اردبیل؛

عنبران شهر جهانی گلیم می شود

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل از آغاز عملیات آماده سازی پرونده ثبت جهانی عنبران به عنوان شهر گلیم خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ علیرضا دباغ عبداللهی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پرونده شهر جهانی گلیم عنبران شهرستان نمین درحال آماده سازی است و تاکنون 15 درصد پیشرفت داشته است.

وی اضافه کرد: تاکنون شهرهای جهانی سفال همدان، سنگ های قیمتی مشهد، فرش تبریز و صنایع دستی اصفهان موفق به کسب این لقب شده اند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اردبیل از ارائه گواهی استاندارد کیفیت به کارگاه های صنایع دستی استان با هدف جلوگیری از هرگونه لطمه ای به کیفیت تولیدات صنایع دستی در آینده خبر داد و گفت: در این راستا بازرسان دارای رتبه ملی و بین المللی از 300 کارگاه صنایع دستی در سطح استان بازدید می کنند.

عبداللهی با بیان اینکه استان اردبیل با اخذ 3 نشان در رشته های ورنی مغان، گلیم نمین و جاجیم خلخال از بین 10 نشان ملی جغرافیایی اخذ شده برای صنایع دستی کل کشورامسال در رتبه نخست قرار گرفت، افزود: برای سال آینده نیز پرونده های نشان ملی جغرافیایی چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، معرق، مرصع و سنگ خلخال با 60 درصد پیشرفت در حال آماده سازی است.

وی همچنین از برنامه ریزی برای اخذ نشان بین المللی جغرافیای سه صنایع دستی ورنی مغان، گلیم نمین و جاجیم خلخال از طریق سازمان مالکیت های فکری وابسته به سازمان ملل متحد خبر داد و در مورد ضرورت اهمیت اخذ نشان بین المللی جغرافیا گفت: با اخذ این نشان علاوه بر اینکه ماهیت اصلی و جغرافیای تولید اثر محفوظ مانده، در حوزه اقتصاد جهانی آن اثر نیز تأثیر گذار خواهد بود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، عنبران ، شهر ، جهانی ، گلیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.