رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران:

مهاجرت به ایران برای نویسندگان افغانستان دستاوردهای خوبی داشته است

محمدی گفت: مردم در طول مهاجرت و جنگ مصیبت‌ها و رنج‌های بسیاری می‌بینند؛ اما از نیکی‌های مهاجرت هم به‌دست آوردن دستاوردهای بسیار خوبی است؛ مانند آنچه که در ایران برای نویسندگان افغانستانی اتفاق افتاده است.

به اینده ادبیات در افغانستان بسیار امیدوارم«رضا محمدی» رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان در حاشیه مراسم اختتامیه نهمین جشنواره ادبی جایزه جلال آل احمد در  گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران؛ با بیان اینکه ادبیات فارسی نه تنها میراث مشترک ایران و افغانستان است، بلکه میراث فرهنگی مشترک حوزه بالکان تا چین بوده و زنان و مردان زیادی برای این ادبیات زبان فارسی زحمت کشیده‌اند بیان داشت: ادبیات فارسی میراث پرافتخار ماست و برای اینکه این میراث به همین زیبایی و شکوه باقی بماند و دچار انشقاق و چندپارگی نشود باید اهدای چنین جوایزی به همه نویسندگان زبان فارسی ادامه یابد.

رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان با اشاره به اینکه شعر و ادبیات فارسی در افغانستان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و  هر روز هم شاهد بالیدن گروهها و افراد جدیدی در این حوزه هستیم که بسیار موفق و درخشانند، تصریح کرد: به اینده ادبیات در افغانستان بسیار امیدوارم.

وی با اشاره به تاثیر مهاجرت در ادبیات افغانستان نیز گفت: مهاجرت مقوله‌ای است که هر ملتی را به لحاظ فرهنگی فربه‌تر ساخته و فربهی زبان فارسی هم محصول مهاجرت فارسی‌زبانان به کشورهای دیگر و بالعکس از کشورهای دیگر به سرزمین‌های فارسی است.

محمدی تصریح کرد: مردم در طول مهاجرت و جنگ مصیبت‌ها و رنج‌های بسیاری می‌بینند؛ اما از نیکی‌های مهاجرت هم به‌دست آوردن دستاوردهای بسیار خوبی است؛ مانند آنچه که در ایران برای نویسندگان افغانستانی اتفاق افتاده است.

رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان همچنین درباره وضعیت ادبیات داستانی در دوران پساطالبان بیان داشت: دوره کوتاه طالبان را می‌توان به black hole منجمان تشبیه کرد که نقطه سیاه پر از راز بود، رازهایی که در حقیقت می‌تواند به روشنی همه عالم بیانجامد چنانچه کشف یک نقطه سیاه در نجوم باعث کشف هزاران روشنی دیگر در علم شد. این دوره هم با همه زشتی‌هایش موجب انفجار روشنایی در افغانستان شد. 

وی در پایان از ترجمه اشعار و داستانهای زبان پشتو به فارسی و بالعکس خبر داد و این اقدام را کار بسیار مهم و بزرگی در عرصه فرهنگ و ادبیات افغانستان دانست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار