کرمانشاه؛

مصرف جوش شیرین بیش از استاندارد در نانوایی ها

مدیرگروه بهداشت محیط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: 167 نانوایی استان از ابتدای امسال تاکنون تعطیل شده اند


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛امیر کرمی گفت: در 34 درصد از نمونه‌گیری‌های انجام شده از نانوایی‌ها مصرف جوش شیرین بیش از استاندارد را داشتیم.

وی به وجود دو هزار نانوایی در سطح استان، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون یازده هزار و 979 مورد پایش در زمینه بهداشت محیط، بهداشت فردی، بهداشت ابزار و کیفیت نان از سطح نانوایی‌های استان انجام شده است.

وی ادامه داد: در ین مدت 335 مورد نمونه‌برداری هم انجام دادیم که در 21 درصد نمونه‌ها مصرف نمک بالا و در 34 درصد نمونه‌ها مصرف جوش شیرین را داشتیم.

به گفته این مسئول، در این مدت به 217 نانوایی اخطار داده شده، 167 نانوایی تعطیل و سهمیه آرد 92 نانوایی نیز قطع شده است.

وی افزود: نانوایی که تعطیل و یا سهمیه‌اش قطع شود، علاوه بر جریمه باید تعهد نیز بدهد و اگر نانوایی سه بار تعطیل شود باید لغو پروانه شود.

مدیرگروه بهداشت محیط معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: یک مورد هم مصرف "جوهر قند" در نان داشتیم که به منظور سفیدکنندگی استفاده شده بود.

کرمی جوهر قند را ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زا دانست و تاکید کرد: جوش شیرین نیز خطری که ایجاد می‌کند ایجاد عوارض گوارشی در بلندمدت است، اما مردم بیشتر از جوش شیرین می‌ترسند.

وی گفت: از جوهر قند ممکن است در قنادی‌ها نیز استفاده شود که تشخیص آن بر عهده معاونت غذا و دارو است و مجازات سنگینی هم برای استفاده از این ماده در نظر گرفته شده است.

کرمی با اشاره به مضرات مصرف نان سفید، خاطرنشان کرد: وقتی که نان سفید باشد و سبوس‌گیری آن زیاد باشد منجر به افزایش نمک هم خواهد شد، زیرا چسبندگی خمیر کم می‌شود و خبازان مجبورند نمک بیشتری مصرف کنند.

به گفته این مسئول، در بازدیدها موارد و آیتم‌های مختلفی بررسی می‌شود که یک مورد آن PH نان  است که بالا بودن آن بیانگر مصرف جوش شیرین است و میزان مناسب PH باید بین 4.6 تا 5.6 باشد.

کرمی مصرف نمک بسته‌بندی که فله‌ای نباشد را نیز از دیگر مواردی دانست که نانوایی‌ها باید رعایت کنند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.