اصفهان؛

پیست اسکی فریدونشهر از فردا آغاز به کار می کند

پیست اسکی فریدونشهر ، ظرفیت پذیرش 10 هزار گردشگر را دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از اصفهان،فرماندار فریدونشهر با بیان اینکه پیست اسکی یکی از مراکز رفاهی و گردشگرپذیر شهرستان است که در کنار سایر مراکز گردشگری فریدونشهر، می تواند فرصت مناسبی را برای اشتغالزایی جوانان و جذب سرمایه فراهم کند، گفت : با تجهیز و تأمین امکانات پیست اسکی می توان از آن برای گردشگران در فصول بهار و تابستان نیز بهره برد.

ناصر اسدی با اشاره به این که در سال گذشته افراد غیربومی از نقاط دیگر همچون تیران و فریدن در پیست اسکی اقدام به فروش اغذیه کردند، از لزوم احداث بازارچه در محل پیست برای فروش محصولات بومی شهرستان فریدونشهر توسط مردم همین شهرستان سخن گفت.

رئیس هیئت اسکی استان اصفهان نیز با بیان این که در کشور ۲۶ پیست اسکی داریم، پیست اسکی فریدونشهر را از لحاظ خدمات و امکانات برای عموم مردم در رتبه اول پیست های کشور برشمرد و گفت: سایر پیست های اسکی خدمات خود را تنها مختص اسکی بازان ارائه می کنند و عموم مردم از این خدمات محرومند.

محمود یسلیانی گفت: تاکنون سه پایان نامه دانشجویی راجع به پیست اسکی فریدونشهر نگاشته شده اند که با نظرسنجی های انجام شده از گردشگران و مسافران پیست، برآیند آن ها نقطه قوت این پیست نسبت به سایر پیست های اسکی کشور را امنیت بالای آن دانسته است.

وی از اداره ورزش و جوانان استان بابت عدم واگذاری پیست اسکی به بخش خصوصی بعد از 4 سال پیگیری انتقاد کرد.

رئیس هیئت اسکی شهرستان فریدونشهر ، فلسفه احداث پیست اسکی فریدونشهر را مهیا کردن محیطی برای پرداختن به ورزش اسکی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تنها پنح درصد از گردشگران زمستانی پیست برای اسکی به این مکان می آیند.

عبدالرضا اصلانی با اشاره به دغدغه های فرهنگی مطرح شده در رابطه با پیست اسکی، گفت: انتقاد صرف، مشکلی را حل نخواهد کرد و از آن جا که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه شرعی، عرفی و اخلاقی همه است، از همه کسانی که دغدغه فرهنگی دارند دعوت می کنیم وارد گود شده و ما را در مدیریت فرهنگی پیست یاری دهند.

وی با بیان این که پیست اسکی با شروع به فعالیتش موجب اشتغال مستقیم بیش از ۵۰ نفر می شود، نسبت به رعایت نکردن حدود انصاف توسط برخی از کسبه شهرستان در ایام پیک گردشگری انتقاد و اظهار کرد: نباید مردم و مسئولان به گونه ای رفتار کنند که خاطره تلخی از فریدونشهر در اذهان گردشگران باقی بماند.

مهدی مولیانیان رئیس اداره ورزش و جوانان فریدونشهر هم با اعلام بازگشایی رسمی پیست از پنج شنبه 2 دی ماه ، مهم ترین مشکل پیست را متناسب نبودن زیر ساخت های آن با جمعیت گردشگران دانست و واگذاری پیست به بخش خصوصی راگامی موثر در رشد و پیشرفت آن بیان کرد.

پیست اسکی فریدونشهر مرتفع ترین پیست اسکی منطقه مرکزی ایران؛ مکانی فرح بخش و نشاط آور است که در سه کیلومتری این شهرستان در دل زاگرس زیبا و در دامنه کوه تسیخه خود نمایی می کند.

پس از طی مسافت 180 کیلومتری به طرف غرب اصفهان، به سرزمینی ناب می رسیم که از گذشته های دور تا امروز؛ زمستان های زیبایش همواره زبانزد عام و خاص بوده است. فریدونشهر، با ارتفاع 2 هزار و ۵۳۰ متر از سطح دریا به بام ایران شناخته شده است.

در 3 کیلومتری این شهر در دل زاگرس زیبا و در دامنه کوه تسیخه مکانی فرح بخش و نشاط آور خود نمایی می کند. پیست اسکی فریدونشهر که مرتفع‌ترین پیست اسکی منطقه مرکزی ایران است و در موقعیت جغرافیایی N3257 E5002 در استان اصفهان واقع است.

ارتفاع پایه پیست از سطح دریا ۲۶۳۰ متر و در بالاترین نقطه ارتفاع پیست به حدود ۳۰۰۰ متر از سطح دریا می رسد.

طول بالابر پیست حدود ۹۸۰ متر است و از نوع بالابر بشقابی است که اسکی بازان را در زمانی حدود ۶ دقیقه به بالای پیست انتقال می دهد.

پیست اسکی فریدونشهر به دلیل این که در ارتفاعات موسوم به گردنه روستای چغیورت استقرار یافته، حدودا از اوایل پاییز تا اواخر فروردین ماه دارای برف است.

دسترسی به این پیست از طریق جاده ارتباطی اصفهان به الیگودرز، سه راهی فریدونشهر، پس از شهرستان فریدونشهر، جاده فریدونشهر به سیبک، سه راهی جاده روستای چغیورت امکان پذیر است.

پیست اسکی فریدونشهر تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است که شیب تند و منحصر به فرد 35 درجه آن موجب جذب گرشگران و ورزشکاران زیادی است

سالانه بیش از 30 هزار نفر از ورزشگاه زمستانی فریدونشهر بازدید و استفاده می‌کنند. در روزهای هفته نیز روزانه صد تا 200 نفر و در ایام تعطیل به طور میانگین در هر روز 3 هزار نفر برای ورزش‌های زمستانی شامل رشته‌های اسکی، اسنوبرد، صحرانوری، سرعت و حتی برف بازی به این شهرستان سفر می‌کنند.

این مکان در حال حاضر دارای امکاناتی از قبیل رستوران، کافی شاپ، سوئیت جهت اسکان اسکی بازان، پیست کوب، پارکینگ، ایستگاه تیوپ سواری، اتاق فوریت های پزشکی، ایستگاه کرایه تیوپ، کرایه وسایل اسکی ،اسنوبردی ها، اتاق های اسکان، اسنومبیل، ایستگاه تیوپ سواری، محل های طبخ غذا، بوفه و اغذیه فروشی، سرویس های بهداشتی است.

پیست تیوپ سواری به صورت مجزا در سه لاین برای آقایان و سه لاین برای بانوان ساخته شده است که امنیت تیوپ سواران را نیز حاصل می کند.

ساماندهی پیست آموزشی و نیز پیست حرفه ای با شیب ملایم مهندسی و مطابق با استاندارهای فدراسیون ملی انجام شده است.

ارتفاع برف در این مکان به 170 متر هم می رسد.

اضافه نشدن امکانات بیشتر در طول فصل کاری گذشته تا کنون وعدم تناسب تعداد سرویس های بهداشتی و پارکینگ متناسب با حجم ورودی گردشگر و ورزشکار از دیگر نقاط ضعف این مکان است .



انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار