و قنات آب مناسب پرورش زالو است و از آب شهري بدون كلر نيز مي توان استفاده کرد.

ابوالقاسمی تغيير ناگهاني دماي آب در زمان تعويض را علت وارد شدن صدمه به زالو ها بيان كرد و گفت: بهتر است دمای آب رشد و نگهداری آنها بین 10 تا 14 درجه باشد و در زمان تکثیر دمای 27 تا 29 مناسب ترین دماست و مي توان به جاي آب از خاك مرطوب و تميز به منظور محيط كشت زالو استفاده و یا اینکه در آکواریوم و ظروف شیشه ای یا پلاستیکی جهت پرورش و نگه داری آنها اقدام کرد.

اميد است : با توسعه پرورش اين گونه در استان كرمان شاهد ايجاد فرصت هاي شغلي جديد براي جوانان بيكار و افزايش درآمد اقتصادي خانوار خصوصاً خانوار روستائي باشيم.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار