شیراز؛

موزه پارس، مرکز عمده تشریفات سیاسی کریم خان زند

باغ نظر، در زمان کریم‌خان زند به عنوان محل پذیرایی میهمانان داخلی و خارجی و مرکز عمده تشریفات سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امیری مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: باغ نظر از شاهکارهای دوران زندیه است که بین سال‌های 1179 تا 1193 هجری قمری ساخته شد.

وی ادامه داد: این مکان به نام‌های باغ موزه، باغ حکومتی، عمارت کلاه فرنگی و آرامگاه کریم‌خان زند نیز مشهور است.

امیری افزود: این عمارت هشت ضلعی در زمان کریم‌خان زند محل پذیرایی میهمانان داخلی و خارجی و مرکز عمده تشریفات سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: عمارت كلاه فرنگی باغ نظر دربرگیرنده یک تالار مرکزی و چهار شاه‌نشین جانبی است.

امیری ادامه داد: در سال 1206 هجری قمری آقا محمدخان قاجار، جسد کریم‌خان زند را که در شاه‌نشین شرقی به خاك سپرده شده بود به تهران منتقل کرده و در زیر راه پله‌های کاخ گلستان، محل رفت و آمد دائمی خود دفن كرد.

وی با اشاره به اینکه تا سال 1315 خورشیدی اطلاع درستی از جای اصلی قبر در دست نبود اظهار کرد: در همان سال، هنگام تعمیر بنای کلاه‌فرنگی در شاه‌نشین شرقی موزه، قبر ساخته شده‌ای نمودار شد که خالی از اسکلت بود و تنها شامل تکه‌های مختصر چرمی بود. امیری تصریح کرد: اکنون قبر بازسازی شده در محل شاه‌نشین شرقی قرار دارد.

امیری با بیان اینکه باغ نظر در اوایل دوران قاجار نیز مورد توجه فرمانروایان قاجار بود ادامه داد: در سال1230 هجری قمری، حسین علی میرزا (پسر فتحعلی شاه قاجار) حاکم فارس این باغ را مقر حکومت خود قرار داد و در شمال غربی آن، عمارتی زیبا به نام «کاخ همایون» ساخت و قسمت‌هایی از آن را به نام عمارت «باغ خورشید و آیینه» نام‌گذاری کرد، هم اکنون از این عمارت اثری نیست.

این مجموعه در سال 1315 خورشیدی به موزه پارس تبدیل شد.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.