استقبال فلسطینیان از تصویب قطعنامه تاریخی بر ضد رژیم صهیونیستی در شورای امنیت

گروه‌های فلسطینی، قطعنامه ضدصهیونیستی تصویب شده در شورای امنیت را محکومیت بین‌المللی سیاست‌های این رژیم دانستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الجزیره، تصویب قطعنامه ضدصهیونیستی ممنوعیت شهرک‌سازی در اراضی اشغالی در شورای امنیت سازمان ملل با واکنش گروه‌های فلسطینی و برخی کشورهای عربی مواجه شد.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین، در اینباره اعلام کرد: قطعنامه شورای امنیت ضربه بزرگی بر سیاست های اسرائیل وارد کرد و این محکومیت بین المللی شهرک‌سازی صهیونیست ها است.

وی این قطعنامه را حمایت بین المللی و همه جانبه از سیاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان، در تشکیل دو «دولت» بر اساس مرزهای سال 1967، پایتخت قراردادن قدس و رسیدن به صلحی فراگیر و دائمی دانست.

جنبش آزادی‌بخش میهنی فلسطین (فتح) نیز تصویب این قطعنامه را پیروزی تاریخی برای مردم فلسطین و تمام آزادگان جهان خواند و همچنین آن را آغازگر مرحله جدیدی در گفتگوهای دو طرف دانست.

اسامه قواسمی، سخنگوی جنبش فتح، در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: این قطعنامه تغییری اساسی در موضع شورای امنیت است و بر درک عمیق این سازمان از سیاست های اشغالگرانه اسرائیل دلالت دارد.

 از سوی دیگر، حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بر ضرورت تبدیل این قطعنامه به اقدامات عملی تاکید کرد؛ اقداماتی که نه تنها در عرصه توقف شهرک‌سازی، بلکه برای نابودی اشغالگری و آنچه مرتبط با آن است، باشد.

جنبش حماس بار دیگر بر پایبندی فلسطینیان به حقوقشان، با ادامه مقاومت در تمامی عرصه ها برای از بین بردن شهرک سازی صهیونیست ها تاکید کرد و از کشورهایی که از این قطعنامه حمایت کردند، تشکر کرد.

جنبش جهاد اسلامی نیز در بیانیه ای تصویب این قطعنامه را پیروزی به نفع آرمان فلسطین دانست و افزود: قطعنامه شورای امنیت به مثابه محکومیت آشکار سیاست های اشغالگران و دشمنی آنان است.

در این بیانیه آمده: یک دیدگاه عمومی و بین‌المللی بر ضد اسرائیل و سیاست‌هایش به وجود آمده که ممکن است این رژیم را عزل و در تمامی محافل بین‌المللی به خاطر جنایاتی که مرتکب شده است، مورد پیگرد قرار دهد.

صائب عریقات، دبیر اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، نیز این اقدام را مهمترین قطعنامه صادر شده شورای امنیت توصیف کرد.

وی در مصاحبه با تلویزیون فلسطین گفت: این قطعنامه به منزله توافق بین‌المللی بر سر این است که امنیت و صلح از طریق شهرک‌سازی، کشتار، حصار و  تروریسم به دست نمی آید. تحقق صلح و امنیت تنها از طریق پایان یافتن اشغالگری، برپایی دولت فلسطین و حل و فصل تمامی مسائل و مشکلات موجود است.

نماینده فلسطین در سازمان ملل در سخنانی در شورای امنیت اقدام این شورا را در تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین، اقدامی دیرهنگام، اما مهم و ضروری خواند. 

ریاض منصور ضمن قدردانی از نقش اسپانیا در تصویب این قطعنامه، در مقام رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، گفت: «این قطعنامه بیانگر موضعی است که شورای امنیت چندین دهه بر آن تاکید کرده است. شورای امنیت تاکید بر این نکته دارد که شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین از جمله شرق بیت المقدس، پایتخت ابدی کشور فلسطین، نه تنها اعتبار قانونی ندارد بلکه نقض آشکار قوانین بین المللی همچون کنوانسیون چهارم ژنو نیز به شمار می‌آید. شهرک‌سازی در اراضی اشغالی همچنین مانعی یزرگ بر سر راه برقراری صلح به شمار می‌آید و امکان به نتیجه رسیدن راه حل دوکشور را بر اساس مرزهای تعیین شده در چهارم ژوئن سال 1967 به شدت کم رنگ می‌کند.»

جمال شوبکی، سفیر فلسطین در اتحادیه عرب، نیز به نوبه خود این قطعنامه را تاریخی توصیف کرد و رژیم صهیونیستی را ملزم به اجرای آن دانست.

دیگر کشورهای عربی نیز به تصویب این قطعنامه ضدصهیونیستی واکنش نشان دادند، از جمله محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، این اقدام را گامی مهم در جهت تحقق صلح عادلانه و فراگیر برای مردم فلسطین دانست.

وی در گفتگو با خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرد: شهرک سازی صهیونیست ها در اراضی فلسطین اشغالی با قطعنامه ژنو 4 مغایرت دارد.

محمد مومنی، سخنگوی دولت اردن نیز این قطنامه را تاریخی توصیف کرد و افزود: تصویب با اکثریت آرای این قطعنامه بر پذیرفتن جامعه جهانی در خصوص قانونی نبودن شهرک سازی و حقوق مردم فلسطین تاکید می کند.

همچنین مرزوق غانم، رئیس پارلمان کویت، تصویب این قطعنامه را در شورای امنیت برداشتن گامی در مسیر صحیح دانست.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار